سفر اسد به تهران، توهم را از سر مسئولان صهیونیست پراند

یک روزنامه لبنانی با اشاره به اهمیت زمان سفر رئیس جمهور سوریه به ایران، تأکید کرد که این سفر، ایستگاه اصلی مرحله جدید در مقابله با چالش‌های آتی خواهد بود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ «انگیزه سفر اخیر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به ایران هر چه که باشد، بسیار دشوار است که آن را از ساختار و بافت منطقه‌ای جدا کرد؛ چرا که این سفر همزمان با سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو صورت گرفت».

روزنامه لبنانی «الاخبار» با مقدمه فوق به ابعاد سفر اسد به تهران و دیدارش با مسئولان جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت، تصویر اسد که آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران را در آغوش گرفته است، به صورت مختصر پیام‌هایی را به طرف‌های ذی‌ربط ارسال کرد از جمله اینکه «سوریه به کسانی که در مهم‌ترین لحظات تاریخی در کنارش بوده‌اند پشت نخواهد کرد، گزینه‌های آتی آن نیز با گزینه‌هایش در اوج درگیری با گروه‌های تروریستی تفاوت نخواهد داشت» و همچنان رکن اصلی محور مقاومتی باقی خواهد ماند که از تهران تا بیروت امتداد دارد.

الاخبار با بیان اینکه این دیدار، «نشست پیروزها» بود، تأکید کرد که چنین سفری چالش در تل‌آویو را افزایش خواهد داد.

این روزنامه با اشاره به اینکه سفر اسد در اوج تلاش صهیونیست‌ها برای بیرون راندن ایران از سوریه صورت گرفت، تأکید کرد که سفر مذکور، توهم‌های مسئولان اسرائیلی و فشارهایی را که قصد داشتند از رهگذر حملات خود اعمال کنند، از سرشان پراند.

الاخبار با اشاره به اینکه اسرائیلی‌ها گمان می‌کردند تداوم فشار به نظام سوریه باعث خواهد شد که بیشتر به روسیه متمایل شود، اما این سفر و زمانش بار دیگر از درایت و شجاعت اسد در ایجاد روابط متوزان با طرفین (ایرانی و روس) حکایت داشت. لذا اینکه روسیه و ایران، هر دو در مقابله با هژمونی آمریکا شریک هستند، در معرض فشارها و تحرم‌های آمریکا قرار دارند و سیاست‌های واشنگتن را تهدیدی برای نفوذ و امنیت ملی خود می‌دانند باعث خواهد شد که اسد بتواند این مسیر را ادامه دهد.

به گزارش این روزنامه، به سبب اینکه رژیم صهیونیستی در سوریه گزینه‌های زیادی ندارد، مجبور شده است که به سراغ مسکو برود؛ چرا که گزینه‌های جایگزین بسیار پر هزینه است و نتایج آن نیز مشخص نیست. لذا عقب‌نشینی آمریکا باعث شده که تل‌آویو به موازنه قدرت‌های منطقه‌ای بیشتر تن دهد و از طریق همکاری مسکو بتواند از خطرهای احتمالی علیه خود بکاهد.

بنا بر این گزارش، با وجود اینکه حملات رژیم صهیونیستی به سوریه، به اهداف خود دست نیافت، نتوانست ایران را از سوریه خارج کند و محور مقاومت را از ایجاد و توسعه توانمندی‌های راهبردی خود بازدارد، ولی «زئیف الکین» وزیر امور قدس رژیم صهیونیستی می‌گوید که به گفت‌وگو با روسیه ادامه خواهند داد تا در منافع این رژیم پیشبرد حاصل شد.

نتانیاهو روز گذشته در جریان دیدار با پوتین مدعی شده بود که ایران و گروه‌های وابسته آن، «بزرگترین خطر بر ثبات و امنیت منطقه هستند. لذا ما مصمم هستیم که به فعالیت قاطع خود علیه تلاش‌های ایران ادامه دهیم». با وجود این اظهارات، مشکل اصلی صهیونیست‌ها این است که با حاکمیت دمشق بر خاک خود و اصولی که بشار اسد متعهد به آن است، خطرات ناشی از تداوم حملات این رژیم افزایش می‌یابد و ترس آن وجود دارد که باعث در تنگنا قرار گرفتن این رژیم شود.

الاخبار با اشاره به ترس مسکو از یک تحول میدانی دراماتیک که تأثیر منفی بر طرح خود در سوریه داشته باشد، تأکید کرد که روسیه برای جلوگیری از هر گونه سناریوی انفجاری، تلاش می‌کند برای کنترل درگیری بین محور مقاومت و اسرائیل نقش اصلی را ایفا کند. به همین دلیل ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به نتانیاهو گفت که در خصوص وضعیت منطقه و مسائل امنیتی باید مذکرات در دستور کار قرار گیرد.

«عاموس یادلین» رییس سابق رکن اطلاعات ارتش رژیم اسرائیل و ژنرال پیشین نیروی هوایی، این منظور پوتین را بسیار درک کرد و گفت که نتانیاهو «چندین بار به روسیه سفر کرد، ولی این نخستین سفری است که در این وضعیت دشوار صورت می‌گیرد... نتانیاهو قصد دارد ایرانی‌ها را [از سوریه] دور کند، ولی روس‌ها به وی خواهند گفت که نمی‌خواهند و نمی‌توانند [چنین کنند]».

بنا بر این گزارش، در این وضعیت، همه می‌دانند که مسیر تحولات، وارد مرحله سرنوشت‌سازی شده است و همه در تلاشند که بیشتر نشان دهند که سعی می‌کنند به اهداف خود برسند. لذا نتانیاهو همچنان حاشیه تداوم حملات خود به سوریه را حفظ خواهد کرد، ولی در مقابل پیام‌های سفر اسد قاطع بود و اگر بگوییم که این سفر ایستگاه اصلی مرحله جدید در مقابله با چالشهای آتی خواهد بود، غلو نکرده‌ایم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 997980

وب گردی

وب گردی