سهم معابر از روشنایی 3 درصد است/ هنوز با نرم جهانی  در کاهش تلفات انرژی فاصله داریم

معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به این‌که میزان انرژی و روشنایی مربوط به معابر در کل2.5 تا 3 درصد است،گفت: آنچه که بیشترین ذخیره سازی انرژی را برای ما به ارمغان می آورد کاهش مصرف انرژی در کشور است که برای این منظور ما درصدد بکارگیری از تکنولوژی‌های نوین در این عرصه هستیم.

محمودرضا حقی فام معاون هماهنگی توزیع توانیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، گفت: اساسا کاهش مصرف برق در کشور به دو مقوله اساسی( افزایش راندمان تجهیزات در حوزه توزیع، انتقال، مصرف و مدیریت منهنی پیک بار) برمی‌گردد و این عوامل نقش قابل توجه در بهینه‌سازی مصرف امرژی دارد.

وی تصریح کرد: اولین موضوع بحث راندمان انرژی است که در این خصوص شرکت توانیر برای انجام خدماتی مثلا کدینگ و سرمایش داخل منازل روشنایی سعی کرده از تکنولوژی و خدمات نوین بهره بگیرد که این فناوری‌ها دارای راندمان بالا، کمترین انرژی را ارائه می‌دهد که ما به آن نیاز داریم.

حقی‌فام افزود: علاوه بر موارد فوق بایستی وزارتخانه صنعت و گمرک و سایر بخش‌ها به سمتی حرکتی کنند تا بتوانند در راستا میزان انرژی بری تجهیزات از فناوری نوین بهره گیرند. این امر مهم نیازمند تحول بزرگی است که بتواند راندمان واحدهای صنعتی را مدیریت کند.

سخنگوی وزارت نیرو، با تاکید براین‌که نزدیک یک سوم انرژی کشور در واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: بنابراین ممکن است با افزایش راندمان تجهیزات صنعتی نیازی به این همه انرژی نداشته باشیم بلکه با انرژی کمتری بتوانیم این انرژی را تولید کنیم. متاسفانه به این موضوعات در کشور کمتر پرداخته شده است و کنترل و مدیریت اینها از سوی وزارت نیرو غیرممکن است.

وی با اشاره به این‌که حدود 11 درصد تلفات انرژی در کشور کاهش پیدا کرده است، افزود: ما نسبت به نرم جهانی سه تا 4 درصد فاصله داریم. همچنین در مورد کنترل پیک بار کارهای مختلفی از جمله تکنولوژی IOT و انواع ذخیره‌سازی عملیاتی و استفاده از نظام تعرفه ای برای مشترکان پرمصرف، استفاده از کنتورهای دیجیتالی سه زمانه و غیره را در دستور کار خود قرار دادیم که بیشتر هدف استفاده از این تجهیزات کاهش پیک بار است.

حقی‌فام تصریح کرد: شرکت های استارت آپ در این زمینه ورود کردند به طوری شرکت توانیر با دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب تفاهم نامه را در این خصوص منعقد کرده است که در اسفندماه سال جاری در جهت ذخیره سازی انرژی و مدیریت پیک بار همکاری خواهند کرد. همچنین استفاده از سیستم های اس ام دی و ال ای دی است.

لازم به ذکر است که در لامپ های SMD خبری از یک بورد واحد نیست بلکه چندین LED در کنار هم بر روی یک پنل نصب می‌شوند که این امر گرمای کمتری را تولید می‌کنند؛ بنابراین SMDها طول عمر و نور بیشتری دارند. بر خلاف SMD ها، COB از یک تراشه ای درست شده که اجتماع بزرگی از LEDها است و به طور مستقیم بر روی مدار نصب می شود. به دلیل این اجتماع LED ها گرمای بیشتری نسبت به SMD ها تولید می‌کنند که اگر از خنک کننده های مناسب در آنها استفاده نشود با گذشت زمان بر میزان نور و روشنایی آنها تاثیرگذار خواهد گذاشت.

معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به این‌که میزان انرژی و روشنایی مربوط به معابر در مجموع 2.5 تا 3 درصد است، اظهار کرد: آنچه که بیشترین ذخیره سازی انرژی را برای ما به ارمغان می آورد کاهش مصرف انرژی در کشور است. تا جایی‌که ما در این زمینه برنامه‌هایی را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم. همچنین 11 برنامه مختلف را برای سال آینده طراحی کردیم. از جمله طراحی نظام تعرفه جدید، سیستم روشنایی در ادارات، تغییر ساعات اداری، استفاده از تکنولوژی IOT یا همان اینترنت اشیا و غیره... از جمله برنامه هایی است که اجرا خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998238

وب گردی

وب گردی