بهتر است ایران و عربستان به تفاهم برسند

وزیر خارجه قطر با اعلام اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس باید با ایران به تفاهم دست یابند تاکید کرد که طرح ها و ابتکار عمل های یکجانبه هرگز موفق نخواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ به نقل از روسیا الیوم، محمد عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطر در گفتگو با روزنامه گاردین بر ضرورت دستیابی به تفاهم میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایران تاکید کرد.

وی اظهار داشت: اگر به ریشه های مشکل نگاه و آن را بررسی کردید پس بهتر است به تفاهم میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایران و نه فقط میان عربستان سعودی و ایران دست پیدا کنید. ما همگی در یک منطقه زندگی می کنیم و به تفاهم نیاز داریم.

وزیر خارجه قطر در ادامه گفت: این موضوع مشترک تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تا قبل از سال ۲۰۱۷ بود اما تحریم قطر همه چیز را تغییر داد.

محمد عبدالرحمان آل ثانی از طرف های جهانی به ویژه آمریکا خواست که رفتار و سلوکی را پیروی کنند که دارای شمول و فراگیری بیشتری در منطقه باشد. وی در عین حال اشاره کرد که ابتکار عمل های منطقه ای یکجانبه که ایران یا فلسطین را در برنمی گیرد هرگز موفق نخواهد شد.

وی افزود: نمی توان سرکوب مردم را به مدت طولانی ادامه داد ما از رهبران [منطقه] می خواهیم که برای جلوگیری از فروپاشی به اصلاحات روی بیاورند و بهتر است ما دیپلماسی پیشگیرانه را بیشتر از دیپلماسی واکنشی به کار بگیریم.

وزیر خارجه قطر در بخش دیگر سخنان خود گفت: دوحه برخلاف اغلب کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنان از توافق هسته ای میان ایران و ۱+۵ حمایت می کند و در رابطه با این موضوع با کشورهای اروپایی همبستگی دارد. ما خواهان مسابقه تسلیحات هسته ای در منطقه نیستیم و این یک خطر محسوب می شود.

محمد عبدالرحمان آل ثانی در خصوص قضیه فلسطین نیز اظهار داشت: جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که طرح صلح آمریکا موسوم به «معامله قرن» طی هفته های آینده آماده خواهد شد. دوحه معتقد است هیچ چیزی جز تحقق راه حل دو دولتی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و اجرای حق بازگشت آوارگان فلسطینی و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت فلسطین به مصلحت نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 997908

وب گردی

وب گردی