فرصت تاریخی برای صنعت فاوا و بخش خصوصی در اتاق تهران

انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در حالی روز شنبه یازدهم اسفند برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در حالی روز شنبه یازدهم اسفند برگزار خواهد شد که در این دوره برای اولین بار نمایندگانی از فاوا و کسب‌وکار‌های اینترنتی در این انتخابات نامزد شده‌اند. بدین ترتیب، کسب‌وکار‌های این حوزه که تابه‌حال نماینده‌ای در این سطح نداشته‌اند، اینک از این موقعیت برخوردارند که از پارلمان بخش خصوصی کشور سهم داشته باشند.

در این باره با شهاب جوانمردی، نایب رییس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، و مدیرعامل هلدینگ فناپ است گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

نظر شما نسبت به این موضوع که برای اولین بار صنعت فاوا کاندیدایی در این انتخابات دارد، چیست؟

فارغ از آنکه کدام‌یک از کاندیدا‌های صنعت فاوا در این انتخابات به موفقیت دست یافته و وارد هیات نمایندگان اتاق تهران شود، این امر، یعنی داشتن یک یا چند نماینده در این سطح را باید در زمره نتایج فعالیت‌های صنفی دانست. در همین حال، در صورت ورود هر یک از ایشان به هیات نمایندگان اتاق تهران، از این فرصت تاریخی می‌توان برای تقویت هرچه بیشتر فعالیت‌های صنفی بهره برد.

این حضور چرا مهم است و چه آورده‌ای به بخش خصوصی خواهد داشت؟

در اوضاع اقتصادی فعلی که پیچیدگی‌های متعددی را هم برای فعالان و هم برای جامعه به همراه دارد، باید اولویت‌ها را مشخص کرد و روی آن‌ها متمرکز شد؛ در حال حاضر بخش عظیمی از فعالان اقتصادی که در قالب کسب‌وکار‌های سنتی فعالیت می‌کنند می‌توانند به‌واسطه فناوری اطلاعات حضور پررنگ‌تری در اقتصاد کشور داشته باشند. از سوی دیگر، کسب‌وکار‌های نوپا اینک پس از کسب تجربیات بسیار در قالب یک صنعت ظهور پیدا کرده‌اند و باید به آن‌ها در این مسیر نقش‌های جدید محول کرد.

این تغییرات از رهگذر چه اقداماتی محقق می‌شود؟

مدت‌هاست که دیجیتالی‌سازی به‌عنوان یک فرآیند در جهان آغاز شده؛ فرآیندی که یک امر محتوم است و چاره‌ای جز همگام‌شدن با آن و بازتولید ارزش‌های بومی بر بستر آن نیست. دیجیتالی‌سازی با ورود به عرصه‌های نامحدود، در قالب یک مرحله گذار ظاهر می‌شود که البته نیازند ملزومات متعددی است. در صورت موفقیت در تحقق این فرآیند، باب‌های جدیدی در حوزه‌های اقتصادی باز خواهد شد؛ از جمله آنکه از این فرآیند می‌توان در کمک به بخش خصوصی، کمک به آزادسازی اقتصاد و مبارزه با فساد بهره برد.

شما در سومین دوره «جایزه تحول دیجیتال ایران» در بهمن سال جاری، برای دومین سال متوالی به‌عنوان «رهبر دیجیتال ایران» انتخاب شُدید. آیا این رویکرد تحولی در نزد شما آورده‌ای هم به برنامه هایتان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خواهد داشت.

گذار کسب‌وکار‌های سنتی به دیجیتال، منجر به حضور قدرتمندتر آن‌ها در چرخه اقتصادی کشور و در نتیجه، سنگین‌تر شدن کفه ترازو به سود بخش خصوصی خواهد بود. از سوی دیگر، افزایش ضریب اثرگذاری کسب‌وکار‌های نوین در قالب افزایش سهم و مشارکت آن‌ها در تولید ناخالص داخلی کشور بروز پیدا خواهد کرد که مصداق آزادسازی اقتصادی است. در نهایت آنکه، اتصال حوزه‌های فناوری به‌خصوص فاوا برای حل مسائل اساسی نیز منجر به برداشتن گام‌های بلندی در مبارزه با فساد خواهد شد، موضوعی که به تحقق مواردی نظیر «شفافیت»، «توزیع عادلانه ثروت»، «افزایش بهره‌وری» و «رقابت‌پذیری صنایع» کمک خواهد کرد. از این رو نگاه تحولی، بنیانی توانمند برای برون‌رفت از وضعیت کنونی خواهد بود. امیدوارم این مهم بتواند در بستر برنامه‌های ائتلاف جایگاه خود را به دست آورد و در نهایت آینده‌ای پربارتر را برای بخش خصوصی رقم بزند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 997569

وب گردی

وب گردی