آماده‌باش مسئولان و عوامل اجرایی سازمان محیط زیست در نوروز98

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست در نامه‌ای به مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌ها خواستار هماهنگی، آماده باش مسئولان و عوامل اجرایی و حضور به موقع عوامل و تجهیزات در مناطق حساس شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نامه حمید ظهرابی معاون سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌ها آمده است: با توجه به سفرهای انبوه و تردد پرحجم هم میهنان عزیز در ایام تعطیلات نوروز ۹۸ و به ویژه در روز انس با طبیعت (سیزدهم فروردین) و به منظور اعمال نظارت، کنترل و پایش محدوده مناطق تحت مدیریت جهت خدمت رسانی مناسب، آموزش و اطلاع رسانی، افزایش سطح آگاهی مسافران، آمادگی، پیشگیری و مقابله با بروز مخاطرات احتمالی در عرصه‌های طبیعی به ویژه بروز حریق و تخریب منابع، ضروری است نسبت به هماهنگی و آماده‌باش مسئولین و عوامل اجرایی و حضور به موقع عوامل و تجهیزات در مناطق حساس، اقدام لازم و به موقع متناسب با ویژگی‌های اکولوژیک و حساسیت‌های زیستگاهی صورت پذیرد.

مشابه سنوات گذشته در چارچوب ضوابط و مقررات جاری و بر اساس توان، امکانات و ظرفیت‌های موجود نسبت به انجام موارد زیر اقدام مقتضی را اعمال کنند:

۱. چادرهایی با نام و نشان محیط زیست در مبادی ورودی شهرها و نقاط گردشگری در استان با همکاری سمن‌های محیط زیستی برپا گردد و اقلام فرهنگی- آموزشی، توصیه‌های مربوطه، نقشه‌های استانی و لوح‌های فشرده زیست محیطی و گردشگری بین خانواده‌ها توزیع شود.

۲. هماهنگی با نیروی انتظامی، گمرکات و سازمان دامپزشکی به منظور نظارت دقیق‌تر و پیشگیری از ورود و خروج غیر مجاز گونه‌ها در مبادی ورودی و خروجی استان و جلوگیری از حمل و نقل و جابجایی غیرقانونی گونه‌ها در جاده‌ها

۳. از ظرفیت رسانه‌ها برای انعکاس زیبایی‌های طبیعت استان و تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و آموزش مهارت‌های زندگی با معیارهای حفظ محیط زیست کمک گرفته شود.

۴. از کیسه‌های پارچه‌ای که دارای نشان محیط زیستی و شعار مناسب ‏باشند، برای توزیع اقلام فرهنگی- آموزشی استفاده شود.

۵. مأموران اجرایی ادارات کل در اماکن مهم و حساس که احتمال آتش سوزی و تخریب بیشتر است، حضور فعال یافته و نسبت به آگاه سازی و اطلاع رسانی حضوری در خصوص اهمیت حفظ زیست بوم‌ها اقدام کند.

همچنین لازم است هماهنگی‌های لازم با سازمان آتش نشانی و سازمان امداد و نجات برای استقرار تجهیزات و ادوات مورد نیاز در نقاط حادثه خیز و مستعد آتش سوزی به منظور پیشگیری و مقابله با بروز مخاطرات احتمالی در عرصه‌های طبیعی انجام گیرد.

۶. با تخصیص شماره‌هایی از گردشگران و مسافران درخواست نمایند هرگونه آلودگی و تخریب محیط زیست و آتش سوزی را از طریق شماره مزبور به آن اداره کل اطلاع دهند.

۷. در این خصوص ضروری است شماره‌های تخصیص داده شده در ورودی شهرها و در نقاط تجمع گردشگران و همچنین نقاط حادثه خیز به طرق مختلف در معرض دید گردشگران قرارگیرد.

۸. توزیع کیسه‌های زباله رایگان بین گردشگران و مسافران با همکاری سمن‌های محیط زیستی و سایر دستگاه‌های ذیربط و آموزش به مردم به منظور جمع‌آوری و تفکیک پسماندها به محل‌های جمع‌آوری زباله به ویژه در روز انس با طبیعت صورت گیرد.

۹. انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از فروش جانوران وحشی مانند انواع سمندرها، قورباغه‌ها، لاک پشت‌ها و و مارهای کوچک سایر خزندگان و همچنین برخی گیاهان غیر بومی و مهاجم مانند سنبل آبی در ایام منتهی به نوروز و بعد از آن.

۱۰. تعبیه مکان‌هایی در پارک‌های شهری با هماهنگی شهرداری‌ها برای جمع‌آوری ماهی‌های قرمز و اطلاع رسانی به شهروندان جهت پیشگیری از رهاسازی آنها در رودخانه‌ها و انهار و سایر منابع آبی.

۱۱. فراهم کردن امکان بازدید رایگان از موزه‌های تاریخ طبیعی همراه با ارائه اطلاعات آموزشی به بازدیدکنندگان مد نظر قرار گیرد.

۱۲. در خصوص پاکسازی کوهستان، سواحل، زیستگاه‌ها، کنار جاده‌ها، ورودی و خروجی شهرها و … با همکاری سایر دستگاه‌ها و اعضای سمن‌های محیط زیستی و سرمایه‌های اجتماعی حاضر در طبیعت برنامه ریزی شود.

۱۳. نسبت به برگزاری مسابقات علمی، محیط زیستی، ورزشی و فرهنگی در پارک‌ها و فضاهای تفریحی شهر مساعدت شود.

۱۴. در صورت توقیف جانوران وحشی از متخلفان قبل از تعیین بومی یا غیر بومی بودن از رها سازی آنها جداً خودداری شود و در صورت بومی بودن قبل از مشخص شدن زیستگاه و پراکنش آن در کشور رها سازی نشوند.

۱۵. با چاپ بروشور و توزیع آن بین گردشگران و مسافران نوروزی و نصب بنر در مبادی ورودی شهرها، موارد ذیل متذکر شود:

- با توجه به فصل گل دهی گیاهان، مسافران محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از آسیب رساندن گیاهان و شکستن سرشاخه‌های درختان خودداری نمایند.

- در روز طبیعت، هموطنان تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به‌همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، حتی‌الامکان به جای چوب و هیزم از زغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان خودداری نمایند و حتماً خاکستر آتش را نیز با آب و یا خاک خاموش کنند، همچنین از روشن کردن آتش کنار درختان خودداری کنند. بهترین کار هم همراه داشتن گاز پیک‌نیکی است.

- مسافران کیسه مخصوص جمع‌آوری زباله به همراه داشته و در پایان روز زباله‌های تولیدی را به ایستگاه‌های مستقر تحویل دهند و زباله‌های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه‌های آب، مناطق کوهستانی و دره‌ها رها نکنند.

- مسافران و گردشگران از شکار و صید گونه‌های جانوری و حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی جداً خودداری کنند.

- در مناطق جنگلی و یا مناطقی که تابلوی عبور حیوانات اهلی یا وحشی وجود دارد، با کمترین سرعت ممکن رانندگی نمایند و مراقب حیوانات بی‌پناه باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998257

وب گردی

وب گردی