درمان بیماران سرطانی شتاب می‌گیرد

دستگاه شتاب‌دهنده خطی پزشکی توسط یک شرکت دانش‌بنیان و در قالب یک طرح کلان ملی برای تسریع در درمان بیماران سرطانی در کشور تولید شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نجات بخش مدیرعامل شرکت بهیار صنعت سپاهان درباره تولید این محصول دانش بنیان، اظهار کرد: دستگاه شتاب‌دهنده خطی پزشکی برای تسریع و بهبود درمان بیماران سرطانی و یا دارای غده های سرطانی در کشور به عنوان چهارمین شرکت، این دستگاه را در کشور بومی‌سازی کرد.

ایران چهارمین کشور دست‌یافته به فناوری شتاب‌دهنده خطی

وی با اشاره به اینکه تنها سه شرکت به فناوری تولید این دستگاه دسترسی دارند، گفت: شرکت دانش بنیان ما به عنوان چهارمین شرکتی است که توانسته این دستگاه را تولید و در کشور بومی‌سازی کند.

نجات‌بخش به حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تولید این محصول دانش بنیان اشاره کرد و گفت: با توجه به دریافت حمایت مالی از سوی معاونت علمی و با تکیه بر دانش متخصصان داخلی این دستگاه را در کشور بومی‌سازی کردیم.

وی همچنین گفت: در حال حاضر یک مورد از این دستگاه در مراحل نهایی دریافت مجوزهای لازم برای بهره برداری و پذیرش بیمار در یکی از مراکز درمانی کشور را سپری می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ضمن اشاره به اینکه این دستگاه در تست‌های مختلف برای رعایت استانداردها تایید شده است، بیان کرد: دستگاه شتاب‌دهنده خطی از تمامی بررسی ها تایید گرفته؛ اما همچنان برای دریافت از وزارت بهداشت پیگیر هستیم و موفق به دریافت مجوز نهایی نشده‌ایم.

تولید داخلی با یک چهارم قیمت نمونه خارجی

نجات بخش به این موضوع که درصد بالایی از بومی سازی این دستگاه در کشور انجام شده است، گفت: با توجه به قیمت تمام شده دستگاه شتاب‌دهنده خطی در کشور نسبت به قیمت نمونه خارجی خود حدود یک چهارم آن است و تمامی قطعات و جزئیات این دستگاه در کشور تولید شده و تنها زیر ده درصد از این قطعات وارداتی است.

وی به دریافت مجوز برای تولید انبوه این دستگاه اشاره کرد و گفت: این محصول برای رسیدن به خط تولید انبوه نیازمند مجوزهای سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت است که البته اخیرا به غیر از تلاش های خود ما ، مرکز طرح های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز مذاکراتی را برای دریافت مجوزبا نهادهای ذی‌ربط انجام داده اند.

اشتغال‌زایی توسعه یافته با ورود یک طرح کلان ملی فناوری

مجری این طرح کلان ملی فناوری خاطرنشان کرد: در صورت دریافت مجوز و تولید انبوه دستگاه شتاب‌دهنده خطی و اجرای طرح توسعه ای شرکت اشتغال‌زایی، در حدود 500 نفر به صورت مستقیم درگیر تولید این محصول می شوند و البته که این رقم در ایجاد شغل به صورت غیر مستقیم خیلی بیشتر از این عدد است.

وی درباره صادرات این محصول دانش بنیان گفت: در هر کشور برای هر یک میلیون نفر باید 3 تا 4 عدد از این دستگاه وجود داشته باشد این درحالی است که در کشور ما فعلا حدود 70 دستگاه فعال است و تا عدد 200 و اندی فاصله زیادی داریم به همین منظور وضعیت کشورهای اطراف ایران نیز در شرایطی بدتر از ما هستند و نیاز زیادی به این دستگاه دارند. به همین دلیل در صورت رسیدن به مرحله تولید انبوه باید هرچه سریعتر تولید را شروع کنیم.

تولید داخلی و فراهم کردن امکان ارائه خدمات پس از فروش

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان همچنین به موضوع ارائه خدمات پس از فروش این شرکت اشاره کرد و گفت: در کشور ما در حال حاضر تعدادی از نمونه های خارجی این دستگاه وجود دارد که درصورت بروز خرابی امکان تعمیر و ارائه خدمات پس از فروش برای آنها وجود ندارد. این درحالی است که با توجه به طراحی و تولید این دستگاه از سوی این شرکت در صورت بروز هرگونه مشکلی امکان ارائه خدمات پس از فروش فراهم است.

انتهای پیام /

کد خبر: 997630

وب گردی

وب گردی