جزئیات جدیدی از بودجه دانشگاه

جلسات بـررسـی بودجــه اسـتان‌های دانشگاه آزاد اسلامی از روز پنجشنبه به ریاست محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد و امشب به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، در جلسات بررسی بودجه استان های دانشگاه آزاد اسلامی که به‌صورت پیوسته و مجزا در سه نوبت صبح، عصر و شب با حضور روسا، مدیران مالی و خزانه‌داران استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود، ابتدا عملکرد بودجه‌ای استان‌ها در سال مالی 1397 بررسی و پس از آن پیشنهاد بودجه استان ها برای متمم بودجه سال ۹۷ در قالب یک بودجه متمم پنج‌ماهه ۹۷ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حسین جوادی، سرپرست دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی از جزئیات این جلسه سخن گفت. او درباره هدف از تشکیل این جلسات اظهارکرد: «از آنجاکه سال مالی دانشگاه از اول شهریورماه سال ۹۸ براساس سال تحصیلی است، لذا پنج ماه اول سال به‌عنوان متمم بودجه سال ۹۷ مورد بررسی قرار گرفت.

بنابراین بودجه سال 97 دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت 5+12 و تا 31 مرداد 98 لحاظ خواهد شد. درواقع با توجه به مصوبه هیات‌امنای دانشگاه یک بودجه متمم 97 به‌صورت پنج‌ماهه داریم. به همین دلیل روسای استانی، معاونان استانی (معاونان توسعه و منابع انسانی، مدیران بودجه) و مدیر امور مالی و خزانه را دعوت کردیم تا با حضور رئیس دانشگاه هم عملکرد سال 97 را ارزیابی کرده و هم از بودجه متمم پنج‌ماهه که ارائه دادند، دفاع کنند تا بتوانیم بودجه سازمان مرکزی و استان‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.»

سرپرست دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه توضیح داد: «با توجه به اینکه ما در این بودجه تقریبا تمام درآمدهایمان را احصا کردیم، بنابراین یک بودجه با شفافیت و واقعی خواهد بود که امیدواریم بتوانیم پنج ماهی را که در آینده پیش رو داریم، واقعی ببینیم. همه واحدها هم در تشریک مساعی که داشتند، تقریبا به این نتیجه رسیدند که یک بودجه کاملا منسجم را ارائه دهند و ما نیز انتظار داریم بودجه کاملا واقعی و عملیاتی را در این پنج‌ماهه ببینیم.»

جوادی در پاسخ به این سوال که در این بودجه چه میزان استقلال واحدها در نظر گرفته شده است، گفت: «با توجه به اینکه هر واحد دانشگاهی به‌نحوی هم درآمدها و هم هزینه‌های خود را دارد، برنامه‌های آنها را در چارچوب موافقتنامه‌هایی که با استان‌ها انجام می‌دهیم، بررسی کرده و آنها مصوبات بودجه‌ای و موافقتنامه‌ای را براساس تخصیص‌هایی که داده می‌شود، انجام می‌دهند. ما در اصل نقش نظارتی را که سازمان مرکزی باید داشته باشد، ایفا می‌کنیم.»

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد: «شهریه متغیر پایان‌نامه‌‌های تحـصیـلات تکمیلی به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص می‌یابد.» او توضیح داد: «در راستای تقـویت حوزه‌های پژوهشی، بخشی از شهریه‌های دریافتی دانشجویان در هر ترم مربوط به شهریه متغیر پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری است که در بودجه متمم مقرر شد تمام هزینه‌های پژوهشی، خرید تجهیزات پژوهشی و حق‌التحقیق استادان از محل بودجه مذکور تامین شود. همچنین درآمدهای ناشی از ارائه خدمات پژوهشی، آزمایشگاهی و کارگاهی و درآمدهای ناشی از تحقیقات پژوهشی برون‌دانشگاهی نیز به این اعتبارات اضافه می‌شود.

یکی از مواردی که در این جلسه درباره آن تصمیم‌گیری شد درخصوص شرایط خاص اقتصادی کشور در سال 98 بود. با توجه به افزایش حقوق کارمندان دولت براساس لایحه بودجه سال 1398 کل کشور، دانشگاه آزاد اسلامی هم باید این افزایش‌ها را تا حد امکان در بودجه خود لحاظ کند، اما دانشگاه آزاد اسلامی هیچ‌گونه افزایش درآمد در پنج‌ماه نخست سال 98 ندارد.»

جوادی درخصوص تدابیر دانشگاه آزاد اسلامی هم صحبت به میان آورد و گفت: «ما روسای استان‌ها را در این جلسات دعوت کردیم که تدابیری اندیشیده شود تا در بودجه‌ای که تنظیم می‌شود تمام این موارد در آن دیده شود. ما دنبال راهکارها هستیم که این موارد در بودجه دیده و پیش‌بینی‌های لازم در آن لحاظ شود. همچنین بودجه پس از تصویب در هیات‌امنا طی یک موافقتنامه به استان‌ها ابلاغ می‌شود.»

انتهای پیام/

کد خبر: 998227

وب گردی

وب گردی