ارتباطات سه بعدی بین سلولی

درون سلول، DNA به طور تنگاتنگی پیرامون پروتئین های هیستون پیچیده شده و به صورت ساختار سه بعدی پیچیده ای به نام کروماتین در آمده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درون ساختار سه بعدی کروماتین، مناطق سه بعدی خاصی موسوم به "دومین های از نظر توپولوژیکی مرتبط کننده" یا TADs وجود دارد. این توالی های خاص DNA که به طور فیزیکی با یکدیگر برهمکنش می کنند، نشان می دهند که این ژن ها در این دومین ها ممکن است با یکدیگر کار کنند. TADها در سال 2012 شناخته شدند اما عملکرد آن ها هنوز به طور دقیق مشخص نشده است ولی به نظر می رسد که تخریب TADها موجب اختلال در تنظیم ژن می شود و همین می تواند مکانیسمی باشد که به موجب آن سلول های سرطانی بیان ژن هایشان را تغییر می دهند.

در مطالعه ای جدید، محققین EPFL موتاسیونی را در یک ژن خاص شناسایی کرده اند که منجر به تغییرات در برهمکنش های درون TADها می شود. این ژن EZH2 نام دارد و عمدتا در سرکوب رونویسی ژنی دخیل است که اولین مرحله در بیان ژن است. در حقیقت موتاسیون هایEZH2، نقش های کلیدی را در شروع تومورها بازی می کند و می تواند به عنوان مارکری برای تشخیص چندین نوع مختلف از سرطان ها استفاده شود. بررسی های این مطالعه نشان داد که EZH2 به صورت تصادفی در ژنوم عمل نمی کند اما ترجیحا بیشتر درون TADهای اختصاصی عمل می کند.

ژن EZH2 جهش یافته، تمام دومین ها را خاموش می کند و ژن هایی را خاموش می کند که به طور طبیعی تومورها را سرکوب می کنند. در این مطالعه از دست رفتن ژن های متعدد به طور هم افزایی تکوین تومورها را تسریع کرد. زمانی که محققین EZH2 جهش یافته را با یک دارو مهار کردند، همه عملکردها احیا شدند.

این مطالعه برای اولین بار نشان داد که EZH2 نه تنها ژن های منفرد را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه کل دومین های کروماتین را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و برهمکنش ها و بیان ژن های سرکوب کننده توموری موجود در این دومین ها را تغییر می دهد. این مطالعه بر اهمیت در نظر گرفتن سازماندهی سه بعدی ژنوم در هسته برای درک بهتر تاثیر گذاری موتاسیون ها در سلول های سرطانی تاکید دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 997649

وب گردی

وب گردی