فهم معنای مشترک از علم، اولین گام در تولید و بومی‌سازی آن است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، گفت: مطالعه تجربه تاریخی کشورها و تمدن‌های مختلف، نشان می دهد که زمانی چرخ تولید شروع به چرخیدن کرده و دو گام برداشته شده است و اولین گام فهم معنای مشترک از علم است؛ یعنی مردم جامعه به فهمی مشترک از معنای علم برسند.

عطاالله بیگدلی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چالش ها و ظرفیت های تولید علم در دانشگاه های کشور گفت: مطالعه تجربه تاریخی کشورها و تمدن های مختلف، نشان می دهد که زمانی چرخ تولید شروع به چرخیدن کرده و دو گام برداشته شده است و اولین گام فهم معنای مشترک از علم است؛ یعنی مردم جامعه به فهمی مشترک از معنای علم برسند.

وی افزود: اگر به دنبال آغاز فرآیند تولید علم در کشور هستیم، ابتدا بایستی معنای علم را بررسی کنیم؛ دومین گام، کاربردی سازی علم به دست‌ آمده در راستای حل نیازهای مردم جامعه است؛ در واقع بایستی علم تولید شده کاربرد اجتماعی داشته و بر اساس ارزش های مشترک، پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

بیگدلی ادامه داد: در کشور ایران هنوز تولید به معنای دقیق آن شروع نشده است؛ زیرا همچنان‌ به تعریف معنای مشترک از علم نرسیده‌ایم و آن قسمت‌هایی هم که در آن معنای مشترک وجود دارد، متناسب با وضعیت اجتماعی موجود و نیازهای جامعه نیست. ما در حال حاضر علم را از غرب وارد می کنیم و مورد استفاده قرار می‌دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که در راستای تولید علم واقعی که همان علم دینی است، به وسیله نهادهای مانند حوزه علمیه و دارا بودن علمای برجسته، پیشتاز است؛ باقی علوم نیز به صورت تجربی است که مشکلات چندانی از جامعه را رفع نمی کند. آن چیزی که به درد زندگی دینی جامعه می‌خورد، همان علم دینی است که تا این لحظه تولید شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 998132

وب گردی

وب گردی