توجه به کسب و کارهای نوپا راه ورود به عرصه کارآفرینی بین‌الملل

نخستین کنفرانس راهکارهای توسعه کارآفرینی بین الملل با رویکرد جهانی سازی شرکت ها با حضور فعالان اقتصادی و اساتید حوزه کارآفرینی در مرکز همایش‌های دانشگاه خاتم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، در این کنفرانس که با حضور اندیشمندان حوزه کار و کارآفرینی برگزار شد تعدادی از کارآفرینان برتر کشور به سخنرانی پرداختند و با توجه به اهمیت و لزوم توسعه فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینی بین‌المللی با رویکرد جهانی‌سازی کسب و کار و شرکت‌ها، این رویداد ارایه مقالات دانشگاهی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌های کاربردی مرتبط را در دستور کار خود قرار داد.

محور های اصلی کنفرانس راهکارهای توسعه کارآفرینی بین الملل، نقش گروه کارآفرین در توسعه کارآفرینی بین‌الملل، ابعاد، انواع و ساختار بنگاه در کارآفرینی بین‌الملل، محصول، خدمت و تکنولوژی در کارآفرینی بین‌الملل، روابط شبکه و نقش آن در توسعه کارآفرینی بین‌الملل، محیط کسب و کار و اقتصاد کلان و تاثیر آن در کارآفرینی بین‌الملل، مکانیزم‌های ارزیابی بازارهای هدف درکارآفرینی بین‌الملل، استراتژی‌های ورود به بازارهای بین‌الملل با رویکرد کارآفرینی بین‌الملل، شناخت بازارهای آمیخته با نگاه کارآفرینی بین‌الملل از جمله محورهای علمی این کنفرانس بود.

باید به هشت گام در جهانی سازی شرکت‌ها توجه کرد

جمشید عدالتیان، دبیر کنفرانس راهکارهای توسعه کارآفرینی بین الملل ضمن خوش‌آمدگویی به مدعوین گفت: نگاه کشور به سمت توسعه کارآفرینی تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است.

عدالتیان با اشاره به هشت گام تا جهانی سازی کسب و کار گفت نظام اقتصادی بازار، انسان کارآفرین در سازمان بدون مرز، فن آوری ترکیب توابع تولید و عملکرد اقتصادی بنگاه محصول مهمترین ارکان و گام‌های کلیدی در جهت جهانی شدن و ورود به بازار های گسترده ی جهانی است.

سیر صعودی شرکت‌های امروز وابسته به کارآفرینی بین‌المللی است

در ادامه این کنفرانس معبودی رییس مرکز رشد پژوهشگاه مخابرات گفت: یکی از مهم ترین نکات موفقیت شرکت ها در عصر جدید توسعه فعالیت بر مبنای نگاه جهانی به تکنولوژی است و در این مسیر بهتر است به سیر صعودی شرکت های اپل، گوگل، مایکروسافت و ... نگاهی بیندازید و ببینید این مهم تا چه اندازه حائز اهمیت در شرکت های بین المللی است.

معبودی ادامه داد: اغلب کسب و های موفق امروز از پارکینگ ها و یا اتاق های کوچک دانشجویی که توسط یک یا دو نفر مدیریت می شدند، بیرون آمده اند. این نکته را می توان در ابتدای طراحی و راه اندازی مهم ترین شرکت های «تِک» مانند فیس بوک، اینستاگرام، گوگل، آیفون و ... دید.

وی گفت: اغلب شرکت های مهم جهان امروز به فکر بسط و گسترش و جهانی شدن هستند و این یکی از ارکان حرکت به سوی پیشرفت علمی و اقتصادی و حتی سیاسی است. برای نمونه کشوری مانند چین یکی از مهم ترین کشور ها در توسعه کارآفرینی بین المللی است چرا که در چین اغلب شرکت های مهم تکنولوژیک دنیا دفاتر مهمی دارند و به همین دلیل است که اساسا جهانی سازی امری مهم و حائز توجه و دقت است.

