بین‌المللی سازی علم و فناوری؛ زمینه‌ساز خلق دنیای راحت‌تر

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی در دومین کنگره بین المللی جندی شاپور، محور نظام‌های تمدن زا را علم و فناوری دانست و گفت: اگر علم و فناوری را بین‌المللی کنیم دنیای بهتری خواهیم داشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسین سالار آملی در این آیین که امروز (سه‌شنبه) به میزبانی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول برگزار شد، با اشاره به چگونگی شکل‌گیری نظام‌های تمدن‌زا گفت: نظام تمدن‌زای ایران باستان، دارای سه‌ویژگی دانش ایران باستان برای رفاه جامعه، آزادی چرخه دانش در ایران باستان و نو آوری است.

وی افزود: دانش ایران‌باستان در خدمت رفاه جامعه بود و به همین دلیل تولید ثروت و رفاه برای جامعه را به دنبال داشت که نمونه شاخص آن دانش حفر قنات و آبیاری است.

به گفته قائم مقام وزیر در امور بین الملل، در ایران باستان دانش تنها محدود به کشور نمی‌شد بلکه پذیرای عالمان و اندیشمندانی از اقصی نقاط جهان بود. همان‌گونه که دانشگاه پزشکی جندی شاپور میزبان بیماران زیادی از هند، چین و سرتاسر گیتی بود؛ ویل دورانت نویسنده مشهور تاریخ تمدن در اثر خود به این مهم اشاره ویژه داشته است.

دکتر سالارآملی، نوآوری را دیگر ویژگی مهم دانش ایران‌باستان برشمرد و تصریح کرد: در سایه این ویژگی‌های تمدن‌ساز ایرانی، اگر علم و فناوری را بین‌المللی کنیم دنیای راحت‌تری برای خود خلق خواهیم کرد.

گفتنی است دومین کنگره بین المللی جندی شاپور با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روسای دانشگاه‌ها و میهمانانی از کشورهای فرانسه، ایتالیا و هند در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 997679

وب گردی

وب گردی