سیمایی صراف: علت اصلی پایان‌نامه‌فروشی، ترجیح مدرک به معرفت است

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، گفت: پایان‌نامه‌فروشی در همه جای دنیا و حتی بهترین دانشگاه های جهان وجود دارد؛ اما در کشور ما شیوع زیادی پیدا کرده است که یکی از دلایلش مدرک‌گرایی و ترجیح مدرک به معرفت است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین سیمایی صراف، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین همایش ملی «آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی - اسلامی» که صبح امروز (چهارشنبه ۸ اسفندماه ۹۷) در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: خوشحال هستم که عزمی جدی برای مقابله با بحث تقلب در پایان‌نامه‌ها و پایان‌نامه‌فروشی شکل گرفته است. قبلا هم تقلب یک تخلف محسوب می شد؛ اما جرم به شمار نمی‌رفت ولی مجلس شورای اسلامی، قانونی برای این مسئله تصویب کرد.

وی ادامه داد: الان اگر فردی به واسطه مدرکش، پستی گرفته باشد، در صورت اثبات جرم، عزل خواهد شد. قانون را در چند نوبت به دانشگاه ها ابلاغ کرده ایم. همچنان پایان‌نامه‌فروشی وجود دارد ولی ما همکاری نزدیکی با نیروی انتظامی برای مقابله با این پدیده شوم داریم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم تصریح کرد: البته پایان‌نامه‌فروشی در همه جای دنیا و حتی بهترین دانشگاه های جهان وجود دارد؛ اما در کشور ما شیوع زیادی پیدا کرده است. به نظرم یکی از دلایلش مدرک‌گرایی و ترجیح مدرک به معرفت است.

سیمایی صراف خاطرنشان کرد: متاسفانه مدرک جای معرفت و مهارت را گرفته است و بسیاری از مدیران ما هم در رشته های غیر مرتبط ادامه تحصیل دادند. در واقع برای دولت هزینه ایجاد شد، بدون آن‌که مهارتی به فرد اضافه شود.

وی با اشاره به تعداد بالای دانشگاه‌ها در ایران گفت: در مناطقی واحد دانشگاهی داریم که یک دبیرستان خوب وجود ندارد. حتی تعداد دانشگاه های ما از چین با آن جمعیت و مساحت، بیشتر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 997810

وب گردی

وب گردی