تمدن سازی تکلیف دائم جریانات در گام دوم انقلاب است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: هر کلمه از بیانیه گام دوم انقلاب پاسخ به یک سوال است و چشم‌اندازی را روشن می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ششمین کنگره کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در دانشگاه امام صادق (ع) گفت: ترجمه غیرفارسی بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب مانیفست و بیان کننده رویکرد و مسیر انقلاب است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب جامعه سازی، خودسازی و تمدن سازی را یک تکلیف دائم برای افراد و جریانات مورد توجه قرار داده اند، افزود: هر کلمه از بیانیه گام دوم انقلاب پاسخ به یک سوال است و چشم اندازی را روشن می‌کند.

رستمی تصریح کرد: بنده تصور می‌کنم مفهوم انقلاب وضعیتی است که باید از درون هر انسانی شروع شود، بنابراین انقلاب اسلامی هم تحولی از درون افراد بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به سه عنوان مهم و تامل برانگیز خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی اشاره کرده اند، تصریح کرد: این سه مرحله که در پیش روی جامعه ما قرار گرفته یک تکلیف دائمی است که همه افراد و جریانات باید آن را مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب رسالت و وظایف مجموعه‌های انقلابی علمی کشور را بیشتر روشن می‌کند، تصریح کرد: بنده پس از اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند که من نسبت به بیانیه گام دوم انقلاب توصیه دارم و با دقت این بیانیه نوشته شده، مجدد وقت گذاشتم و آن را خواندم. از این رو احساس کردم که از برخی پشتوانه‌ها غفلت کرده بودم، چون انصافا دقت‌هایی که در پردازش این بیانیه صورت گرفته به گونه‌ای است که هر کلمه‌ای یا شبهه‌ای را برطرف می‌کند، یا چشم اندازی را می‌گوید، یا به سوالی پاسخ می‌دهد و یا موضوعی را روشن می‌سازد.

حجت الاسلام رستمی گفت: مفهوم انقلاب براساس مفاهیم قرآنی وضعیتی است که از درون افراد جامعه باید آغاز شود، با این وجود تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌های اجتماعی و سیاسی در این است که انقلاب اسلامی از تحول درون افراد آغاز شد. مراحل انقلاب انگیزشی و قیام از درون است. با این وجود قیام فردی اولین گام انقلاب است که از افراد آغاز و سپس جامعه را به حرکت درمی آورد.

وی با تاکید بر اینکه نباید بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب را به عنوان یک اعلامیه ترجمه کنیم، تصریح کرد: در واقع باید مانیفست ترجمه غیرفارسی این بیانیه باشد و این یعنی بیان رویکرد و مسیر آینده‌ای که دارد برای آینده نظام و انقلاب طراحی شده و این از خودسازی شروع می‌شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیان کرد: اگر بحث جامعه پردازی و تمدن سازی را در کنار مراحل پنج گانه انقلاب قرار دهیم متوجه خواهیم شد که رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مطالبه شکل دادن به دولت اسلامی را از مطالبات خود حذف کرده اند؛ با این وجود آیا معنای این کار این نیست که باید در مقابل قوای مدیریت کننده و تصمیم گیرنده که دچار اختلال شده اند آتش به اختیار به میدان بیاییم؟ اگرچه برخی‌ها به طور ظالمانه معنای دیگری از آتش به اختیار ارائه کرده اند.

رستمی تصریح کرد: دیدگاه رهبر معظم انقلاب در خصوص آتش به اختیار این است که هر فردی در هر نقطه‌ای که است به دنبال پیدا کردن، فهم مسئله و حل مسئله باشد.

وی با طرح این سوال که آیا عدم طرح موضوع دولت اسلامی در بیانیه دوم انقلاب ناشی از این است که مجموعه و ساختار‌هایی که قرار است به دولت اسلامی منجر شوند دچار اختلال هستند، تصریح کرد: در این بیانیه رهبر معظم انقلاب به استفاده از ظرفیت جوان تر‌ها تاکید دارند، از این رو مستقیما به جامعه پردازی و تمدن سازی اشاره می‌کنند. در هر حال معظم له آن بخش‌هایی را که نتوانستند با مطالبات آن‌ها همراهی کنند مخاطب خود قرار نداده است، از این رو سوال بنده این است که آیا این کار معنایش این نیست که به نوعی ما تکلیف اجتماعی پیدا کرده ایم و نباید منتظر بمانیم تا ساختار موجود بتواند خود را با دیدگاه‌ها و افق ترسیم شده هماهنگ و براساس آن حرکت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997946

وب گردی

وب گردی