سرعت رشد تولید علم در ایران بیشتر از سایر کشورها است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تعداد مقالات ایران قبل از انقلاب اسلامی نیز بالاتر از کشورهای منطقه و ترکیه بود که همزمان با دوران دفاع مقدس، این جایگاه از دست رفت اما دوباره به جایگاه برتر منطقه و کشورهای اسلامی دست یافته ایم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر رضا ملک زاده در چهارمین همایش بررسی شیوه های دستیابی به مرجعت علمی گفت: کشورهای جهان در حوزه تولید علم رشد داشته اند اما سرعت رشد تولید علم در ایران بیشتر از سایر کشورها است و خوشبختانه در جایگاه 15 جهان از نظر تولیدات علمی قرار گرفته ایم.

وی با اشاره به حضور دانشگاه های ایران در بین دانشگاه های برتر جهان، گفت: در حال حاضر 29 دانشگاه ایران در بین دانشگاه های برتر جهان قرار دارند درحالیکه 23 دانشگاه ترکیه در بین این دانشگاه ها قرار دارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: سهم حوزه پزشکی از تولیدات علمی کشور با وجود حضور 11.5 درصد از اعضای هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی، حدود 30 درصد است و خوشبختانه رشد کیفی مقالات در حوزه پزشکی بسیار مطلوب بوده است و در سخت ترین شرایط تحریم توانسته ایم با اکثر کشورهای جهان، همکاری داشته باشیم.

دکتر ملک زاده افزود: همکاری های بین المللی در حوزه پژوهش های علوم پزشکی فقط منحصر به تولید مقاله نبوده بلکه در حوزه سلامت و بهبود شاخص های بهداشتی و درمانی از جمله در حوزه سلول های بنیادی، پیوند مغز استخوان و پیوند اعضا، فناوری، خدمات و دارو، پیشرفت های چشمگیری داشته ایم.

وی یادآور شد: یکی از مهمترین اقدامات وزارت بهداشت در حوزه پژوهش در طول 5 سال گذشته، سرمایه گذاری اساسی در زیرساخت های پژوهشی از جمله آزمایشگاه های جامع تحقیقاتی و اتاق تمیز بوده است. همچنین علاوه بر این، بیش از 70 برنامه ثبت بیماری ها و مطالعه کوهورت در 20 استان و 30 شهر و نیز 591 پروژه تحقیقاتی مهم مانند پروژه ایرانوم مورد حمایت قرار گرفته است.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، رشد بی اخلاقی های پژوهشی با تاکید بر انتشار مقالات، مسائل اقتصادی، بودجه ناکافی و همکاری های بین المللی از مهمترین چالش های پژوهش های حوزه سلامت است.

دکتر ملک زاده با اشاره به ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری گفت: با این بیانیه خیلی امیدوار شدیم و در این بیانیه می بینیم که بر دانش به عنوان اساس عزت و قدرت کشور تاکید زیادی شده و حرکات علمی سالهای گذشته از سوی ایشان، رستاخیز علمی نامیده شده که سنگ بنای فعالیت های علمی و یک آغاز برای پیشرفت و توسعه است.

وی بودجه پژوهش در کشور را ناکافی دانست و گفت: درست است که از نظر تولید علم در جایگاه 15 دنیا قرار داریم اما از نظر بودجه پژوهشی در جایگاه 30 جهان هستیم بنابراین باید بتوانیم مسئولان دولت، سازمان برنامه و بودجه و مجلس را متقاعد کنیم که برای دانش سرمایه گذاری کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: اولویت های تحقیقاتی وزارت بهداشت مشخص شده است که شامل افزایش طول عمر، کاهش ناتوانی و بار بیماری ها، آموزش سلامت در جامعه، بهبود خدمات سلامت و مسائل زیست محیطی می باشد.

دکتر ملک زاده افزود: یکی از مشکلات جدی ما این است که بخش زیادی از بودجه در حوزه درمان صرف اقدامات غیرضرور و اقدامات تشخیصی می شود که در این زمینه باید تحقیقات و بررسیهایی انجام شود.

وی در پایان یادآور شد: خوشبختانه گروه های تحقیقاتی زیادی در کشور ایجاد شده که از سوی وزارت بهداشت مورد حمایت قرار می گیرد و هر کدام از این گروه ها، تحقیق در مورد یکی از مشکلات نظام سلامت را هدف قرار داده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997940

وب گردی

وب گردی