تجارت بین الملل و ضرورت تغییر نگرش به منافع ملی

حسن محمدی مشاور مدیرعامل و مدیر ارتباطات شرکت شستا گفت: موضوع فرهنگ در جهانی شدن شرکت‌ها اهمیت زیادی دارد و اگر دقت لازم در تصویرسازی از زنجیره ارزش شرکت‌ها در صحنه بین‌المللی وجود نداشته باشد موفقیتی حاصل نمی‌شود.

محمدی گفت: اگر بتوانیم برند جهانی خلق کنیم شرکت‌هایمان جهانی می‌شود و با توسعه صادرات زمینه‌های کارآفرینی بین‌المللی نیز محیا می گردد.

حسن محمدی افزود: مفهوم تجارت بین‌الملل بدون تغییر در نگرش فعالان اقتصادی محقق نمی‌شود زیرا با نگاه امروز بنگاه‌ها خلق ثروت در عرصه بین‌المللی با ابزارهای بومی و نگاه‌های سنتی اداره می‌شود.

محمدی ادامه داد: اگر منافع ملی عنصر اصلی در حرکت به سمت بازارهای بین‌المللی باشد سایر بخش‌های لازم در کنار هم جمع شده و راه‌ها باز می‌شود.

محمدی گفت: اعتماد، شبکه ارتباطی، محیط کسب و کار در کنار بهره‌برداری از تکنولوژی می‌توانند نگاه کارآفرینی بین‌المللی را در میان شرکت‌های ایرانی بسط دهند.

توجه به کسب و کارهای نوپا راه ورود به عرصه کارآفرینی بین‌الملل است

حسین نظریان رییس کمیته راه‌کارهای نوین بیمه سرمد گفت: در دنیای امروز نوآوری در کنار بهره‌برداری از فرصت‌های تکنولوژی راه‌ها را برای ورود به عرصه های بین‌المللی باز می‌کند.

نظریان افزود: امروزه شرکت‌های چند ملیتی گوی رقابت را از شرکت های محلی ربوده‌اند و اگر کسی با نگاه جهانی کسب و کاری را آغاز نکند محکوم به شکست است.

نظریان گفت: ما تلاش کرده ایم تا با خلق راه‌کارهای نوین در کنار تجربیات جوانان خلاق به راهکارهایی در صنایع بیمه دست یابیم که ما را در بازار پیشگام می‌کند.

وی با انتقاد از برخی از شرکت‌ها که منافع امروز را در الویت قرار می‌دهند گفت: آنچه امروز خلق می‌کنیم اگر در مسیر توسعه سال‌های بعد نباشد درجا زده‌ایم و نمی‌توانیم بیشتر از یک بازیگر کوچک در بازار باقی بمانیم.

برای جهانی شدن شرکت‌های امروز باید به جوان‌ها اعتماد کنیم

سید صابر امامی ، مدیرعامل شرکت مبین وان در این کنفرانس گفت: موضوع کارآفرینی بین‌المللی یکی از راه‌های توسعه تولید ناخالص کشورهاست و از این روی باید مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.

امامی گفت: نباید مفهوم کارآفرینی بین‌المللی را با صادرات اشتباه بگیریم. چراکه ما در صادرات به دنبال فروش محصولات در خارج از کشور مبدا هستیم و این در حالیست که در کارآفرینی بین‌المللی نگاه ما به سمت خلق ثروت و تشخیص فرصت‌های آن سوی مرزهاست.

امامی با تاکید بر این نکته که ورود شرکت ها به عرصه جهانی گامی بلند و متفاوت است، افزود: متاسفانه ظرفیت‌های بسیار با ارزشی در حوزه دانش فنی و مهارت در میان جوانان ایرانی وجود دارد و به همین دلیل است که معتقدیم ما می توانیم در صحنه های بین المللی نقش پررنگ تر و مهم‌تری ایفا کنیم و با اعتماد به جوانان در مسیر جهانی‌سازی شرکت‌های امروز گام بر داریم.

