دولت درصدی از منابع بودجه ای خود را به تولید تکنولوژی اختصاص دهد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین گفت: اگر دولت و شرکت های خصوصی، درصدی از منابع خود را به تولید تکنولوژی اختصاص دهند، می توانیم کشوری بی نیاز و قدرتمند داشته باشیم.

مرتضی موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درخصوص بیانیه اخیر مقام معظم رهبری و لزوم تقویت دانش برای قدرتمندسازی کشور اظهار کرد: امروز هنگامی که درباره دانش صحبت می کنیم، در واقع همان الگوها و اصولی است که از اطلاعات بدست می آوریم.

وی افزود: استادان و دانشجویان ما در طول این چند سال نشان داده اند که در خلق اطلاعات،روش ها، فرمول ها و نوآوری های علمی و همچنین رسیدن به مرزهای دانش، اقدامات بسیار خوبی را انجام می دهند. دانشجویان اهل تحقیق و پژوهش هستند و از استعداد بسیار خوبی برخوردارند.

موسی خانی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور در طول این چهل سال پیشرفت های بسیار چشمگیری را داشته اند؛ در موضوعاتی از جمله نانو، سلول های بنیادی، صنایع دفاعی و تولید نرم افزار موفقیت های بسیار زیادی را داشته ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: اگر بر روی دانش تولید شده توسط دانشگاه ها تدبیر مطلوب صورت بگیرد یعنی بتوانیم الگوهای مناسبی را از دانش بگیریم و در جای مناسب آن ها را به کار ببریم، می توانیم کشور را از هر نوع وابستگی بی نیاز کنیم؛ زیرا که وابستگی نوعی صعف محسوب می شود. خود اتکایی مبتنی بر تامین نیازهای جامعه در حوزه تکنولوژی و فناوری، می تواند برای کشور ایجاد قدرت کند.

وی اذعان داشت: مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی های خود مبنی بر حمایت از تولید ملی تاکید کردند که باید صنعت داخل به حدی از قدرت برسد که توانایی رقابت با کشورهای منطقه را داشته باشد؛ این موضوع به معنی توسعه بازار و بازار گشایی است.

موسی خانی تاکید کرد: اگر بتوانیم از دانشی که بدست آورده ایم به خوبی استفاده کنیم و از طریق آن تکنولوژی تولید کنیم و به وسیله این تکنولوژی صادرات کشور را افزایش دهیم، ایران تبدیل به کشوری قدرتمند در منطقه خواهد داشت. اما با توجه پیشرفت های دنیا در حوزه موضوعات صنعتی، هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.

رئیس دانشگاه آزاد استان قزوین با بیان این که کشور ایران ابزارهای لازم برای رشد و توسعه را در اختیار دارد گفت:یکی از مهم ترین ابزارهای رشد و توسعه کشور، وجود نیروی انسانی جوان و متخصص است که به لطف خداوند و توجهی که به گسترش دانشگاه ها پس از انقلاب اسلامی شده، کشورما دارای نیروی انسانی بسیار خوبی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر منابع بودجه ای دولت و شرکت های خصوصی، درصدی از منابع خود را به تولید تکنولوژی اختصاص دهند، می توانیم کشوری بی نیاز و قدرتمند داشته باشیم. اگر نمونه های موفق در این زمینه را به جوانان نشان دهیم، فضای مبتنی بر یاس و ناامیدی که در میان آن ها افزایش یافته است از میان خواهد رفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 997709

وب گردی

وب گردی