جهانی شدن انقلاب اسلامی از مسیر دانشگاه می گذرد

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: جهانی شدن رخ خواهد داد و آرمان انقلاب اسلامی نیز این است که تمدن‌سازی کرده و قطب جهان اسلام شود در همین راستا جامعه علمی و دانشگاهی ما باید بدانند که بخش عظیمی از آن از مسیر دانشگاه می گذرد.

دکتر اردشیر انتظاری استاد جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص جهانی شدن انقلاب اسلامی از مسیر دانشگاه، اظهار کرد: دانشجویان باتوجه به ظرفیت ها و پتانسیل بالایی که دارند می توانند در مسیر جهانی شدن فعالیت بهتر و مستمرتری داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که مانع عملکرد مثبت و تاثیر گذار قشر علمی و دانشگاهی ما در این بخش شده، سیاست زدگی جامعه است، یعنی شرایطی ایجاد شده که برخی افراد سود ببرند و حق برخی دیگر ضایع شود یا سیاستی را پیش بگیرند که صرفا برای گروه مورد نظر خودشان فایده داشته باشد.

انتظاری تصریح کرد: دانشجویان لازم است موضوعات فرهنگی که در راستای جهانی شدن است را به صورت جدی تر و با تامل بیشتری دنبال کنند زیرا در حال حاضر یکی از مشکلاتی که برای جامعه علمی و دانشگاهی ما وجود دارد این است که هنوز اسیر رویکردهای کلاسیک ملی هستند.

وی افزود: در واقع جامعه ما به یک بصیرت فراملی نیاز دارد و باید واقع گرایانه در مسائل ورود کند تا بتواند با قدرت و جدیت این مسائل را نقد نماید زیرا قطعا در مسیر جهانی شدن نیازمند بازنگری و اصلاحاتی در روند و عملکرد خود هستیم.

انتظاری بیان کرد: آینده جهان، آینده قطب‌ها است و جهانی شدن قطعا رخ خواهد داد. آرمان انقلاب اسلامی نیز این است که تمدن‌سازی کرده و قطب جهان اسلام شود در همین راستا جامعه علمی و دانشگاهی ما باید بدانند که بخش عظیمی از این رویکرد از مسیر دانشگاه می گذرد.

وی در ادامه گفت: همچنین در این مسیر لازم است به تمدن سازی توجه ویژه ای داشته باشیم زیرا تمدن‌سازی یعنی اینکه بر اساس آرمان‌های انقلاب در دانشگاه یا آموزش تجدیدنظر کنیم، اما درصورتی‌ که تجربه و دانش جهان متناسب با نیازهای تمدن جدید ما نباشد، باید از دانش درونی استفاده کنیم.

انتظاری در پایان تاکید کرد: نظام فعلی دانشگاه و آموزش و پرورش برای تمدن‌سازی اسلامی آمادگی ندارد و دراین راستا، این دو نهاد باید به ‌دنبال تجدیدنظر و پاسخ به پرسش‌های بنیادی درحوزه تمدن سازی و جهانی شدن باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997662

وب گردی

وب گردی