تاکید برهمکاری ­های علمی و فناوری در سطوح بین­ المللی

عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص) با اشاره به نشست­ های قبلی استپ در ایران، مالزی و عمان تاکید کرد و گفت: افزایش سطح همکاری و هم افزایی با تاکید بر سطح فناوری بالا در نشست استپ مد نظر است و پنجمین دوره نشست استپ با تاکید بر نقش زنان دانشمند در جهان اسلام برگزار می­ شود.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، « رسول دیناروند » عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص) در آیین افتتاحیه پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی در دانشگاه کراچی پاکستان گفت: تنها ملت­ هایی که دانش واقعی را در اختیار دارند، از فناوری بهره می­ برند و در راستای بهبود زندگی بشریت اقدام می­ کنند و رفاه، امنیت و سلامت را از آن خود می ­سازند.

عضو هیات مدیره بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) افزود: دوران طلایی تمدن اسلامی بر اساس تلاش محققانی بنا شد که بر اساس گفته­ های پیامبر اسلام(ص) از دانش برای بهبود زندگی مردم استفاده می­ کردند.

وی اضافه کرد: دستاوردهای این دوره به ظهور دانشمندانی مانند ابن­ بطوطه، ابن­ سینا، ابن­ هیثم، ابوریحان بیرونی، فارابی و حتی دانشمندان زن مسلمان منجر شد.

* دانشمندان معاصر، الگویی برای جوانان هستند

دیناروند با اشاره به حضور دانشمندان جهان اسلام الخصوص پروفسور جکی­یینگ، برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 در پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، آنها را الگویی برای جوانان مسلمان دانست و گفت: بنیاد مصطفی(ص) افتخار دارد ضمن معرفی دانشمندان به جهان، تلاش ­های آنان را نیز به مردم دنیا معرفی کند.

وی با تاکید بر غیردولتی بودن بنیاد مصطفی(ص) اظهار داشت: این بنیاد با رویکردی غیردولتی ایجاد همکاری، هم­‌افزایی، توسعه دانش جدید را بین کشورهای اسلامی و غیراسلامی دنبال می­ کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: بنیاد مصطفی(ص) خود را متعهد به تلاش در زمینه بهبود وضعیت زندگی مردم از راه حمایت از دانشمندان جوان می ­داند.

وی با اشاره به دیگر فعالیت­‌های بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)، برای توسعه شبکه دانشمندان جهان اسلام و جوامع علمی گفت: دستاوردهای علمی از راه تبادل و ارتباطات بین دانشمندان به شکل بهتری در جوامع عرضه می­ شوند.

به گفته دیناروند افزایش آگاهی ­های عمومی در زمینه علم و فناوری، آموزش و ایجاد محیطی مناسب تحقیق در زمینه ­های اجتماعی، شبکه­سازی بین دانشمندان مسلمان، شناخت دانشمندان مطرح و ایجاد همکاری ­های علمی و فناوری در سطوح بین­ المللی بخشی از اهدافی هستند که نشست استپ و رویداد ایسا بر اساس آن­ها برگزار می ­شوند.

وی با اشاره به نشست­ های قبلی استپ در ایران، مالزی و عمان تاکید کرد: افزایش سطح همکاری و هم افزایی با تاکید بر سطح فناوری بالا در نشست استپ مد نظر است؛ و پنجمین دوره نشست استپ با تاکید بر نقش زنان دانشمند در جهان اسلام برگزار می­ شود.

*تشکیل جلسات کمیته زنان بنیاد مصطفی(ص) همزمان با پنجمین نشست استپ

عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص) تصریح کرد: این بنیاد از توانایی زنان در حوزه ­های مختلف استفاده می ­کند؛ همچنین کمیته ­ای در این زمینه تشکیل داده است که نشست ­های کمیته زنان در این دوره از استپ برپا خواهد بود.

دیناروند با اشاره به نشست ­های ایسا نیز یادآور شد: ارتباط بین دانشمندان و صاحبان صنایع از اهمیت زیادی برخوردار است و شامل برنامه­های مختلفی مانند آزمایشگاه نوآوری، نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت­ های حاضر و نشست­ های کسب و کار با هم می­ شود.

وی با بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد اهمیت دانش و ضرورت تبادل آن به سخنان خود خاتمه داد و گفت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند کسی که دانشی دارد ولی آن را به اشتراک نمی­ گذارد مانند کسی است که گنجی دارد ولی خرج نمی ­کند.

پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، در زیرشاخه ­های بیماری­ های واگیر و غیرواگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان ۸ تا ۱۱ اسفند در دانشگاه کراچی در حال برگزاری است.

یکی از فعالیت ­های کلیدی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، تاکید بر نقش دانشمندان زن جهان اسلام در توسعه علم و فناوری و حضور پررنگ آنان در این دوره از نشست استپ خواهد بود.

این دوره از نشست استپ، به بررسی چالش­ های جهان اسلام در حوزه سلامت می­ پردازد و تازه­ ترین رویکردها و دستاوردهای دارویی برای مواجه با این چالش­ ها در آن بررسی می­ شود.

در حاشیه برگزاری پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، سومین نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام نیز برپا می­ شود و شرکت­ ها و سرمایه گذاران، همراه مهندسان و دانشمندانی که در تولیدات و خدمات جدید، موفقیت­هایی را کسب کرده ­اند، در این نشست چهار روزه با یکدیگر دیدار خواهند کرد. نشست ایسا همزمان با نشست استپ در دانشگاه کراچی ادامه خواهد داشت.

نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی، فرصتی خواهد بود تا دانشمندان کشورهای اسلامی و محققان جهان اسلام با یکدیگر دیدار کرده و دستاوردها و تجربیات موفق خود را برای یکدیگر و همچنین دانشمندان جوان به اشتراک بگذارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997838

وب گردی

وب گردی