90 درصد دانشجویانی که بورسیه می شوند، شرایط لازم را ندارند

استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف گفت: هیچ دانشجویی را با برنامه بورسیه نکرده ایم و در 90 درصد مواقع، افرادی که به خارج از کشور فرستاده ایم، شاخص های لازم را نداشته اند زیرا نمونه های زیادی وجود دارد که افرادی با معدل های 11 به خارج رفته اند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع دلایل عدم بازگشت عده ای از دانشجویان بورسیه شده به کشور و با حضور دکتر محمد تقی احمدیان استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف به روی آنتن رفت.

محمد تقی احمدیان در آغاز با تصریح بر اینکه باید ابتدا تبیین کنیم اساسا در کشوری که 20 هزار دانشجوی دکتری دارد، چه نیازی به بورسیه وجود دارد، گفت: مساله مهم دیگر آن است که باید مشخص کنیم بورسیه بر اساس روابط است یا ضوابط و اگر این مسائل را تبیین کنیم می توانیم در مورد علت عدم بازگشت دانشجویان بورسیه شده به کشور صحبت کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در روند اعطای بورسیه بررسی نکردیم که نیازهای کشور را مشخص کنیم زیرا باید ابتدا تعیین کنیم کمبودهای کشور چیست تا در آن مورد دانشجو به خارج از کشور برود همچنین وقتی دانشجویی بورسیه شد و به خارج از کشور رفت باید آن موضوع را بررسی کند.
استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه تنها به صرف فرستادن دانشجو به خارج از کشور این افراد را بورسیه کردیم، عنوان کرد: هیچ دانشجویی را با برنامه بورسیه نکردیم و در 90 درصد مواقع، افرادی که به خارج از کشور فرستادیم، شاخص های لازم را نداشتند زیرا نمونه های زیادی وجود دارد که افرادی با معدل های 11 به خارج رفته اند و جالب آنکه در دانشگاه های رده بالا بورسیه شده اند. آنچه تاکنون در زمینه بورسیه دانشجویان انجام دادیم غلط بوده است و امروز طبیعتا باید شاهد عدم بازگشت این دانشجویان به کشور باشیم.

وی اضافه کرد: باید بین کسانی که با هزینه شخصی به خارج از کشور می روند و کسانی که با بورسیه دولتی به خارج از کشور می روند، تفاوت قائل شد. کسی که با هزینه خودش یا بورسیه به دانشگاه خارجی می رود، می تواند انتخاب کند که در کشور دیگر به کسب دانش و زندگی ادامه دهد. البته همه افراد علاقه مند هستند مجددا به کشور خود بازگردند و به مردم مملکت خودشان خدمت کنند اما برای این مهم باید شرایط و بسترهای لازم را فراهم کنیم.

احمدیان با اظهار به اینکه درباره افراد بورسیه شده توسط دولت، نظر متفاوتی دارد، در این رابطه گفت: اکثر افرادی که با بورسیه دولتی به دانشگاه های کشورهای دیگر رفتند شرایط لازم را نداشتند. البته تعدادی از این افراد به دلایل مختلف به کشور بازگشتند که بسیار هم موفق بوده اند اما واقعیت این است عده زیادی را به دانشگاه های دیگر فرستاده ایم اما به دلیل عدم تعلق به کشور، در کشور دیگر باقی می مانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997722

وب گردی

وب گردی