مدارس مهارتی، سرمایه گذاری جدید دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقای کیفیت آموزش

اولین مدرسه مهارتی عالی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی در ایام دهه فجر رونمایی و دومین مدرسه هم در اسفند‌ماه و قبل از سال جدید با موضوع انیمیشن و پویانمایی افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهم‌‌ترین دستاورد هر فرد بعد از کسب مدارج عالی تحصیلی، اشتغال و ورود به بازار کار است. با توجه به گسترش سطح تحصیلات عالی در کشور، بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی در حال حاضر با مشکل اشتغال مواجه هستند؛ بنابراین کسب مهارت در دوران دانشجویی عاملی موثر در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی به شمار می‌رود.

دانشگاه آزاد اسلامی در دوره ریاست جدید این دانشگاه دکتر محمد مهدی طهرانچی، حرکت نوینی را در راستای ایجاد مهارت آموزی برای دانشجویان خود آغاز کرده و پرچمدار تحول در توسعه مهارت آموزی در دانشگاه‌‌‌ها شده است؛ همچنین به دلیل برخورداری از مدارس سما در کنار واحدهای دانشگاهی سراسر کشور مهارت آموزی در مدارس را از پایه‌های بنیادین آغاز کرده است تا جایی که ریاست سازمان سما به عنوان معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد تعیین شد.

آنچه مسلم است، آموزش عالی ما از آموزش عالی نخبه‌گرا به آموزش عالی گسترده گذر کرده است؛ بنابراین دانشگاه علاوه بر دانش تخصصی، باید به دانش اجتماعی و مهارتی ورود پیدا کند. برای اینکه بتوانیم به دانش اجتماعی و مهارتی از سوی دانشگاه‌ها وارد شویم باید جهت‌گیری‌‌‌های آموزش عالی تغییر کند.

تا به امروز در وزارت علوم شاهد غفلت‌هایی بوده‌ایم؛ چرا که تنها به دنبال دانش‌های تخصصی بود و برای مهارت برنامه‌ چندانی نداشته‌ایم، دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد معاونت‌هایی مانند معاونت علوم انسانی، به دنبال کاربردی‌سازی علوم انسانی و افزایش دانش مهارتی دانشجویان است. در همین راستا، مدارس عالی مهارتی در دانشگاه آزاد این بستر را فراهم می‌کند که دانشجویان بتوانند از نزدیک با رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اند، آشنا شوند. گفتنی است اولین مدرسه این دانشگاه با عنوان «مدرسه عالی مهارتی حقوق» راه‌اندازی شده است.

شورای ملی مدارس عالی مهارتی در دانشگاه آزاد ایجاد خواهد شد

به گفته دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، شورای ملی مدارس عالی مهارتی در دانشگاه آزاد ایجاد و راه‌اندازی این مدارس زیر نظر این شورا صورت می‌گیرد. مدارس عالی مهارتی زیر نظر معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی در دانشگاه آزاد فعالیت می‌کنند. سال آینده مدارس عالی مهارتی در رشته‌ها و استان‌های مختلف ایجاد می‌شود.

مدارس تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی که عنوان مدارس عالی مهارتی را دارد، شامل کارگاه‌های علمی مهارتی و شبیه‌سازی کامل اتفاقات جامعه در آن رشته خاص خواهد بود. روال کار در این مدارس مهارتی بدین گونه است که گروهی از دانشجویان در یک دوره 60 روزه وارد این مدارس شده و نقش‌های متفاوت پیرامون رشته تحصیلی خود را برعهده می‌گیرند. برای مثال در مدارس عالی مهارتی حقوق، فضایی کاملاً مشابه مجتمع قضایی طراحی شده و تحت یک هدایتگر خبره اداره می‌شود.

دانشجویان در این مدارس، مهارت رشته خود را می‌آموزند و از صفر تا صد یک پرونده را تحت نظر یک هدایتگر پیش می‌برند. در این مدارس، دانشجویان اخلاق حرفه‌ای، مهارت‌های حرفه خاص و زمینه پیاده‌سازی دانش در محیط‌های عملی را نیز می‌آموزند. مدارس عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با رشته حقوق شروع شده و در آینده نیز مدارسی در رشته‌های پویانمایی، صنایع فرهنگی و... راه‌اندازی خواهد شد.

حل دغدغه اشتغال جوانان از برنامه‌های اصلی دانشگاه آزاد است

حل دغدغه جوانان برای اشتغال از برنامه‌های اصلی دانشگاه آزاد است،‌همان‌طور که می دانید این روزها بسیاری از خانواده‌های ایرانی دغدغه اشتغال جوانان را دارند. برای اشتغال سه موضوع دانش مهارتی، دانش تخصصی و دانش اجتماعی لازم است که هر سه موردی که پیش‌تر به آن اشاره شد، باید در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد. حلقه‌ای که امروز توسط دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده، حرکتی به این سمت است.

