گوگل از شما چه می داند؟

گوگل پس از گذشت دو دهه از تاسیس آن به یکی از بزرگ‌ترین موتورهای جست‌و‌جو در اینترنت تبدیل شده که به ارائه خدمات دیگری چون یوتیوب و سیستم عامل اندروید نیز اقدام کرده است؛ اما ابهامات زیادی در خصوص جمع آوری اطلاعات کاربران توسط این شرکت وجود دارد که در این مقاله به آن پرداخته می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پایگاه خبری «اینترستینگ اینجینیرینگ» با انتشار مقاله ای به واقعیت هایی از قدرت شرکت گوگل برای جمع آوری اطلاعات زیادی از کاربران خود پرداخت.

در این گزارش می خوانیم: شرکت گوگل که فعالیت خود را از بیش از 20 سال گذشته آغاز کرده به تدریج به عنوان بزرگ‌ترین موتور جست‌و‌جوی اینترنت در مقطع کنونی شناخته شده است و بسیاری از خدمات دیگر مانند یوتیوب و سیستم عامل اندروید را نیز ارائه نموده است. استفاده کاربران از تولیدات مختلف شرکت گوگل آنان را در معرض نقض حریم خصوصی نیز قرار داده است.

شرکت گوگل در طول دهه های گذشته نرم افزارهای مفیدی را تولید کرده است که افراد می توانند به صورت مجانی از آنها استفاده کنند. هم اکنون ماموریت گوگل سازمان دهی اطلاعات موجود در جهان و قابل استفاده نمودن آنها برای همگان است، گوگل اطلاعات افراد را جمع آوری نموده و لیستی طولانی از هر آنچه کاربران در موتور جست‌و‌جوی آنها ثبت شده در اختیار دارند و همچنین هر آنچه در یوتیوب مشاهده کرده است و می تواند از تمام پست های الکترونیکی کاربران خود که از طریق بستر جی میل ارسال و دریافت می شود اطلاع یابد.

روند جمع آوری اطلاعات توسط گوگل تنها به تولیدات، خدمات و نرم افزارهایی که توسط این شرکت ارائه می شود محدود نیست. مشخص شده که مجوعه ای از اطلاعات در مورد 75 درصد از کاربران گوگل در یک میلیون پایگاه اینترنتی سراسر جهان ثبت شده است و این به معنای آن است که اطلاعات شما در حالی که در پایگاه های اینترنتی جست‌وجو می کنید به مرور در حال ثبت شدن بوده و راهی برای پنهان کردن داده ها وجود ندارد و احتمالاً این شرکت تمام اطلاعاتی را که موفق به جمع آوری آنها شده تا ابد نگه‌داری می کند.

در خوشبینانه‌ترین حالت گوگل از اطلاعاتی که جمع آوری می کند معمولاً برای دستیابی به اهداف گسترده تبلیغاتی خود استفاده می کند و از این طریق ثروتی فراوان از درآمدهای ناشی از تبلیغات در پایگاه اینترنتی خود جمع آوری کرده است.

هنگامی که شما یک گوشی تلفن همراه با سیستم عامل اندروید در اختیار دارید گوگل اطلاعاتی از شما دارد که تصور آن را نمی کنید، به عنوان مثال گوگل با استفاده از سامانه مکان یاب جهانی اماکنی را که به آن تردد می کنید دنبال می کند. نقشه های گوگل نیز حرکت های شما در طول روز را پیگیری می کند به ویژه اگر از سامانه ناوبری ماهواره ای استفاده نمایید.

احتمالاً شرکت گوگل اطلاعاتی را از آدرس منزل و محل کار شما، مسیری که معمولاً در آن تردد دارید، مسافتی که روزانه می پیمایید، فروشگاه ها و رستوران هایی که به آنها تردد می کنید و مقدار زمانی که در این اماکن می گذرانید را در اختیار دارد. شرکت گوگل با استفاده از دو نرم افزار «نقشه گوگل» و «ویز» می تواند موقعیت مجرم در صحنه جنایت را مشخص کند.

به لحاظ تئوری هر شخصی می تواند تاریخچه جست‌وجوهای ثبت شده خود در گوگل را پاک کند، شرکت گوگل نیز با شفافیت کامل در خصوص اطلاعات جمع آوری شده از شما که می توانید آن را در لیست داده های خود مشاهده کنید، کار می کند. گوگل از نام، آدرس پست الکترونیک، تاریخ تولد، جنسیت، شماره تلفن و کشور محل زندگی شما حفاظت می کند، چنانچه در خصوص اشیایی که به آنها علاقه دارید، تبلیغاتی که مشاهده می کنید، اماکن مورد علاقه و اطلاعات دستگاه شما اطلاعاتی را جمع آوری می کند.

البته گوگل از جمع آوری اطلاعاتی که می تواند به کاهش ارائه خدمات خود به شما منجر شود جلوگیری می نماید، اطلاعاتی مانند انتخاب تبلیغات و انتخاب ویدئوی مناسبی که برای شما نمایش داده می شود. از جهت دیگر گوگل مدعی است اطلاعاتی جمع آوری شده از کاربران در امنیت کامل است. علاوه بر آن این شرکت به دولت ها نیز اجازه دسترسی به اطلاعات کاربران خود را نمی دهد؛ اما اگر شما به این شرکت اطمینان ندارید می توانید به راحتی حساب خود را از سرورهای آن حذف کنید.

در گام اول باید وارد حساب شخصی خود در گوگل شده و پس از آن می توانید فعالیت های خود در اینترنت را مشاهده نمایید و در صورت تمایل اطلاعات مربوط به حسابتان را روی رایانه اختصاصی خود دریافت کنید. شما می توانید در تنظیمات حساب گوگل ویژگی جمع آوری اطلاعات یا اختصاص تبلیغات را متوقف کنید.

شما می توانید لیست تمام فعالیت های خود در اینترنت را حذف کرده و یا بخشی از آن را با فشردن یک دکمه حذف نمایید؛ اما این اطلاعات هر بار که از پایگاه های اینترنتی استفاده می کنید مجدداً باز خواهد گشت. برای اطمینان از حذف تمامی اطلاعات خود باید تمام حساب های جی‌میل و توتیوب و حساب های مرتبط با گوگل را پاک کنید و از تلفن های همراه قدیمی غیر هوشمند استفاده کرده و دیگر از طریق موتور جست‌وجوی گوگل از اینترنت استفاده نکنید.

شبکه های خصوصی مجازی ابزاری مناسب و امن برای آن است که شرکت هایی مانند گوگل دیگر نتوانند فعالیت شما در اینترنت را رصد کنند. البته با وجود آنکه این راه نیز امنیت کامل ندارد؛ اما حداقل می تواند اطلاعات مهم شما حفاظت نماید. اگر مجبور به استفاده از موتور جست‌وجوی گوگل شدید بهتر است از ویژگی مرورگر ناشناس استفاده کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 997777

وب گردی

وب گردی