ثبت اختراع؛ مهمترین چالش جهان اسلام در فناوری

استاد دانشگاه آمریکایی قاهره با اشاره به ظرفیتهای تحقیقاتی در جهان اسلام و چالش های آن گفت: ثبت اختراع مهمترین چالش جهان اسلام در حوزه فناوری به شمار می رود.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، حسن اعزازی در پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی گفت: تحقیقات‌ کاربردی در برابر تحقیقات بنیادین، فرار مغزها و جمعیت خارج از کشور(اسپورا)، تامین منابع، نوآوری و کارآفرینی، مالکیت فکری، شرکت‌های اسپناف (منشعب) شده و سهم دانشگاه، درک بازار و ثبت اختراع (پتنت) و شیوه های آن را چالش فعالیت های علمی و پژوهشی در جهان اسلام عنوان کرد.

وی تاکید کرد: ۹۰ درصد از دانشمندان جوان ما نمی دانند پتنت چیست و چطور باید از آن در راستای هدف خود استفاده کنند.

رئیس گروه شیمی دانشگاه آمریکایی قاهره با استناد به مطالعه ای بین المللی گفت: مردم در اروپا و آسیا، حوزه سلامت را اولین اولویت بودجه بندی کشورها دانسته اند که از اهمیت این حوزه خبر می دهد.

اعزازی بر اهمیت تحقیقات راهبردی میان رشته ای تاکید کرد و افزود: علوم تجربی و مهندسی باید با یکدیگر ترکیب شوند و امروز وجود آزمایشگاه شیمی بدون پرینتر سه بعدی، لیزر، دستگاه سیانسی معنی ندارد.

پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی در زیرشاخه های بیماری های واگیر و غیرواگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان تا ۱۱ اسفند در دانشگاه کراچی برگزار می شود.

یکی از فعالیت های کلیدی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، تاکید بر نقش دانشمندان زن جهان اسلام در توسعه علم و فناوری و حضور پررنگ آنها در این دوره از نشست استپ خواهد بود.

این دوره از نشست استپ، به بررسی چالش های جهان اسلام در حوزه سلامت می پردازد و تازه ترین رویکردها و دستاوردهای دارویی برای مواجه با این چالش ها در آن بررسی می شود.

در حاشیه برگزاری پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، سومین نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام نیز برپا می شود و شرکت ها و سرمایه گذاران، همراه مهندسان و دانشمندانی که در تولیدات و خدمات جدید، موفقیت هایی را کسب کرده اند در این نشست با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

همچنین، نشست ایسا همزمان با نشست استپ در دانشگاه کراچی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 997932

وب گردی

وب گردی