تغییرات چراغ‌خاموش در زامیاد/ رد پای یک ژن خوب در سایپا

شنیده‌ها حاکی از آن است که زیرمجموعه تجاری‌ساز گروه سایپا در اقدامی بحث‌برانگیز قائدی را به‌عنوان رئیس هیأت‌مدیره خود انتخاب کرده است. جوانی گمنام و فاقد هرگونه تجربه مرتبط.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، خودروسازان بحران فراگیر خود را اغلب مربوط و متأثر از سیاست‌های غرب تلقی می‌کنند. این در حالی است که کارشناسان بارها نسبت به اتخاذ برخی از تصمیم‌های تنش‌زا از سوی شرکت‌های داخلی هشدار داده‌اند که عموماً ارتباطی با مسائل بین‌الملل و به‌ویژه تحریم‌ها ندارد. درواقع این مدیران و سبک مدیریتی آن‌ها است که مسبب بروز مسائل حاد جاری شده است. سایپا به‌عنوان یکی همین نمادهای ضعف مدیریتی شناخته می‌شود. شرکتی که سال‌ها پیش آن هم به لطف پراید توانسته بود تبدیل به بزرگ‌ترین خودروساز کشور شود ولی این روزها اصلاً در حد و اندازه‌های حتی جایگاه دوم هم نیست. شرکتی که بحران مدیران عامل آن اختلافات در هیات‌مدیره‌اش را به‌خوبی نشان داد. تغییر مداوم سکان‌داران اصلی این شرکت، سیگنال‌های منفی را از داخل مجموعه ارسال می‌کرد.

سایپا در حالی از منابع عمومی و در حقیقت بیت‌المال استفاده می‌کند که عملاً کنترل بازار را از دست داده است. این شرکت بعد از دهه‌ها فعالیت هنوز هویت خود را پیدا نکرده است و به نظر می‌رسد که تحت تأثیر نظرات و نفوذ برخی از دست‌های پیدا و پنهان هم‌چنان احترام به مردم را به‌مثابه یک شوخی انگاشته است. در تازه‌ترین دستاورد شگفت‌آور این شرکت شاهد آن هستیم که سید جواد سلیمانی به‌عنوان مدیر جدید آقای قائدی را به‌عنوان رئیس هیأت‌مدیره شرکت زامیاد انتصاب کرده است. جوانی متولد سال 1367 که به نظر می‌رسد به‌زودی حکم جایگزینی او به جای مهندس علیرضا بادکوبه متولد 1349 رسانه‌ای شود. این انتخاب یک شبه چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا هدف از این عزل و نصب‌ها تلاش سلیمانی برای بقا است؟ مدیر جدید سایپا که خوب می‌داند صندلی مدیرعاملی این شرکت به هیچ‌کس وفا نکرده حالا با کدام دلیل و منطق چنین ریسک پرخطری را با شرکتی که بخش عمده‌ای از مشتریانش قشر کم‌برخوردار جامعه هستند، به جان خریده است؟ قائدی که نه معاون، نه مشاور و نه مدیر، بلکه به‌طرزی برق‌آسا می‌آید و می‌شود رئیس هیأت‌مدیره زامیاد.

البته انتصاب جوانان متخصص و متعهد نسل سوم انقلاب اسلامی در مناصب دولتی و پیشانی صنعت کشور بسیار موردنیاز شرایط فعلی است و به نوعی می‌توانند موتور حرکت انقلاب اسلامی باشند اما به شرط داشتن تخصص و تجربه؛ یعنی شایسته سالاری و جوانگرایی درکنار هم.

اداره اطلاع‌رسانی سایپا که به‌تازگی نیروهای جدید خود را شناخته، حالا در پیشگاه مردم پاسخگو هستند. آیا باز هم جریان امضاهای طلایی و تماس‌های طلایی وسط است؟ گروه ایران‌خودرو که با فاصله‌ای فاحش از نظر مدیریتی و شخصیت خودروسازی نسبت به سایپا در صدر نشسته، در اقدامی شجاعانه اعضای هیأت‌مدیره کلیه شرکت‌های اصلی و فرعی خود را منتشر کرد. سلیمانی که شرکت متبوعش حالا متزلزل‌تر از هر زمان دیگری نشان می‌دهد،‌ بی‌توجه به افکار عمومی دست به انتصاب‌هایی می‌زند که جور مشکلات و بحران‌های بعدی‌اش را باید همین روابط‌عمومی‌ها با بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های آماتور بکشد. سایپا که طی ادوار گذشته خود را پشت سازمان گسترش پنهان می‌کرد اکنون باید پیش از بروز یک معضل دیگر، مطالبه عمومی مردم که به‌واقع توضیح درباره این جریان است را پاسخگو باشد.

ایسکانیوز در همین ارتباط به‌زودی اطلاعات جامعی از شخصیت حقوقی و حقیقی اعضای هیات‌مدیره گروه سایپا منتشر خواهد کرد.

نویسنده: علی سرمستی

انتهای پیام/

کد خبر: 997764

وب گردی

وب گردی