پناهیان: امید باید براساس واقعیت‌های عینی باشد، نه تصورات فرضی

استاد اخلاق گفت: امید باید براساس واقعیت‌های عینی نه براساس تصورات فرضی باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در ششمین کنگره کانون دانشگاهیان ایران اسلامی که براى تبادل نظر پیرامون گام دوم انقلاب صبح امروز در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد؛ گفت: امید باید براساس واقعیت‌های عینی نه براساس تصورات فرضی باشد.

وی در ادامه افزود: این دولت برخلاف شعار خود که امید را اعلام کرده است، عمل می‌کند چراکه اگر امید داشتند سراغ مذاکره نمی‌رفتند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مقام معظم رهبری از ناامیدی بی‌جا و کاذب برحذر می‌دارند و تأکید می‌کنند که بیشترین امید را نسبت به آینده نظام دارند، خاطرنشان کرد: عدم درک دیپلماسی در مذاکرات، از ضعف‌های تیم مذاکره‌کننده ایران بود که در مذاکرات برجام نیز نتایج خود را نشان داد. دولتمردان فعلی با وجود سر دادن شعار امید، بیشترین ناامیدی را دارند.

بیانیه گام دوم انقلاب، کلید ناامیدی

پناهیان عنوان کرد: بعضی مواقع ناامیدی به‌صورت معنوی مانند بی‌حجابی و بعضی اوقات نیز ناامیدی انقلابی پیش می‌آید اما با وجود این ناامیدی‌ها، بزرگ‌ترین کلید «بیانیه گام دوم انقلاب» است. امیدی که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده، بر پایه تجربه‌های گذشته استوار است. همچنین تجربیات گذشته پایگاه اساسی برای تشکیل پایه‌های تمدن اسلامی است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بخش‌هایی از بیانیه گام دوم بیان می‌کنند که انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی به‌ رکود نمی‌رود بلکه از نظریه نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کنیم، افزود: باید بتوانیم ساختارهای اجتماعی در سطح جامعه تدوین کنیم که اخلاق، معنویت و خداگرایی در آنها لحاظ شود چراکه ساختارهای فعلی که از آنها تبعیت می‌کنیم، غیرانسانی، غیرالهی و به‌تعبیری لیبرالی است اما اهداف ما، اهداف اسلامی و انقلابی است.

پناهیان تأکید کرد: با توجه به منویات مطرح شده در بیانیه گام دوم، می‌توان ساختارهای موجود را اصلاح کرد و وظیفه اصلاح ساختارها برعهده اساتید است. اگر در هر موضوعی مجلس و دولت دخالت گسترده کنند، باعث ایجاد رانت شده و خلاف آرمان‌ها است.

ساختار فعلی نظام آموزشی به‌ویژه دانشگاه‌ها، انقلابی نیست

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ساختار فعلی دانشگاه‌ها انقلابی نیست و نظام آموزشی موجود در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش باید اصلاح شود. نظام آموزشی مبتنی بر نمره یا حضور و غیاب انقلابی نیست و ساختارهای موجود منجر به بروکراسی می‌شود و این بروکراسی فسادزا بوده و نتیجه‌ای جز فردگرایی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: وجود ۳۸ امضا در عقدنامه یکی از مظاهر بروکراسی است و این خود باعث ایجاد مشکل می‌شود. همچنین نوعی فمنیسم پنهان در قوانین کشور وجود دارد. می‌توان اظهار کرد از قوانین اسلامی سوءاستفاده می‌شود و مثال آن در بحث اقتصادی، مضاربه است. شاید تک‌تک قوانین از فیلتر شورای نگهبان عبور کند اما روح حاکم بر مجموع قوانین ناقض احکام اسلامی بوده و به‌نوعی از قوانین اسلامی سوءاستفاده می‌شود.

تغییر افراد راهکار حل مشکلات نیست بلکه ساختار باید اصلاح شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بعضی از فسادهای افراد ناشی از ساختارهای نامناسب است و تا دست به اصلاح ساختارهای اجتماعی نزنیم، مشکلات پیش آمده حل نمی‌شود. تغییر افراد نیز راهکار حل مشکلات نخواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: با وجود مشکلات پیش‌آمده اما باید امید داشته باشیم همان‌طور که در بیانیه گام دوم اشاره شده، می‌توان با حفظ انقلابی‌گری، نظام‌سازی هم کرد. انقلابی‌گری به شعار نیست، درگیر شدن در نظام اداری غرب سبب می‌شود انقلابی‌گری در حد شعار بماند. باید ساختارهای اداری تغییر کند تا به‌سمت ایجاد نظامی برمبنای تقوا برویم.

پناهیان افزود: غربی‌ها به افکار دینی کار چندانی ندارند و رفتارهای ما را براساس ساختارهای اداری تنظیم می‌کنند، مانند ساختارهای مالی موجودی که رفتار ما را تغییر داده و تنظیم می‌کنند. اقتصاد و مردم را می‌توان در کنار هم قرار داد و تعاونی یکی از مصداق‌های مردمی کردن اقتصاد است.

وی در پایان سخنان خود گفت: مقام معظم رهبری اشاره می‌کنند که مردم‌سالاری دینی فقط رفتن پای صندوق رأی نیست. البته این تنها یک مصداق از مردم‌سالاری است. به‌عقیده ایشان بسیج مظهر مردم‌سالاری دینی است. اگر بسیج وارد اقتصاد شود، اقتصاد مردم‌سالار محسوب می‌شود همچنین در علم و پیشرفت‌های اجتماعی نیز همین‌گونه است که با ورود بسیج به این مباحث مردم‌سالاری بسط پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997933

وب گردی

وب گردی