اعطای گرنت ۶۵ هزار دلاری شرکت دانش بنیان ایرانی به دانشمندان مسلمان

یک‌ شرکت دانش بنیان ایرانی و از حاضران در پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، ۶۵ هزار دلار گرنت در قالب تجهیزات آزمایشگاهی به دانشمندان مسلمان اعطا می¬کند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، دومین پنل پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی بعدازظهر چهارشنبه در مرکز بین ­المللی علوم شیمی و زیستی (ICCBS) دانشگاه کراچی پاکستان برگزار شد.

پروفسور جکی­یینگ، برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 ریاست دومین پنل پنجمین نشست استپ را برعهده داشت و رسول دیناروند، عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص)،حسن اعزازی از دانشگاه آمریکایی قاهره و دکتر سیدمحمد نوربخش در موضوع تجاری­ سازی در حوزه سلامت؛ کمبود منابع و راهکارهایی برای همکاری صحبت کردند.

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در توضیح گرنت ۶۵ هزار دلاری گفت: در این دوره از نشست استپ ما گرنت ۶۵ هزار دلاری را برای تجهیزات آزمایشگاهی دانشمندانی اختصاص داده­ایم که پروپوزال ارائه دهند، در سه روز که نشست برپا است، آموزش می­بینند و در نهایت ۱۰ نفر منتخب می­شوند تا آزمایشگاه­ های آن­ها برای تحقیقات تجهیز شود.

* تجهیز آزمایشگاه ­های دانشمندان جهان اسلام

دکتر سیدمحمد نوربخش در مورد فعالیت­ های این شرکت دانش بنیان نیز گفت: ما تجهیزات ثبت مغزی و قلبی تولید می­کنیم. با این تجهیزات می ­توان بیماری­ها را تشخیص داد یا میزان اثربخشی داروها را سنجید.

وی همچنین با اشاره به راهکار نوروفیدبک در این دستگاه­ ها خاطرنشان کرد: این دستگاه ­ها که استفاده کلینیکی هم دارد بیماری­ های عصبی را در بیمار تشخیص داده و با تحلیل سیگنال­ های مغزی بدون آسیب یا روش­ های تهاجمی راهکارهای درمانی برای این بیماری­ ها ارائه می ­دهد.

به گفته وی افسردگی، اضطراب، بیش­فعالی، وسواس و وزوز گوش از جمله بیماری­ هایی است‌ که با این ابزار قابل درمان خواهد بود.

همچنین پروفسور جکی­یینگ، برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 در ابتدای این پنل توضیح مختصری در مورد فعالیت ­های آزمایشگاه نانوزیستی (NanoBiolab) ارائه داد که مدیریت آن را برعهده دارد.

جکی­یینگ، یکی از دستاوردهای اخیر این مرکز تحقیقاتی را تولید انسولین نانودارو برای بیماران دیابتی دانست. همچنین از طراحی کیت­های تشخیصی برای طراحی سریع­تر بیماری های ویروسی و باکتریایی مانند ویروس زیکا یا باکتری ای کولای خبر داد.

رسول دیناروند در ادامه این نشست در غیبت سعید سرکار، دیگر عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص) به جای او سخنرانی و مرکز تحقیقات نانو در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران را معرفی کرد.

وی گفت: این مرکز در سال ۲۰۰۴ به صورت مجازی و بدون تخصیص ساختمان یا تجهیزاتی و بودجه دولتی تاسیس شد و ما تا سال ۲۰۱۷ از بودجه دولتی استفاده می ­کردیم.

عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص) اضافه کرد: بودجه دولتی تخصیص داده شده به این مرکز در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰۰ هزار دلار بوده است.

وی از افزایش این بودجه در سال ۲۰۱۹ خبر داد و افزود: بودجه یادشده فقط برای تحقیقات است و بودجه جاری مرکز نیست.

دیناروند مهم­ترین هدف این مرکز را انجام تحقیقات میان رشته­ای برشمرد و افزود: آموزش و تحقیق، تجاری­سازی، توسعه فناوری از جمله اهداف و ماموریت ­های ما است.

حوزه­ های تحقیقاتی این مرکز به گفته وی مهندسی ذرات نانو، سلول­ های بنیادی، کشت سلولی و پزشکی مولکولی است.

وی اضافه کرد: تاکنون سه شرکت از این مرکز منشعب شده­اند و یک اتاق تمیز برای انجام آزمایش­ها توسط بخش خصوصی در مرکز توسعه داده شده است.

* ثبت اختراع مهمترین چالش­ جهان اسلام در فناوری

در ادامه استاد دانشگاه آمریکایی قاهره با موضوع ظرفیت­های تحقیقاتی در جهان اسلام و چالش­ ها سخن گفت.

دکتر حسن اعزازی ابتدا چالش­ها را همچون "تحقیقات‌ کاربردی در برابر تحقیقات بنیادین، فرار مغزها و جمعیت خارج از کشور(اسپورا)، تامین منابع، نوآوری و کارآفرینی، مالکیت فکری، شرکت‌های اسپناف (منشعب) شده و سهم دانشگاه، درک بازار و از همه مهم­تر ثبت اختراع (پتنت) و شیوه­های آن" برشمرد.

رئیس گروه شیمی دانشگاه آمریکایی قاهره تصریح کرد: ۹۰ درصد از دانشمندان جوان ما نمی­دانند پتنت چیست و چطور باید از آن در راستای هدف خود استفاده کنند.

وی همچنین با استناد به مطالعه­ای بین­المللی گفت: مردم در اروپا و آسیا، حوزه سلامت را اولین اولویت بودجه­بندی کشورها دانسته­ اند که از اهمیت این حوزه خبر می­دهد.

دکتر اعزازی بر اهمیت تحقیقات راهبردی میان رشته­ای تاکید کرد و گفت: علوم تجربی و مهندسی باید با هم ترکیب شوند و امروز وجود آزمایشگاه شیمی بدون پرینتر سه بعدی، لیزر، دستگاه سی­ان­سی معنی ندارد.

پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، در زیرشاخه ­های بیماری­ های واگیر و غیرواگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان ۸ تا ۱۱ اسفند در دانشگاه کراچی در حال برگزاری است.

یکی از فعالیت ­های کلیدی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، تاکید بر نقش دانشمندان زن جهان اسلام در توسعه علم و فناوری و حضور پررنگ آنان در این دوره از نشست استپ خواهد بود.

این دوره از نشست استپ، به بررسی چالش ­های جهان اسلام در حوزه سلامت می­پردازد و تازه­ترین رویکردها و دستاوردهای دارویی برای مواجه با این چالش­ها در آن بررسی می­شود.

در حاشیه برگزاری پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، سومین نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام نیز برپا می­شود و شرکت­ها و سرمایه­گذاران، همراه مهندسان و دانشمندانی که در تولیدات و خدمات جدید، موفقیت­ هایی را کسب کرده­ اند، در این نشست چهار روزه با یکدیگر دیدار خواهند کرد. نشست ایسا همزمان با نشست استپ در دانشگاه کراچی ادامه خواهد داشت.

نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی، فرصتی خواهد بود تا دانشمندان کشورهای اسلامی و محققان جهان اسلام با یکدیگر دیدار کرده و دستاوردها و تجربیات موفق خود را برای یکدیگر و همچنین دانشمندان جوان به اشتراک بگذارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997918

وب گردی

وب گردی