بومی‌سازی تولید پره متحرک توربین گازی درکشور برای اولین بار

یک شرکت دانش بنیان برای نخستین بار در کشور اقدام به تدوین دانش فنی وساخت پره متحرک ردیف اول توربین گازی 25 مگاواتی جنرال الکتریک کرده است .

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمد رضا قاسمی مدیرعامل شرکت دانش بنیان موادکاران اظهار کرد :این شرکت از سال 84 با تکیه بر توان دانش متخصصان داخلی به عضویت گروه مپنا درآمده و برای توسعه برنامه های تحقیق و توسعه و تدوین دانش فنی برای محصولات جدید تلاش های بسیاری را پیش رو داشته است .
قاسمی گفت : ما تا کنون موفق به تدوین دانش فنی و تولید بیش از 70 مدل مختلف پره توربین شده ایم و برخی از محصولات خود را نیز به کشورهای اروپای غربی صادرکرده ایم .
وی درباره حوزه فعالیت این شرکت دانش بنیان گفت : ساخت پره های داغ توربین گازی، ساخت محفظه احتراق و قطعات داغ غیر پره ای توربین گازی ، بازسازی، تخمین عمر و جوان سازی پره و قطعات داغ توربین گازی وساخت پره های کمپرسور توربین گازی از جمله فعالیت های اصلی این شرکت است .
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت : با توجه به ظرفیت تولیدی سالیانه 15 هزار پره و محفظه احتراق ، در سال گذشته این شرکت موفق شده است از خروج بالغ بر 20 میلیون یورو ارز جلوگیری کند و تعداد 270 نفر اشتغال زایی مستقیم ( اشتغال در این شرکت ) و بیش از 300 نفر اشتغال زایی غیر مستقیم ( اشتغال در شرکت ها و کارگاه های همکار ) داشته باشد.
وی درادامه درباره تکنولوژی های پایه در ساخت پره و قطعات داغ توربین گفت : مهندسی محصول و تدوین شناسنامه فنی پره و محفظه احتراق قطعات توربین، مدلسازی و طراحی فرایندهای ریخته گری دقیق تحت خلأ ، طراحی و ساخت مدل موم ، ماهیچه های سرامیکی و قالب سرامیکی ، فناوری یخته گری تحت خلأ و دانش فنی عملیات حرارتی و پرس ایزو استاتیک گرم HIP از جمله فناوری های به کارگفته شده در پره این توربین ها است .
قاسمی در ادامه خاطر نشان کرد : تکنولوژی ایجاد مسیرهای خنک کاری در پره ها ، ماشینکاری سوپرآلیاژ ها ، دانش فنی کنترل کیفی ساخت پره و قطعات داغ توربین گازی و پوشش های قطعات داغ ( نفوإی – روکشی – سد حرارتی ) از دیگر تکنولوژی های به کارگرفته شده در پره های این توربین است .
وی درباره اهمیت استفاده از این توربین ها بیان کرد : توربین های گازی در صنایع نفت و نیرو دارای کاربرد استراتژیک و با اهمیتی هستند و شریان های اصلی نفت و گاز با توان این توربین ها در حرکت است و محرک اصلی ژنراتورهای نیروگاه های حرارتی را این توربین ها تشکیل می دهند به همین منظور اهمیت کارکرد صحیح و بدون وقفه این توربین ها بر همگان مسلم شده است .

انتهای پیام/

کد خبر: 997854

وب گردی

وب گردی