تکرار چرخه باطل جمع‌آوری و آزادی  معتادان متجاهر

دادستان تهران با انتقاد از چرخه باطل جمع‌آوری و آزادی معتادان متجاهر در طول سالیان گذشته، گفت: بر اثر اعتراضات مردم و یا درخواست مسئولان ، معتادان متجاهر جمع‌آوری شده و برای مدتی از نظر‌ها پنهان می‌شوند­؛ اما دوباره به شهر باز می‌گردند.

به گزارش ایسکانیوز، پنجمین نشست بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی با موضوع سازماندهی معتادان متجاهر روز چهارشنبه هشتم اسفند با حضور فرمانده­هان پلیس، تعدادی از معاونان دادستان، دادستان‌های برخی از شهرستان‌های تابعه و نمایندگان دستگاه‌های متولی به ریاست دکتر جعفری دولت‌آبادی برگزار شد.

لزوم ساماندهی معتادان متجاهر

دادستان تهران حضور معتادان متجاهر در معابر و برخی مناطق شهری را از جمله مشکلات اجتماعی کلان­شهر‌ها دانست و گفت: حضور معتادان متجاهر به سبب نوع پوشش و ژولیدگی آنان، عدم رعایت شئونات عرفی در زندگی اجتماعی، رها بودن در سطح شهر و ایجاد مزاحمت برای افراد، وضع ظاهری تهران را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

وی با تاکید بر این که حضور معتادان در معابر و مناطق شهری زیبنده پایتخت نیست، افزود: اخیرا پلیس و دادستانی تهران با همکاری سایر مسؤولان متولی، اقدامات مناسبی در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر در جنوب شهر تهران انجام داده­‌اند؛ اما انجام اقدامات بیشتری هم­‌چنان ضروری است.

تکرار چرخه باطل جمع‌آوری معتادان متجاهر

جعفری دولت‌آبادی با انتقاد از چرخه باطل جمع‌آوری و آزادی معتادان متجاهر در طول سالیان گذشته، گفت: بر اثر اعتراضات مردم و یا درخواست مسؤولان و مشکلاتی که در این زمینه ایجاد می‌شود، معتادان متجاهر جمع‌آوری شده و برای مدتی از نظر‌ها پنهان می­‌شوند­؛ اما دوباره به شهر باز می‌گردند.

دادستان تهران چرخه باطل جمع‌آوری معتادان را مصداق برخورد سطحی با این مشکل دانست و گفت: صدق عبارت جمع‌آوری در مورد انسان‌هایی که به عمد یا با غفلت دچار آسیب شده­اند، صحیح نبوده و مناسب است از لفظ ساماندهی در مورد آنان استفاده شود تا آثار آن برای این افراد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر این که باید برای اشتغال معتادان پس از بهبود برنامه‌ریزی کرد گفت: بازگشت این افراد به زندگی اجتماعی موفقیت بزرگی است و این چرخه باطل را خنثی می­سازد.

تمرکز بر تغییر رفتار معتادان در ایام نگه­داری

وی تاکید کرد: باید از زمانی که دستور قضایی برای ساماندهی معتادان متجاهر صادر می‌شود و تا زمانی که در مراکز خاص نگه­داری می­شوند، اقداماتی برای درمان، حرفه­آموزی و آمادگی آنان برای بازگشت به جامعه انجام شود به این چرخه باطل زمانی اصلاح می‌شود که در دوران ساماندهی، تغییر و تحول رفتاری در این افراد رخ دهد به این معنا که از آماج اعتیاد دور شوند و ترک اعتیاد کنند و سرانجام به زندگی اجتماعی باز گردند.

جعفری دولت‌آبادی با بیان این موضوع که بازگشت اجتماعی معتادان متجاهر هزینه بردار است، گفت: علیرغم هزینه‌هایی که بازاجتماعی کردن معتادان در برخواهد داشت، سازمان­بهزیستی و دیگر دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی باید در این زمینه اقدامات لازم را برای تأمین سلامت جسمی و روحی این افراد انجام دهند.

وی افزود: بازگشت این افراد به جامعه که برچسب‌های مجرمانه‌ای به آن‌ها خورده و جامعه به سادگی آمادگی پذیرش آن‌ها را ندارد، کاری دشوار و هزینه‌­بردار است که مستلزم ایفای نقش بیشتر دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی در این زمینه است.

وی از مسؤولان دستگاه‌ها خواست تا گزارش اقدامات خود در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر در حوزه‌­های نگه‌داری، درمان، حرفه­آموزی و بازگشت به جامعه را به دادستانی تهران ارائه دهند. وی افزود: مطابق گزارش‌­ها مرحله اول به طور مناسب انجام می‌شود؛ ولی سه مرحله دیگر به دشواری پیش می‌رود.

