بشار اسد در تهران؛ «اول، ائتلاف‌مان»

یک روزنامه لبنانی اعلام کرد، سفر رئیس‌جمهور سوریه به ایران، ضمن تأکید بر رد طرح‌های آمریکا در سوریه، نشان داد که اولویت دمشق، ائتلافش با کشورهای متحد سوریه است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به ایران سفر و با مقامات مختلف کشور از جمله رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور دیدار کرد.

روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت، سفر بشار اسد و دیدار وی با مقامات عالی‌رتبه ایران و در رأس آنها آیت‌الله خامنه‌ای پیام‌های متعددی دارد که می‌توان آن را در این جمله رهبر انقلاب خلاصه کرد «هویت مقاومت و قدرتش وابسته به ارتباط مستمر و راهبردی میان ایران و سوریه است».

در ادامه این گزارش آمده، چند هفته پس از امضای «یادداشت تفاهم راهبردی» میان ایران و سوریه در راستای شکل‌دهی مسیر روابط اقتصادی میان دو کشور، بشار به تهران رفت. این اولین سفر رئیس‌جمهور سوریه به ایران از سال 2010 تا کنون است که در برهه‌ای حساس همزمان با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صورت می‌گیرد و روابط تهران و دمشق عنصری مهم در تمام این چالش‌هاست. در چارچوب کلی، این سفر نشان‌دهنده روابط راهبردی میان دو طرف است. همچنین انجام آن به صورت غیر رسمی و عدم اجرای تشریفات پروتکلی، حاکی از ماهیت ائتلاف میان دو طرف است.

الاخبار سپس نوشت، شاید بارزترین موضوعی که در این سفر و در چارچوب همکاری راهبردی به آن پرداخته شد، موضع مشترک دو طرف در رد طرح‌های جدید آمریکا در سوریه است. آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرد، رمز پیروزی سوریه و به شکست کشاندن آمریکا و مزدوران منطقه‌ای آن در استقامت رئیس‌جمهور و مردم سوریه و پافشاری آنان بر مقاومت است. ایشان همچنین تصریح کرد، مسئله منطقه حائل که آمریکایی‌ها در سوریه به دنبال ایجاد آن هستند، از جمله‌ این توطئه‌های خطرناک است که باید با قاطعیت آن را رد کرد و در مقابل آن ایستاد؛ رهبر انقلاب در ادامه برنامه آمریکایی‌ها برای حضور مؤثر در مرز عراق و سوریه را نمونه‌ای دیگر از طراحی‌های آنها برشمرد.

بر اساس این گزارش، این موضع مشترک که به مقاومت و مخالفت با طرح‌های آمریکا در شرق سوریه فرا می‌خواند، در زمانی اعلام می‌شود که واشنگتن از تصمیم خود برای خروج کامل از سوریه برگشته و در حال تقویت پایگاه‌های نظامی‌اش در غرب عراق است؛ تقویت همکاری سوری-ایرانی «نقشی اساسی» در مقابله با چالش‌های این مرحله خواهد داشت. موضوع قابل ذکر آن است که در راستای افزایش فشارهای بین‌المللی بر تهران و (تلاش برای قانع کردن ایران به ) مذاکره دوباره درباره «توافق هسته‌ای»، کشورهای اروپایی طی بحث‌ها پیرامون خروج کامل آمریکا از سوریه تأکید دارند این اقدام، زمینه را برای تقویت نفوذ ایران در سوریه فراهم خواهد کرد.

الاخبار سپس نوشت، تلاش‌های آمریکا در این زمینه جدا از اقدامات رژیم اسرائیل طی سال‌های گذشته بویژه حملات مستقیم به اراضی سوریه نبوده است. سفر اسد به ایران فقط دو روز قبل از دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه صورت گرفت. دیداری که نتانیاهو گفته ایران از مسائل اصلی مورد بحث خواهد بود. (بنابراین) سفر اسد به تهران صورت گرفت تا دو طرف ایرانی و سوریه بار دیگر تأکید کنند فشارهای اسرائیل نمی‌تواند ائتلاف آنها را از بین ببرد.

در ادامه این گزارش آمده، برخی کشورهای عربی که در تلاشند روابط خود را با سوریه به حالت اول بازگردانند، مدعی‌اند دمشق نیازمند شکستن انزوای سیاسی است و می‌خواهند با عادی کردن روابط خود با سوریه، تلاش کنند این کشور را از ایران دور کنند. اما این سفر بشار به ایران انجام شد تا تأکید شود دمشق حاضر نیست برای فعال کردن روابط سیاسی با کشورهای عربی، امتیاز دهد بویژه درباره ائتلافاتش با کشورهای دوست مانند ایران.

الاخبار در پایان اعلام کرد، در کنار این چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک، ایران نقشی اساسی در راه‌حل سیاسی سوریه بر اساس مذاکرات آستانه و سوچی بازی می‌کند و توجه ویژه‌ای به بحث و جدل‌ها درباره سرنوشت ادلب و اطراف آن بر اساس چارجوب همکاری میان ترکیه و روسیه دارد.

دیروز با انتشار خبر دیدار رئیس جمهور سوریه با مقام معظم رهبری در تهران، رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در خبرهای فوری به پوشش این خبر پرداختند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 997743

وب گردی

وب گردی