سیستمی برای سنجش راستی‌آزمایی طراحی شد

پژوهشگران دانشگاه امیر کبیر طرح پژوهشی با عنوان «دروغ‌سنجی با استفاده از ترکیب سیگنال‌های مغزی و محیطی» را انجام دادند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، «دروغ‌سنجی با استفاده از ترکیب سیگنال‌های مغزی و محیطی» عنوان طرح تحقیقاتی است که پژوهشگران دانشگاه امیر کبیر با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام دادند.

تا کنون دو راه‌کار کلی برای حل مسئله دروغ‌سنجی بررسی شده است. نخست استفاده از سیگنال‌های محیطی که تحت عنوان دروغ‌سنجی کلاسیک شناخته می شود و دیگری استفاده از سیگنال‌های مغزی که تحت عنوان دروغ‌سنجی مغزی شناخته شده‌است.

اما در این پروژه ترکیب این دو روش یعنی استفاده همزمان از سیگنال‌ مغزی و سیگنال‌های محیطی مد نظر قرار گرفت. به گونه ای که بتوان تغییرات در مولفه‌های خاص سیگنال مغزی و سایرسیگنال‌های محیطی را در پاسخ به سوال‌های پرسیده شده از فرد، به عنوان معیاری از دروغگویی سوژه مد نظر قرار داد.

پس محققان در این پروژه هدف را طراحی سیستم دروغ‌سنجی برای استفاده‌ از هر دو دسته سیگنال در یک آزمون دروغ‌سنجی قرار دادند. در این سیستم ابتدا سیگنال‌های مغزی و محیطی ثبت می شود. منظور از سیگنال مغزی سیگنال EEG و سیگنال‌های محیطی شامل نرخ تنفس و نرخ ضربان قلب و پاسخ هدایت پوستی است.

سپس سوژه بر اساس پروتکل طراحی می شود و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در بخش پروتکل، هدف، طراحی سوالات خاصی است که در مورد خصوصیات جرم، از سوژه‌ آزمون پرسیده می‌شود. در اثر پرسیدن این سوالات واکنش‌های فیزیولوژیک خاصی در بدن سوژه اتفاق می افتد. در بخش تحلیل هوشمند سیگنال‌ها، با پردازش سیگنال‌های مغزی و محیطی، شاخص‌هایی از دروغ‌گویی فرد استخراج می شود. در نهایت با توجه به این شاخص‌ها می توان به طور کمی در مورد راستگویی یا دروغگویی سوژه اظهار نظر کرد. تمام مراحل پردازش و استخراج ویژگی به طور خودکار انجام می شود و در نهایت در مورد دروغگویی سوژه تصمیم‌گیری می شود.

نتایج این تحقیق می تواند به عنوان بخش عمده‌ای از یک سیستم دروغ‌سنجی به عنوان یک محصول کاربردی در بسیاری از نهادهای امنیتی استفاده شود. یک سیستم دروغ‌سنجی دارای دو بخش کلی نرم‌افزار و سخت‌افزار است. بخش سخت‌افزاری به منظور ثبت سیگنال‌های مغزی و محیطی به کار گرفته می شود. بخش نرم‌افزاری شامل کلیه قسمت‌های طراحی آزمون و ارائه سوالات و همچنین الگوریتم‌های پردازش سیگنال‌ است. این الگوریتم‌ها به طور هوشمند به واسطه‌ استخراج شاخص‌هایی به تصمیم‌گیری در مورد راستگویی یا دروغگویی سوژه‌ مورد آزمایش، می پردازد.

یکی از کاربردهای رایج این سامانه می توانند در نهادهای قضایی کشور باشد. به عنوان نمونه می توان به استفاده در بازجویی های مختلف در مورد انواع جرم ها، اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 997635

وب گردی

وب گردی