افزایش ظرفیت اماکن نگه­داری معتادان متجاهر

دادستان تهران از افزایش ظرفیت کمپ‌های نگه­‌داری معتادان متجاهر در تهران خبر داد و گفت: اگر این اتفاق رخ دهد می‌توان معتادان متجاهر را تا شش ماه نگه‌داری کرد و اقدامات درمانی، فرهنگی و حرفه­‌آموزی آنان را در دستور کار قرار داد.

جعفری دولت‌آبادی افزود: حضور معتادان متجاهر در شهر‌ها وضع اجتماعی و فرهنگی را با مشکلات مواجه می­سازد؛ این در حالی است که این افراد پس از دستگیری دوباره در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند و این چرخه باطل ادامه می‌یابد؛ بنابراین ساماندهی معتادان متجاهر باید با هدف بازگشت واقعی آنان به زندگی اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین مساله پس از درمان و بازپروری معتادان، بازگشت آنان به جامعه و پذیرش این افراد توسط عموم است.

تداوم اجرای طرح ساماندهی منطقه جنوب تهران

جعفری دولت‌آبادی افزود: اقداماتی که در منطقه جنوب تهران در مورد معتادان متجاهر انجام شده، قابل تقدیر است.

وی گفت: شهرداری تهران، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید برای اجرای موفق طرح ساماندهی معتادان متجاهر در جنوب تهران اقدامات جهادی انجام دهند و گزارش تکمیلی اقدامات انجام شده را ارائه دهند تا در جلسه جداگانه‌ای بررسی شود.

دادستان تهران گفت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و خیّرین در ساماندهی معتادان متجاهر مورد تاکید است و از همکاری بسیج در این زمینه تشکر می‌­شود. امیدواریم کار‌ها به صورت انقلابی ادامه پیدا کند.

جعفری دولت‌آبادی گفت: با توجه به فعالیت مجدد برخی مساجد و مدارس در منطقه مذکور انتظار می‌رود مسؤولان در جهت رفع مشکلات فرهنگی این منطقه متمرکز شوند.

دادستان تهران افزود: فعالیت مراکز کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت (DIC) موردتایید دادستانی است و باید این مراکز تقویت شوند و در حیطه وظایف خود به فعالیت ادامه دهند.

جعفری دولت‌آبادی ضن اعلام موافقت با تشکیل کارگروهی متشکل از پلیس، شهرداری، دادستانی و دیگر دستگاه‌های ذی­ربط، برای تداوم اجرای طرح ساماندهی منطقه جنوب تهران به سرپرستی یکی از معاونان دادستان تهران گفت: کارگروه می­بایست متولی پیگیری اجرای طرح در جنوب تهران شود و به عنوان یک کار فوق‌العاده عملیاتی نماید و در این راستا از ظرفیت همه دستگاه‌ها استفاده کند.

وی در پایان گفت: دادستانی تهران در اجرای طرح­های مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و برخی جرایم مانند سرقت و تشکیل گشت‌های محله­‌محور با دستگاه‌های مربوطه، همکاری می‌کند.

ایجاد امید، اعتمادسازی و کارآمدی سه راهبرد مهم در اطلاع‌رسانی

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران نیز در پنجمین جلسه کمیته مقابله با گران‌فروشی با موضوع بررسی وضعیت آرد و گندم که روز چهارشنبه (۸/۱۲/۱۳۹۷) با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی و تعدادی از معاونان دادستان تهران تشکیل شد، گفت: دشمن تلاش دارد وضعیت اقتصادی کشور را نامناسب جلوه دهد؛ ورود قوه قضاییه در مبارزه با گران‌فروشی برای حمایت از اقدامات دستگاه‌های دولتی و مبارزه با جرایمی است که موجب شده برخی کالا‌های اساسی گران‌تر از قیمت مصوب به فروش برسد و یا گران‌فروشی کلان انجام شود.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به حضور دادستان کل و دادستان تهران در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار (۶/۱۲/۱۳۹۷) گفت: این حضور نشانِ از اتحاد مسؤولان دستگاه‌ها در مبارزه با فساد و تخلفات است؛ امروز جمهوری اسلامی در برابر آمریکا و اذناب آن در منطقه ایستاده است و در داخل کشور نیز انسجام برای مبارزه با دشمنان خارجی و رفع مشکلات داخلی، امری ضروری است؛ لذا جلسه روز سه‌شنبه ستاد تنظیم بازار تجلی اتحاد مسؤولین دستگاه‌ها در مبارزه با مشکلات اقتصادی بود.