امامی گفت: ما باید با کارآفرینی بین المللی فرصت اقتصادی در خارج از کشور را ایجاد کنیم. کاری که کشور های بزرگ اقتصادی جهان سالهاست در حال انجام آن هستند.

وی افزود: اگر نگاهی به تولید ناخالص داخلی کشورهای توسعه یافته بی‌اندازیم به راحتی می‌توان به سهم بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات پی ببریم و این در حالیست که علیرغم دانش فنی سطح بالای متخصصان ایرانی و هزینه تمام شده توسعه نرم‌افزارها در ایران سهم تولید ناخالص ملی در کشور ما از این حوزه اندک است.

جهانی شدن شرکت محرک توسعه مالی در دنیای جدید است

در ادامه این کنفرانس محمدرضا کاباران‌زاده به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: ما باید با مفاهیم کارآفرینی بین المللی بیشتر آشنا شویم چراکه پیش از هر ورودی باید درک صحیحی از آن مفاهیم وجود داشته باشد.

کاباران‌زاده در ادامه گفت: جهانی شدن محرک پیشرفت تکنولوژیک و توسعه مالی در دنیای جدید است که فهم آن تجزیه و تحلیل های خاص و تخصصی‌ای از ضرورت‌های آن است.

وی گفت: وقتی ما بخواهیم جهانی شویم باید نرخ توازن‌های بین‌المللی را بشناسیم. همچنین ما برای ورود به یک جامعه و جذب بازار آن باید درکی از نیازهای آن جا و شناختی دقیق در مورد آن بازار دست یابیم.

کاباران‌زاده افزود: مدیران ما متاسفانه محلی فکر می‌کنند و جهانی عملی می‌کنند و از همین روی است که نتیجه‌ای نصیبمان نمی‌شود.

ارائه شش مقاله با موضوعات کارآفرینی بین‌المللی

در ادامه کنفرانس شش مقاله با موضوعات کارآفرینی بین‌المللی توسط پژوهش‌گران عرصه کارآفرینی ارائه شد.

نقش گروه کارآفرین در توسعه کارآفرینی بین‌المللی نوشته محمد امین نژاد، بررسی ابعاد، انواع و ساختار بنگاه در کارآفرینی بین المللی نوشته حامد مجتهدی، روابط شبکه و نقش آن در توسعه کارآفرینی بین‌المللی نوشته مهرداد جمالی، محیط کسب و کار و اقتصاد کلان در کارآفرینی بین‌المللی نوشته فاطمه هاشمی، مکانیزم‌های ارزیابی بازارهای هدف در کارآفرینی بین‌المللی نوشته ساناز نبویان و شناخت بازارهای آمیخته با نگاه کارآفرینی بین المللی از دکتر محمدی عثمانوندی مقالات ارائه شده در این کنفرانس بوده‌اند.

گفتنی است مدیران و متولیان حوزه توسعه اشتغال، مدیران و کارشناسان بخش دولتی فعال در حوزه توسعه صادرات، مدیران و کارشناسان امور بین‌الملل شرکت‌های خصوصی، تیم‌های کسب و کارهای نوپا، مدیران و کارشناسان شرکت‌های چند ملیتی، مدیران و کارشناسان نمایندگان محصولات بین‌المللی، هولدینگ‌ها و شرکت‌های تامین مالی، بانک‌ها و بیمه‌ها و پژوهش‌گران حوزه کارآفرینی از جمله مخاطبین این کنفرانس بودند.

کنفرانس راهکارهای توسعه کارآفرینی بین الملل با توجه به اهمیت و لزوم توسعه فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینی بین‌المللی با رویکرد جهانی‌سازی کسب و کار و شرکت‌ها، همراه با ارایه مقالات دانشگاهی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌های کاربردی مرتبط پیش رفت و به پایان رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 997919

وب گردی

وب گردی