اجاره غرفه 4متری در فرودگاه مهرآباد، 45 میلیون تومان/سیب زمینی سرخ کرده 22 هزار تومان

غرفه هایی کوچک و فاقد امکانات اولیه به چندین برابر قیمت، اجناسی را که گاه بی کیفیت هستند به دست مسافران هواپیما می دهند. اجاره بهای این غرفه ها سرسام آور است به طوری که اجاره یک غرفه چهار متری 45 میلیون تومان است.

به گزارش ایسکانیوز ،حنانه شفیعی در ایرنا می نویسد: گشت مشترک تعریزات حکومتی امروز -شنبه- از وضعیت غرفه های داخل سالن های انتظار فرودگاه مهرآباد بازدید کرد. در این بازدید که با حضور رئیس گشت های مشترک تعزیرات حکومتی تهران، بازرسان سازمان صنعت، معدن، تجارت، کارشناسان اجرای احکام، کارشناسان بهداشت و بازرسان اصناف انجام شد، تخلفات متعدد صنفی و بهداشتی مشاهده شد.

ظرف کوچک سیب زمینی سرخ کرده 22 هزار تومان


در این بازرسی ها، بر اساس اعلام یک شکایت مردمی، یک ظرف کوچک سیب زمینی سرخ کرده 22 هزار تومان فروخته شده بود.
کارشناس اجرای احکام به صورت ناشناس از فروشنده غرفه قیمت سیب زمینی سرخ کرده را پرسید و چون متصدی غرفه مشکوک شده بود که ممکن است بازرس باشد، قیمت را 10 هزار تومان اعلام کرد در حالی که در فهرست قیمت، 17 هزار تومان نوشته شده بود.
علیرضا کمالی، بازرس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت اکنون قیمت هر کیلو سیب زمینی در بازار حدود سه هزار تومان است بنابراین با توجه به مقدار اندک سیب زمینی سرخ کرده و سایر هزینه ها باید قیمت آن حداکثر هشت هزار تومان باشد اما سه برابر قیمت فروخته شده است.
متصدی این واحد صنفی در پاسخ به سوال بهروز طالبیان، رئیس گشت های مشترک تعزیرات حکومتی تهران درباره اینکه چقدر اجاره بها پرداخت می کنید، گفت: برای غرفه ای به مساحت چهار متر ماهانه مبلغ 45 میلیون تومان پرداخت می کنم.
این فروشنده افزود: هزینه ها بالاست و واقعا با این مقدار اجاره نمی توانم از پس هزینه های زندگی برآیم.
سوسن رسولی، کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت غرب تهران نیز وضع بهداشتی این غرفه را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: مشکل از متصدی این غرفه نیست بلکه مشکل اصلی مربوط به فرودگاه است زیرا غرفه هایی با فضای بسیار کوچک اجاره می دهد که فاقد هرگونه امکانات است.
وی ادامه داد: معلوم است که در این فضای کوچک، متصدی غرفه نمی تواند بهداشت را به خوبی رعایت کند چون حجم کار در این مکان زیاد است و که فضایی برای میز کار یا حتی آب گرم برای شستشوی ظروف ندارد.
این کارشناس بهداشت یادآور شد: پیش از این برای هر صنف، متراژ خاص در نظر گرفته می شد اما اکنون متراژ برداشته شده و مالکان از جمله شهرداری و فرودگاه ها به هر نحوی که بخواهند، ملک خود را اجاره می دهند.
در غرفه دیگری که چای، نسکافه و کیک عرضه می شد، ظرف های کیک های شکلاتی روی میز قرار داشت و به درخواست مشتری یک برش کیک در ظرفی جدا فروخته می شد.
کارشناس بهداشت با دستگاه سنجش آلودگی سطحی، بار میکروبی ظرف سرو کیک خیس شکلاتی را اندازه گیری کرد که میزان آن، 6 بود و به گفته وی عدد زیر 10 بیانگر این است که وضع مطلوب است.
به گفته رسولی، کیک ها حتما باید در یخچال نگهداری شود اما در محیط باز قرار داشت و هر برش کیک هم به قیمت 15 هزار تومان به فروش می رسید.



