تکیه به درآمدهای بادآورده زیرزمینی، مسیر توسعه را فراهم نمی‌کند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این‌که کشوری در دنیا نیست که وابستگی به منابع زیرزمینی و خام فروشی، دردی از اقتصاد و جامعه‌اش دوا کرده باشد ، گفت: تکیه بر درآمدهای بادآورده زیرزمینی ، نمی تواند راه سعادت را هموار کند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری در دومین بخش سفر به استان قزوین، در نشست اقتصاد مقاومتی این استان شرکت کرد. ستاری در این نشست که با حضور استاندار، رؤسای پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان استانی و جمعی از مدیران دانشگاه ها مراکز علمی پژوهشی و واحدهای فناور برگزار شد، از تلاش های گدشته و ضرورت های پیش رو برای ترویج و رونق بخشیدن به زیست بوم کارآفرینی و نوآوری گفت.

گنج نیروی انسانی جوان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به بیانیه گام دوم رهبری انقلاب و توجه به جوانان خلاق و با انگیزه، نیروی انسانی خلاق را مهم ترین سرمایه ای دانست که می تواند اقتصاد دانش بنیان را رو به جلو حرکت دهد و در ادامه گفت: قزوین بیش از 100 هزار دانشگاهی دارد که این ظرفیت باید تأثیر خود را در اقتصاد، حل مشکلات جامعه و کارآفرینی نمایان کند. ایران ابتدای انقلاب در مجموع 160 هزار دانشجو داشت اما این تعداد اکنون به بیش از 4ونیم میلیون رسیده است بنابراین باید کشوری بهره مند از این سرمایه انسانی بالا، نسبت به که کشوری که از این ظرفیت برخوردار نیست پیشرفت‌های نمایان داشته باشد.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان از شناخت اهمیت نیروی انسانی جوان و خلاق به عنوان راه رسیدن به این پیشرفت یاد کرد و افزود: باید ببینیم برای چه هدفی فرزندانمان را به دانشگاه می فرستیم. دانشگاهی در کشور کارآمد است که به داشتن صنعت، بهینه سازی، طراحی و بومی سازی فکر می‌کند وگرنه صرف داشتن کارخانه، نیازی به فرد تحصیل کرده و مهندس احساس نمی‌شود. زیرا کارخانه که همه الزاماتش وارادتی است، به داشتن تکنسین بسنده می‌کند و جای برای خلاقیت و نوآوری ندارد.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری وقتی از اقتصاد دانش بنیان می گوییم یعنی اقتصادی‌که پایه و اساس آن نیروی انسانی جوان و خلاقی است که نوآوری دارد و تحول می آفریند . دانشگاه ما باید بتواند این چنین نیروی انسانی را تربیت کند در این صورت جمعیت چهار میلیونی دانشجو نه تنها تهدید نیست و جامعه برای اشتغال و زندگی آنان دغدغه ندارد بلکه در این اقتصاد که یک محیط کارآفرین دارد، جوان خلاق، ایده خودش را به اشتغال بدل می کند، ثروت می‌آفریند و مشکلی از جامعه را نیز حل می‌کند.

گستراندن فرش زیست بوم کارآفرینی و نوآوری

ستاری با بیان این‌که کشوری در دنیا نیست که وابستگی به منابع زیرزمینی و خام فروشی، دردی از اقتصاد و جامعه‌اش دوا کرده باشد و در ادامه گفت: تکیه به درآمدهای بادآورده زیرزمینی ، نمی تواند راه سعادت را هموار کند. اگر برای فرزندانمان اهمیت قائل هستیم باید ارزش خلاقیت و ایده‌هایشان را با تمام وجود بشناسیم.

این کار با پهن کردن فرشی از جنس زیست بوم نوآوری و کارآفرینی ممکن می شود. رج به رج این فرش به دست فعالان استان از جامعه تا مسئولان بافته می شود. این مهم، هنگامی رنگ واقعیت می گیرد که همه بدانیم دارایی یک جامعه به ایده های نوآورانه جوان هایش است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به بازدید اخیر رئیس جمهوری از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی ابراز کرد: خوشبختانه رییس جمهوری هم که اخیرا بازدیدی از پارک علمی و فناوری داشتند ازروند توسعه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری ابراز خرسندی کردند چراکه اکنون شرکت هایی با ارزش یا فروش هزاارن میلیارد تومانی، نقش خود را در اقتصاد نمایان ساخته است. این کار با اختصاص دادن یک فضای ویژه به دانش‌بنیان و استارتاپی‌ها و حمایت برای بارور شدن خلاقیت هایشان ممکن شد.

از اهمیت حرکت به سوی پژوهش مردمی مانند گذار از صنعت دولتی به سوی صنعت بخش خصوصی گفت و ادامه داد: نسبت سرمایه گذاری ئر پژوهش در پارکهای علم و فناوری یک به 10 است یعنی به هر میزان که دولت سرمایه ای می گذارد ده برابر همین میزان توسط بخش خصوصی تامین می شود زیرا سرمایه بخش خصوصی، که برخاسته از جامعه و مردمی است برکت دارد و ارزش افزوده خلق می‌کند؛ در نگاه جدید به اقتصاد و پژوهش، از پژوهش ها و طرح های نوآورانه بر مبنای همین اصل مشارکت بخش خصوصی حمایت می کنیم.