در خصوص مدارس عالی مهارتی،شورایی عالی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که بررسی کیفیت این مدارس، انتخاب هدایتگران و اجازه گسترش این مدارس، برعهده این شوراست. در این راستا معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده که یکی از وظایف آن توسعه و برنامه‌ریزی برای مدارس عالی مهارتی است.

تأسیس مدارس عالی مهارتی می‌تواند حلقه‌ای تکمیلی باشد تا دغدغه خانواده‌های ایرانی در زمینه اشتغال فرزندان خود را حل کند. هنگامی که دانشجو در مدارس و دانشگاه تنها پشت میز تحصیل می‌کند، موقع ورود به بازار کار، از مهارت لازم برخوردار نیست. به همین دلیل برنامه دانشگاه آزاد اسلامی این است که یک حلقه واسط برای ورود جوانان به اجتماع را فراهم کند. در مدارس عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی شرایطی فراهم می‌شود تا جوانان با توانایی، به محیط واقعی وارد شوند و حلقه پس از این مدارس، کارورزی در شرایط واقعی است.

دانشجویان رشته حقوق با هر گرایشی و در هر مقطعی می‌توانند در فرآیند مدرسه عالی مهارتی حضور داشته باشند. پرونده‌ها در دو گروه تخصصی و عادی دسته‌بندی می‌شود. گروه‌های مستقر در این مدرسه همچون دانشگاه مجزاسازی شده و محاکم جداگانه در این مجتمع قضایی شبیه‌سازی شده است که فرآیند ارجاع تا ابلاغ رأی به‌صورت واقعی انجام می‌گیرد.

استادانی که برای راهنمایی در مدرسه عالی مهارتی حقوق درنظر گرفته شده‌اند،‌ صرفاً از دانشگاه نبوده و از قضات، وکلا و کارشناسان قضایی نیز دعوت شده تا برای راهنمایی دانشجویان در مدرسه حضور یابند. با ایجاد ارتباط سازنده بین دستگاه قضایی کشور و دانشگاه آزاد اسلامی، مدرسه عالی مهارتی می‌تواند در اجرای دوره‌های بازآموزی و ارائه کارگاه‌های تکمیلی به کارکنان دستگاه قضایی ورود پیدا کند.

طبق برنامه‌‌‌‌‌ریزی‌‌های صورت گرفته شده، توافقاتی با دستگاه قضایی انجام خواهد شد تا افرادی که در فرآیند و کارگاه‌های مدرسه عالی مهارتی حقوق شرکت می‌کنند در ارزیابی و جذب در ارگان‌های مختلف قضایی از امتیاز ویژه برخوردار شوند.

لازم به ذکر است مدرسه عالی مهارتی حقوق، ۱۶ بهمن‌ماه افتتاح و فعالیت خود را زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب آغاز کرد. برای بررسی ابعاد بیشتر مهارت آموزشی در دانشگاه آزاد به سراغ معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی این دانشگاه رفتیم که مشروح آن به شرح زیر است:

دکتر علیرضا منظری توکلی، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت اصلی این بخش در دانشگاه آزاد که متصل به مدارس سما است، گفت: به دنبال تغییراتی که به منظور هماهنگی در کلیه اجزا در دانشگاه آزاد ایجاد شده، ماموریت‌‌های سازمان سما نیز به آموزش‌‌های عمومی و مهارتی در این دانشگاه منتقل شده است.

به گفته وی، معاونت آموزش‌‌های عمومی و مهارتی یکسری ماموریت‌‌های جدید از جمله ایجاد مدارس مهارتی دارد که شامل مدارس عالی مهارتی و مدارس مهارتی در کنار مدارس سما می‌‌شود. در مدارس عالی مهارتی، افرادی که تحصیلات بالای دیپلم دارند را برای مشاغل مختلف آماده می‌کنند، لازم به ذکر است در این مدارس رشته‌های جدید و پرطرفداری چون انیمیشن هم ارائه می‌‌شود.

منظری توکلی معتقد است، با ایجاد مدارس مهارتی در رشته‌‌‌‌های مختلف چون انیمیشن به یک خودکفایی در تولید آثار بومی خواهیم رسید و به این ترتیب، بسیاری از آثاری که در زمینه انیمیشن برای کودکان تولید می‌‌‌شود، بر مبنای باورهای دینی و ملی خودمان شکل می‌‌گیرد؛ همچنین در رشته‌‌های مختلف چون کشاورزی هم اگر مدارس مهارتی ایجاد شود به مباحث میان رشته‌ای چون مدیریت فروش محصولات کشاورزی پرداخته می‌شود و بسیاری از اصول مربوط به بازار‌یابی مرتبط با این رشته هم در این مدارس به دانشجویان آموزش داده می‌شود. اولین مدرسه مهارتی عالی حقوق در ایام دهه فجر رونمایی شد و دومین مدرسه هم در اسفند‌ماه و قبل از سال جدید با موضوع انیمیشن و پویانمایی افتتاح خواهد شد و دانشگاه آزاد برای اولین بار، ایجاد مدارس مهارتی به این شیوه را در آموزش عالی کشور رقم زد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998113

وب گردی

وب گردی