بیسکویت و شکلات های خارجی قاچاق در فرودگاه


در یکی از غرفه هایی که محصولات سوپرمارکتی عرضه می شد، مقدار انبوهی شکلات و بیسکویت خارجی قاچاق فاقد برچسب اصالت و سلامت در معرض دید مشتریان قرار داشت.
انواع بیسکویت و شکلات های کاکائویی خارجی، نوشیدنی های انرژی زا و آدامس هایی که برخی از آنها تاریخ مصرف مشخص هم نداشت، با قیمت های آنچنانی به فروش می رسید.
بهروز طالبیان، رئیس گشت های مشترک تعزیرات حکومتی تهران درباره این کالاها گفت: عرضه کالای قاچاق ممنوع است و پس از تشخیص اینکه این کالاها قاچاق هستند، کارشناسان اجرای احکام تعزیرات کالاها را جمع آوری و صورت جلسه می کنند. این کالاها به سازمان جمع آوری اموال تملیکی تحویل تا نسبت به معدوم سازی آنها اقدامات لازم انجام شود.

کوتاهی مو 40 هزار تومان


در غرفه آرایشگاه مردانه نیز قیمت کوتاهی موی آقایان 40 هزار تومان بود در فهرست خدمات این واحد صنفی، قیمت های متفاوتی برای خدمات نامشخص مانند ماساژ سر درج شده بود. متصدی این واحد صنفی گفت: ماهانه 11 میلیون تومان اجاره پرداخت می کنم.
پس از بررسی وضع چند غرفه و با توجه به اینکه پیش از این نیز گشت های تعزیرات چندین مرتبه با غرفه های فودگاه مهرآباد برخورد داشتند، خبرنگاران حاضر در گشت، خواستار توضیح مسئولان فرودگاه شدند.
با مراجعه به ساختمان اداری فرودگاه مهرآباد و بعد از هماهنگی های بسیار در نهایت به دیدار معاون اقتصادی و بازرگانی فرودگاه مهرآباد موفق شدیم.

پاسخ معاون فرودگاه مهرآباد درباره گرانفروشی ها


مهدی نامداری، معاون فرودگاه مهرآباد در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره علت گرانفروشی غرفه های فرودگاه و اجاره بهای سرسام آور گفت: تمام قراردادهای سال ٩6 و ٩٧ غرفه ها، از ابتدای امسال برای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال شده است.
وی ادامه داد: برحسب مصوبات جلساتی که در استانداری تهران برگزار شده است، قراردادهای غرفه های سالن انتظار فرودگاه از طریق فراخوان و به صورت مزایده واگذار می شود و در فرودگاه واگذاری خرد نداریم؛ به طوری که در چهار ترمینال فرودگاه مهرآباد، پنج بهره‌بردار عمده مستقر هستند.
نامداری گفت: البته در قرارداد بهره برداران آمده است، در صورتی که امتیاز بهره‌برداری به شخص ثالث واگذار شود باید یک نسخه از قرارداد در اختیار مدیریت فرودگاه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: آنچه که در بخشنامه ها به ما ابلاغ شده، این است، زمانی که فراخوان برگزار می شود، بر اساس آنالیز درآمد، بهره‌بردار در همان بازه قیمت می تواند امتیاز بهره برداری را به شخص ثالث واگذار کند بنابراین مصداق ادعای اجاره بهای گزاف باید تبیین شود تا بررسی کنیم چنین اتفاقی رخ داده است یا نه. آنچه مستند نزد فرودگاه است و به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم ارسال شده، چنین نیست.
معاون فرودگاه مهرآباد تصریح کرد: واگذاری خارج از چارچوب فراخوان به فرودگاه اعلام نشده است و در واگذارها، فرودگاه از لایحه قانونی واگذاری اماکن تبعیت می کنند.
نامداری افزود: از سال ٩١، چارچوب اعطای غرفه ها به سمت برگزاری فراخوان رفت و در روند برگزاری مزایده، به پیشنهاددهندگان با قیمت بالاتر امتیاز واگذار می شود که البته در بازبینی های صورت گرفته، سقف قیمت برای پیشنهادها تعیین شد بنابراین قیمت هایی که از دامنه تعریف شده بالاتر باشند، از مزایده حذف می شوند.
وی اظهار داشت: چارچوب اعطای امتیاز بهره برداری از غرفه های سالن انتظار در فرودگاه طبق قانون، برگزاری مزایده است یا باید روش مزایده حذف شود که در آن صورت مفاسدی در پی خواهد داشت یا باید روند موجود آسیب شناسی و مشکلات برطرف شود.

