شبکه‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌

شبکه‌سازی میان شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ ها با تسهیل گری کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار و در جهت افزایش بازدهی ، رفع مسائل و چالش‌های فناورانه صنعت شکل می گیرد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نخستین نشست هم‌اندیشی کانون های هماهنگی دانش، صنعت و بازار با اشاره به نقش کانون ها در توسعه و نفوذ فناوری در صنعت گفت: کانون ها باید ضمن شناسایی و جلب عضویت استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان درحوزه فعالیت تخصصی خود، برای برقراری ارتباط میان آن ها و صنایع بزرگ در جهت افزایش بهره وری و رفع مسائل و چالش های فناورانه، شبکه های همکاری ایجاد کنند.

صالحی با اشاره به تعداد کانون ها و محوریت مدیریت دولتی در برخی از آنها در دوره اول اظهار کرد: رویکرد معاونت در تاسیس کانون ها در دوره دوم بر اساس نیاز صنعت است و اداره کانون نیز به بخش خصوصی سپرده شده است. تمرکز فعالیت های کانون تنها منحصر به یکی بخش های صنعت و بازار یا علمی نیست و فعالیت این نهاد بر اساس مدل مارپیچ چهارگانه و در راستای ایجاد تعامل و شکل دهی شبکه های همکاری میان این چهار رکن دولت، صنعت، دانشگاه و جامعه خواهد بود.

ایشان به ضرورت تدوین یا بازنگری استانداردها در حوزه فعالیت هر کانون اشاره کرد و گفت: با توجه به توافقات صورت گرفته میان معاونت علمی و فناوری و سازمان ملی استاندارد، امکان صدور گواهی انطباق استاندارد در موضوعات مورد توجه کانون ها فراهم شده است و کانون ها می توانند از این ظرفیت در حوزه فعالیت خود استفاده کنند.

صالحی با تشریح برنامه های حمایتی معاونت از صادرات محصولات دانش بنیان و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی خاطر نشان کرد: کانون ها می توانند از این ظرفیت در جهت حمایت و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان عضو کانون بهره‌گیری کنند.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه فعالیت کانون ها، گفت: در راستای تعاملات صورت گرفته میان معاونت، سازمان صداو سیما و حمایت آن سازمان از تبلیغ محصولات دانش بنیان، در تلاش هستیم تا کانون ها بتوانند در برنامه های تلویزیونی به تشریح نقش فناوری و ترویج آن در حوزه فعالیت خود بپردازند.

وی ضمن اعلام آمادگی معاونت علمی برای حمایت از پیشبرد برنامه های کانون ها، گفت: کانون ها با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از پشتوانه قانونی مناسبی برخوردار هستند و همچنین با توجه به حضور افراد متخصص و با سابقه در ترکیب هیات مدیره خود می توانند از این ظرفیت ها در ایجاد تعامل و شبکه های همکاری با سایر نهادها و حمایت از تولید داخل بهره گیری کنند‌.

وی همچنین خاطر نشان کرد: کانون ها از ظرفیت شرکت های استارت‌آپی، دانشگاه های نظری، مهارتی و نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران در حوزه های تخصصی بهره گیری کنند. همچنین عضو گیری و شبکه سازی در جهت گسترش و نفوذ بیشتر فناوری در صنعت و ایجاد ارزش افزوده، به صورت جدی پیگیری شود.

در این نشست عبدالرضا مجدالدین مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار نیز به اهمیت و نقش فعالیت کانون ها در توسعه فناوری در صنعت و لزوم تدوین و ارائه برنامه های عملیاتی توسط کانون ها با توجه به آسیب شناسی زنجیزه ارزش اشاره کرد و گفت: این دفتر در تلاش است تا با برگزاری دوره ای نشست های هم اندیشی، زمینه مناسبی را جهت انتقال تجربیات و ایجاد جریان یادگیری در جهت توسعه فعالیت های کانون ها ایجادکند.

در این نشست، روسا و اعضای هیات مدیره کانون های زنجیره گندم، آرد و نان، جواهرات و سنگ های قیمتی، گل محمدی و گیاهان معطر، تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران، حمل و نقل ریلی درون شهری، آبزیان، فرش دستباف و رنگ و رزین، گزارش کاملی از اقدامات صورت گرفته در سال 97 و برنامه های پیشنهادی خود در سال 1398 ارائه کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998098

وب گردی

وب گردی