لرستان بیشترین و کرمان کمترین نرخ تورم بهمن ماه را داشت

بررسی جدول های مرکز آمار نشان می دهد، در 12 ماه منتهی به بهمن ماه امسال، استان لرستان با 27.9 درصد بیشترین و کرمان با 18.8 درصد کمترین نرخ تورم را تجربه کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن امسال برای کل کشور 23.5 درصد است و عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به 158.1 رسید که نسبت به ماه پیش 2.2 درصد بیشتر شد.
شکاف نرخ تورم 12 ماهه استان ها در بهمن ماه ٩.١ درصد است که نسبت به ماه قبل ٦ دهم واحد درصد افزایش نشان می دهد.
در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان های یزد و قم با 3.5 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان های هرمزگان با 1.6 درصد و البرز با 1.8 درصد افزایش است.
نرخ تورم دوازده ماهه تهران 25.6 درصد است.

** تورم نقطه به نقطه
درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 42.3 درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان با 52.5 درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با 35.3 است.
این نسبت به معنی آن است که خانوارهای ساکن استان کردستان به طور متوسط ١٠.٢ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان قم به طور متوسط ٧.٠ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به بهمن ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.
نرخ تورم نقطه به نقطه بهمن امسال نسبت به بهمن سال گذشته برای خانوارهای استان تهران به عدد 42.6 درصد رسید.

** تورم اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات
برپایه جداول مرکز آمار، نرخ تورم دوازده ماهه اقلام خوراکی، آشامیدن و دخانیات کل کشور 32.5 درصد است که بیشترین نرخ تورم در این بخش مربوط به استان چهارمحال و بختیاری (37.5 درصد) و کمترین آن مربوط به زنجان (27.8 درصد) است.

** تورم اقلام غیرخوراکی و دخانیات
براساس این گزارش نرم تورم دوازده ماهه اقلام غیرخوراکی و خدمات کل کشور 19.9 درصد است. کرمان با 13.2 درصد کمترین و تهران با 24.1 درصد بیشترین نرخ تورم در این بخش را به خود اختصاص داده اند.
به گزارش ایرنا، در بهمن ماه 1397 برخی بخش‌های زیر مجموعه شاخص کل با افزایش شدید قیمت همراه بوده‌اند. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (کاهو، انواع سبزی، گوجه فرنگی، پیاز و خیار) گروه «گوشت» (گوشت گوسفند، گاو، ماهی و گوشت مرغ) است.
در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو)، گروه «پوشاک و کفش» و گروه «هتل و رستوران» (انواع غذاهای سرو شده در رستوران)، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به دی ماه داشته‌اند.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 998157

وب گردی

وب گردی