خدمات فرودگاهی لوکس و گران تر از بیرون است


معاون فرودگاه مهرآباد با تاکید بر اینکه خدمات فرودگاهی لوکس و گران تر از بیرون است، افزود: نرخ خدمات فرودگاهی در دنیا با سطح شهر متفاوت است. تامین امنیت تا آماده سازی محل در محیط فرودگاه با بیرون از آن تفاوت دارد بنابراین هزینه بیشتری را باید پذیرا بود ضمن اینکه محدودیت در حوزه فرودگاهی در کنار بهره مندی از تسهیلات قانونی به طور طبیعی افزایش رقم را در پی دارد.
وی ادامه داد: فرودگاه شأن قیمت گذاری ندارد اما گفته می شود که حاشیه سود خدمات فرودگاهی تا ٣٠ درصد بالاتر از سطح شهر است.
نامداری افزود: صندوق فروشگاهی غرفه ها را در اختیار داریم تا در صورت تخلف با آنها برخورد شود همچنین به دستگاه های نظارتی هم اعلام کردیم که در صورت برخورد با متخلفان گزارش آن را در اختیار فرودگاه هم قرار دهند.

گرانفروشی در هرجایی تخلف تلقی می شود


در ادامه، بهروز طالبیان، رئیس گشت های مشترک تعزیرات حکومتی تهران گفت: گرانفروشی در هرجایی تخلف تلقی می شود. مشکل غرفه داران برای گرانفروشی، اجاره بهای بیش از حد و بالای غرفه هاست.
وی ادامه داد: وقتی برای یک غرفه چهار متری 45 میلیون تومان دریافت می شود زمینه ارتکاب تخلف فراهم می شود. در حالی که هیچ معیار مشخص برای تعیین اجاره بها وجود ندارد.
طالبیان اظهار داشت: تعزیرات بسیار پیگیر استقرار پایگاه نظارتی در فرودگاه بود تا مردم بتوانند با سهولت و به راحتی شکایات خود را اعلام کنند. قضات تعزیرات همراه با بازرسان و کارشناسان اصناف به راحتی می توانستند به شکایات مردم رسیدگی کنند اما تعامل لازم و تعیین محل با مشکلاتی از سوی شهرداری مواجه شد.
وی گفت: تا زمانی که مشکل اجاره بهای غرف مشخص نشود، قیمت ها همچنان بالا خواهد بود.
رئیس گشت های مشترک تعزیرات خاطرنشان کرد: شهروندان می توانند از طریق سامانه 135 سازمان تعزیرات حکومتی یا سامانه ١٢٤ سازمان صنعت، معدن و تجارت تخلفات را برای رسیدگی اعلام کنند.
به گزارش ایرنا، پیش از این نیز، محمد محمدی، مدیر کل سابق تعزیرات حکومتی تهران، با اشاره به گرانفروشی در فرودگاه های امام خمینی (ره) و مهرآباد، گفته بود که هیچ مجوز قانونی برای گرانفروشی کالاها و خدمات در فرودگاه ها وجود ندارد.
محمدی در نشست مشترک کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات و کمیته نظارت و بازرسی کارگروه تنظیم بازار در سال ٩٦ اظهار داشت: شکایات متعددی از عملکرد اصناف در فرودگاه ها وجود دارد؛ ضمن اینکه موضوع استقرار پایگاه تعزیرات در فرودگاه از سه سال قبل مطرح است اما تاکنون در این زمینه همکاری لازم از سوی شرکت فرودگاه ها انجام نشده است.
همچنین محمد امامی امین، معاون هماهنگی و توسعه منابع استانداری تهران نیز در این نشست گفت: اگر چه خدمات فرودگاهی در همه جای دنیا، لوکس محسوب می شود اما این قیمت ها نباید سرسام آور باشد و در این مورد باید سود متعارف خدمات فرودگاهی مشخص شود.
اکنون پنج سال است که تعزیرات به عنوان دستگاه نظارتی موفق نشده است تا در فرودگاه ها به عنوان یکی از اماکن عمومی و پر تردد، حضور مستقیم داشته باشد اما به نظر می رسد با توجه به تکرار تخلفات صنفی و بهداشتی در فرودگاه ها، ضروری است تا این چرخه معیوب اصلاح شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 998187

وب گردی

وب گردی