تعاملات دانش بنیان روابط فرهنگی ایران و عراق را تحکیم می بخشد

دبیر کنفرانس توسعه همکاری های نخبگان ایرانی فارغ التحصیل خارج از کشور و نخبگان جمهوری عراق با اشاره به جایگاه علمی ایران در جهان گفت: تعاملات دانش بنیان ایران و عراق موجب تحکیم روابط فرهنگی اجتماعی دو کشور می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهران جاهد امروز پنجشنبه در کنفرانس توسعه همکاری نخبگان ایرانی فارغ التحصیل خارج از کشور و نخبگان جمهوری عراق در دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: با همکاری های دو جانبه میان ایران و عراق و ظرفیت های بالای کشورها، نه تنها در حوزه فناوری های نوین بلکه در زمینه های ارتباط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز برای کشورها پیشرفت حاصل می شود.

جاهد در مورد جایگاه ایران در تولید علم گفت: ایران با تولید بیش از 25 هزار مقاله در نیمه اول سال 2018 در میان 15 کشور برتر جهان در تولید علم قرار گرفت.

وی درباره انگیزه و هدف برگزاری این کنفرانس یادآور شد: علاوه بر تحکیم دوستی، ورود به امور تخصصی از جمله مهم ترین هدف توسعه همکاری نخبگان ایرانی است. باید مبنای محورهای دوستی با کشورهای همسایه به درستی مشخص شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به لزوم آشنایی مسوولان کشورهای ایران و عراق با ظرفیت های علمی و دانش بنیان یادآور شد: همکاری های بین المللی علمی و فرهنگی نیازمند آشنایی مسئولان کشورها با ظرفیت شرکت های دانش بنیان است.

جاهد در ادامه با اشاره به اینکه ایجاد ساختارهای منسجم و همگرا در رئوس همکاری‌های هدفمند مورد نظر دو کشور ایران و عراق قرار دارد، خاطر نشان کرد: ساختار همکاری و تعامل میان دو کشور در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت صورت می گیرد.
به گفته وی، ساختار کوتاه مدت قراردادها به دنبال گسترش فعالیت شرکت های دانش بنیان و انتقال دانش و فناوری به کشورهای همکار است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: در مرحله میان مدت، تعاملات بین المللی ساختارهای دانش بنیان دو کشور و در مرحله بلندمدت ورود به طرح های فراملی و ملی و منطقه ای مورد توجه قرار می گیرد.

جاهد همچنین با اشاره به اینکه شورای سیاست گذاری، محورهای کلان همکاری های ایران و عراق را مشخص می کند، گفت: مجموعه مناسبی از نمایندگان وزارتخانه ها و دانشگاه ها برای پیشبرد روند ایجاد شده زیرساخت اجرایی در زیر گروه های فرهنگی، علمی، اجتماعی، پزشکی سلامت و بازرگانی وظیفه بررسی شرکت ها و روند سرمایه‌گذاری ها را برعهده دارند.

وی تشکیل کارگروه تخصصی و تدوین آیین نامه های اجرایی را از دیگر وظایف شورای سیاست گذاری دانست و تاکید کرد: این شورا تمهیدات لازم برای اجرایی کردن طرح‌های مصوب در رفع مشکلات را نیز عهده دار است.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، هدف از برگزاری کنفرانس در جهت تعاملات بین المللی، در قدم اول بر همکاری و وحدت، سپس بر تشریح طرح جامع تعاملات دانش بنیان دانشگاه ها تاکید می شود.

جاهد در ادامه درباره فعالیت مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: این مرکز زیرساخت‌هایی برای حمایت از ایجاد و توسعه کارآفرینی فناورانه تدوین کرده است.

وی خاطر نشان کرد: از مهمترین اهداف مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف حمایت از توسعه کارآفرینی، رونق اقتصاد محلی و بستر سازی در راستای ایجاد فرصت های شغلی در حوزه فناوری نوین است.

انتهای پیام/

کد خبر: 997968

وب گردی

وب گردی