واقعیت مجازی به خدمت معماری درآمد

واقعیت مجازی فناوری ای است که در آن محیطی مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار می گیرد و براساس حرکت سر و بدن آن محیط مجازی تعامل برقرار می کند. این فناوری توسط جمعی از جوانان هرمزگانی کشور بومی سازی شده است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، هنگامی که یک فرد هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خود نصب می کند، در جلوی چشمان خود محیطی را مشاهده می کند که این محیط براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می کند و ذهن انسان پس از مدتی می پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است. به این فضا، واقعیت مجازی گفته می شود.

یک شرکت دانش بنیان داخلی نیز چند سالی است که به این حوزه ورود کرده و به کمک جوانان ایرانی اقدام به ایجاد چنین فضایی کرده است. شرکت فضا زمان با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی شما را به دیدن فضاهای پیش از زمان ساخت می برد، به این ترتیب کاربر درون محیط معماری قرار می گیرد و تمام زوایای آن را درک می کند.

یک محیط واقعیت مجازی در هدست واقعیت مجازی توسط اپلیکیشن های اختصاصی آن به وجود می آید. برخی از این محیط ها بصورت گرافیک رایانه ای و سه بعدی هستند و برخی دیگر نیز ویدئوها یا تصاویری 360 درجه از محیط های واقعی هستند که از قبل فیلمبرداری شده اند. با این قابلیت فناوری واقعیت مجازی می‌توان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی دیدن کنند.

شرکت فضا زمان با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی شما را به دیدن فضاهای پیش از زمان ساخت می برد، به این ترتیب کاربر درون محیط معماری قرار می گیرد و تمام زوایای آن را درک می کند.

اغلب محیط‌ های واقعیت مجازی در درجه اول، تجربه‌های دیداری هستند که از طریق یک هدست واقعیت مجازی مشاهده و تجربه می شوند، برخی از اپلیکیشن ها دارای اطلاعات حسی دیگری مانند تولید صدا هم هستند. محیط‌های شبیه‌سازی شده می‌توانند مانند محیط‌های زندگی واقعی و یا به صورت کاملا متفاوت باشند؛ نظیر آنچه در محیط‌های بازی دیده می‌شود.

محسن زارعی حاجی آبادی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان می گوید: در واقع ما، واقعیت مجازی را به خدمت ساختمان سازی و معماری درآوردیم و یک پرزنت جدید در این حوزه ایجاد کردیم.

وی همچنین تصریح کرد: واقعیت مجازی کاربردهای زیادی دارد که یکی از آنها در کارهای ساختمانی و پرزنت آن است که ما به دلیل رشته تحصیلی خود به این حوزه ورود کردیم.

این فعال دانش بنیانی در خصوص تعداد شاغلان شرکت، گفت: در حال حاضر 8 نفر در شرکت مشغول به فعالیت هستند و ما در پارک علم و فناوری هرمزگان مستقر هستیم.

زارعی با اشاره به حمایت های معاونت علمی از شرکت های دانش بنیان، بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تنها نهادی است که به شرکت های دانش بنیان بها می دهد و خدمت رسانی می کند؛ اما برخی از این خدمات تنها در تهران متمرکز است و ما به راحتی به آنها دسترسی نداریم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان همچنین عنوان کرد: اگر نهادهای حامی به ما کمک کنند، بازار خوبی برای توسعه فعالیت های خود در کشورهای عمان، قطر و امارات داریم و می توانیم خدمات خود را به این کشورها نیز صادر کنیم.

وی ادامه داد: در واقع دوربین های واقعیت مجازی تنها توسط 3 شرکت بزرگ در دنیا تولید می شود که ما نیز این دوربین ها را خریداری می کنیم؛ اما کدنویسی و انطباق آن با نیاز مشتریان، توسط جوانان ایرانی انجام می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 998080

وب گردی

وب گردی