جایگاه مستحکم دانش‌بنیان و استارتاپی‌ها

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اکنون بیش از 4200 شرکت دانش بنیان، هزاران استارتاپ با ثبت درآمدی 60 هزار میلیارد تومانی در سال گذشته داریم که عددی در اقتصاد کشور هستند. این شرکت ها هر دو یا 3 سال مورد ارزیابی مجدد قرار می گیرد و این موضوع، پویایی و به روز بودن را از بستر اقتصاد دانش بنیان به جزیی جدایی ناپذیر از بدنه اقتصاد دانش بنیان تبدیل می کند.

معاون علمی و فناوری، ایستادگی و مقاومت ساختارهای بروکراتیک و نفتی در برابر نوآوری را اجتناب‌ناپذیر و ناشی از فرهنگ نادرست نفتی دانست و گفت: تزریق درآمد نفتی، گرایش را به واردات سوق داده، رانت را تقویت کرده و انگیزه لازم را برای جدا رهایی این تفکر برای تولید و صادرات تضعیف کرده است؛ برای این که عرصه صادرات تقویت شود تلاش کردیم مدل‌های تازه‌ای پیاده‌سازی کنیم که موتور محرکه این روند جدید، جوان هایی هستند که انگیزه و اراده شان می تواند دنیا را متحول کند.

ستاری افزود: پارک های فناوری، و کارخانه های نوآوری که نمونه‌هایی موفق از این روند است. اکنون کارخانه نوآوری در پایتخت شکل گرفته است و تا پایان اردیبهشت با اشتغال بیش از 3 هزار و 500 جوان، به طور کامل در مدار قرار می گیرد؛ وظیفه داریم با پیاده سازی مدل‌هایی برای شکوفا شدن خلاقیت جوانان، سقف آرزوها و خواست های نامحدود آنان را فراتر از استخدام دولتی و پشت میزنشینی ببریم زیرا نوآوری بشر ذی قیمت ترین موبت خداوند به بشریت است و باید به بهرتین نحو استفاده شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوریاستانی در پارک های علم و فناوری را مدلی مناسب برای حمایت مالی از کسب و کارهای نوپای استانی و واحدهای فناور پارک دانست و گفت: دو سازوکار عمده برای حمایت مالی وام وجود دارد. صندوق نوآوری و شکوفایی در شکل های گوناگون به کسب و کارهای دانش بنیان تسهیلات اعطا میکند همچنین صندوق توسعه ملی با حمایت معاونت عمی ارقام بالا را با 4درصد تخفیف بیش تر ارائه می کند؛ اما باید صندوقپژوهش و فناوری استان شکل بگیرد تا نهال نوپای استارتاپها یا واحدهای فناور که در شتابدهنده ها و مراکز رشد مستقرند، اصولی حمایت شوند.

بازدید از واحدهای فناور

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دربخش دیگری از سفر به استان قزوین، به واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری، مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه بین المللی امام خمینی و مرکز نوآوری سین‌تک سری زد.

ستاری در پارک علم و فناوری قزوین از 17 واحد فناور مستقر در این پارک دیدن کرد.

فعالان واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان پردیس فعال در حوزه ریز ازدیادی پایه درختان میوه، نانودانش کاسپین با فناوری سنتز ذرات نانو، شرکت عمید پویا پرداز تولیدکننده تجهیزات ایمنی برق، دانش محور البرز ارائه دهنده خدمات آزمایشگاهی، مشاوره ای و تحقیقاتی در زمینه صنایع غذایی ، آرایشی و بهداشتی و سلولزی، شرکت مبین اتصال آسمان تولیدکننده نرم‌افزارهای اتوماسیون، بسا پارس صنعت طراح ایده تغییر زمان‌بندی سوپاپ‌ها، تام لوکوموتیو آریا سازنده تجهیزات لکوموتیو، رشد صنعت نیرو طراح و سازنده موتورهای الکتریکی، کیمیاگران موعود سازنده چسب، صنعتی نیرو محرکه فعال در حوزه طراحی و ساخت گیربکس اتوماتیک ، بهره ور ماشین البرز طراح و سازنده کوره تونلی پخت آجر همچنین شرکت‌های ایران استابلایزر، ابزارسازان البرز، تونل ساز ماشین و آب آرا قزوین دستاوردها و توانمندی‌هایشان را معرفی کردند و از دغدغه‌ها و نیازهای فناورانه با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری سخن گفتند.

حضور در مرکز نوآوری سینتک از بخش های گوناگون این مرکز دیدن کرد. این مرکز تحقیقات با رویکرد مطالعات میان رشته ای و با همکاری دو دانشکده برق و الکترونیک و دانشکده مدیریت و حسابداری در زمینه های میان رشته ای علوم شناختی مانند هوش مصنوعی، واسط مغز-رایانه (BCI)، بازاریابی عصبی (نورومارکتینگ)، رهبری عصبی (نورولیدرشیپ) و رباتیک شناختی فعالیت می‌شود.

سینتک دارای بخش‌های مختلفی برای حرکت در مرزهای دانش و فناوری رباتیک از جمله قطب علمی رباتیک، مرکز خودرو، مرکز رشد، مرکز مدیریت و بهره وری، شتابدهنده و همچنین مرکز سیستم های هوشمند و علوم شناختی است. فعالان واحدهای مستقر در سینتک، دستاوردهای خود را به معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معرفی کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997835

وب گردی

وب گردی