وی افزود: هیچ دستگاهی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند، دستگاه قضایی آمادگی کمک و همکاری در این زمینه را دارد؛ بدون آن که در وظایف سایر دستگاه‌ها دخالت نمایند. همکاری و هماهنگی مسؤولان زمینه مناسبی برای مبارزه موفق‌تر با مشکلات جامعه است.

دادستان تهران گفت: ما در چهار جلسه گذشته به بررسی وضعیت گوشت قرمز پرداختیم و این امر موجب شد در حوزه‌های تأمین، قیمت‌گذاری، نظارت و توزیع اقدامات مناسبی رخ دهد.

انتشار اخبار فعالیت دستگاه‌ها با سه شاخص ایجاد امید، اعتمادسازی و کارآمدی

جعفری دولت‌آبادی با بیان این که وجود صف در مراکز توزیع عرضه گوشت زیبنده نیست، گفت: امیدواریم با تصمیماتی که در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار اتخاذ شده است، زمینه‌های همکاری بیشتر میان دستگاه‌ها فراهم گردد.

وی ایجاد امید، اعتمادسازی و کارآمدی را سه راهبرد ضروری در انتشار اخبار اقدامات و فعالیت دستگاه‌ها دانست و تصریح کرد: مسؤولین دولتی تکلیف دارند در مواردی که می‌خواهند نسبت به موضوعی اطلاع‌رسانی کنند، منطبق با واقعیت و با سه شاخصه امیدواری مردم به آینده، اعتمادسازی مردم به مسؤولان و کارآمدی نظام اسلامی اقدام نمایند.

دادستان تهران افزود: با توجه به این که دشمن تحریم‌ها را تشدید کرده، مسؤولان و رسانه‌ها می‌بایست توجه داشته باشند و بابت یک موضوع کوچک، کارآمدی نظام را زیر سؤال نبرند.

جعفری دولت‌آبادی گفت: نباید اجازه داد زمین بازی از دست مسؤولان خارج شود و هر روز جامعه گرفتار مشکلاتی در بخش گوشت، گندم، آرد، شکر و ... گردد.

وی از اظهارات یکی از رؤسای اتحادیه‌ها مبنی بر این که «کالا بخرید که بعداً گران می‌شود»، انتقاد کرد.

در ادامه جلسه سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری و برای سال آینده برای تامین گندم و آرد مشکلی نداریم. وی تصریح کرد: روزانه ۲۲ هزار تن آرد در کشور برای نانوایی‌ها حمل و توزیع می‌شود.

وضعیت مناسب آرد و گندم

دادستان تهران در جمع‌بندی مباحث مطرح شده گفت: خوشبخانه در بحث گندم حسب اعلام مسؤولان ذی‌ربط علاوه بر این که خودکفا شده‌ایم، در انبار‌ها نیز ذخیره کافی وجود دارد. ما در گذشته مشکل دام و گوشت قرمز نداشتیم؛ اما به دلیل برخی دلایل، این مشکلات وجود آمد؛ لذا تجربه موفق در بخش گندم قابل الگوبرداری در مورد برخی کالا‌های اساسی دیگر است.

جعفری دولت‌آبادی افزود: وقتی مالکیت مراکز تولید و اشتغال از بخش دولتی به خصوصی انتقال می‌یابد دستگاه‌های اجرایی برای وصول مطالبات خود مانند بازنشستگی و بیمه اقدام می‌کنند؛ لذا دستگاه‌ها می‌بایست در حل مشکلات واحد‌های تولیدی هوشمندی به خرج دهند و مساعدت کنند تا فعالیت مراکز تولید و اشتغال تداوم یابد.

دادستان تهران گفت: ایجاد سامانه ساماندهی آرد اقدام مناسبی است و از راه اندازی این سامانه که توزیع آرد را کنترل می‌کند، استقبال می‌کنیم.

جعفری دولت‌آبادی به تغییر الگوی مصرف نان و جلوگیری از افزایش دورریز نان اشاره کرد و گفت: کیفیت برخی نان‌ها در نانوایی‌ها پایین است و دستگاه‌های متولی آرد و نان باید به این موضوع ورود کنند.

دادستان تهران گفت: انتشار شایعات و اخبار کذب قابل تعقیب قضایی است. دستگاه‌های متولی کالا‌های اساسی هنگامی که اخبار خلاف واقع اعلام می‌شود، می‌بایست اطلاع‌رسانی صحیح را انجام دهند؛ چرا که امروزه مدیریت اطلاع‌رسانی گاهی مهم‌تر از توزیع کالا است.

جعفری دولت‌آبادی در پایان به دستگاه‌های دولتی در بحث انتشار اخبار کذب توصیه کرد در مورد اقدامات و فعالیت‌های مرتبط با کالا‌های اساسی، اطلاع‌رسانی به موقع انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998188

وب گردی

وب گردی