خودباوری جامعه دانشگاهی، اولین گام پیشرفت علمی

برای گفتمان سازی عمومی و دانشگاهی از بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه علم و پژوهش که توسط مقام معظم رهبری انتشار یافته است و احقاق اهداف مدنظر، همت و تلاش جهادگونه تشکل های دانشجویی و تشکل های دانشگاهی لازم است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ برای یک نظام و حکومت سیاسی که مفاهیمی نظیر مردم سالاری، جمهوریت، پویایی اجتماعی، مبانی و اصول اسلام را سرلوحه خود تعریف کرده است، زمانی که در آستانه ورود به دهه پنجم حیات خود است، آسیب شناسی مسیر طی شده در این چهل سال و از سوی دیگر شناسایی نقاط قوت و دستاوردهای حاصل شده و تقویت آنها و برنامه ریزی برای رسیدن به افق های پیش رو از طریف استفاده درست از ظرفیت های و پتانسیل های موجود، بسیار اهمیت دارد.

مقام معظم رهبری پس از برگزاری جشن های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و وارد شدن انقلاب به چهل سالگی، اقدام به تدوین و انتشار بیانیه «گام دوم انقلاب» کردند.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ضمن تاکید بر اصول انقلاب، از شاخصه جامعیت، عدالت و انصاف برخوردار است. این بیانیه مهم در کنار اینکه به پیشرفت ها و ترقی کشور طی 40 سال گذشته اشاره دارد، نواقص و کاستی ها را نیز در کانون توجه نخبگان و اقشار مختلف جامعه قرار می‌دهد که برای تصحیح امور و پیشرفت نیاز به مشارکت و همراهی آنها است.

« بیانیه گام دوم انقلاب» در هفت بند شامل علم و پژوهش، اقتصاد، معنویت و اخلاق، استقلال و آزادی، سبک زندگی اسلامی، حفظ عزت ملی، عدالت و ‌مبارزه با فساد تدوین شده است که به اذعان سیاستمداران و مسئولین این بیانیه، نقشه راه کشور را برای آینده ترسیم کرده و یک بیانیه راهبردی و تاریخ ساز است.

علم و پژوهش

بیانیه گام دوم انقلاب برای پیشبرد اهداف و آرمان های اصیل انقلاب اسلامی به نگارش درآمده است، اگر به تقدم نگارشی بیانیه دقت کنیم، متوجه می شویم مقام معظم رهبری بیش از هر موضوع دیگری بر جایگاه جوانان و اهمیت علم و پژوهش در انقلاب تاکید دارند. در منظومه فکری رهبری در گام دوم انقلاب نخبگان، دانشگاهیان و پژوهشگران نقش آفرینان اصلی سناریوی پیشرفت انقلاب اسلامی هستند.

از سوی علم و پژوهش و فناوری دو حوزه بسیار نزدیک با یکدیگر هستند که با همگرایی می توانند علم را در مراکز دانشگاه و پژوهشگاهی تولید و در مراکز دانش بنیان طراحی، ساخته و تجاری سازی شوند.

برای واکاوی بیشتر حوزه علم و پژوهش به بررسی برخی از کلید واژه های مد نظر مقام معظم رهبری در این خصوص می پردازیم.

جهاد علمی

علم و پژوهش یکی از توصیه های مهم این بیانیه است که حکایت از جهاد علمی مدنظر رهبر انقلاب توسط جامعه دانشگاهی دارد.

جهاد علمی یکی از بزرگترین جهاد ها است و چند سالی است کلید واژه جهاد علمی در فرمایشات رهبر انقلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

در بیانیه گام دوم حرکت علمی تعبیر به جهاد علمی شده است، زمانیکه علم و دانش موتور پیشران پیشرفت کشور می شود، طبیعی است دشمنان انقلاب سعی در متوقف کردن حرکات علمی در کشور کنند و اینجاست که جهاد علمی، معنا پیدا می کند. رهبر انقلاب از نخبگان جامعه دانشگاهی می خواهد با تلاش و همت شبانه روزی در عرصه علم و پژوهش، نهضت علمی کشور را پیش ببرند.

انقلاب علمی

دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی که توام با سال های دفاع مقدس بود را در نظر نگیریم، سه دهه از آغاز رستاخیز و انقلاب علمی در کشور می گذرد، در این مدت سرعت و شتاب رشد علم در ایران نسبت به شاخص پیشرفت علم در جهان بسیار غالفگیرکننده است. به گونه ای که ایران از لحاظ دستاوردهای علم و فناوری در رتبه شانزدهم جهان میان دویست کشور دنیا قرار دارد که خود حکایت از پیروزی انقلاب علمی در ایران با همت و تلاش پژوهشگران در عرصه های گوناگون دارد.

لازم به ذکر است، روند رو به گسترش پیشرفت علمی در ایران به گونه ای رخ می دهد که چند سالی است کشور درگیر تحریم علمی است. بسیاری از دانشگاه های معتبر و دانشمندان ما در تحریم هستند و دانشجویان به بسیاری از پایگاه های مقالات علمی پژوهشی معتبر دنیا دسترسی ندارند.

علم ابزار قدرت و عزت کشور

در بیاینه گام دوم انقلاب علم و پژوهش ابزار عزت و قدرت کشور در دنیا معرفی شده است، البته باید دقت کرد که علم و پژوهش منهای اخلاق، دین و معنویت باعث شده است کشورهای غربی بر کشورهای جهان سوم استیلا پیدا کنند که قطعا این نوع از دانش مد نظر رهبری نیست.

جریان دانشگاهی باید برای حفظ و افزایش عزت و قدرت کشور در حوزه علم و پژوهش برنامه‌ریزی دقیق و چشم انداز صحیح داشته باشد تا بتواند کشور را از لحاظ تولید علم، توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی بی نیاز از قدرت های جهان اول سازد.

اقدامات جامعه دانشگاهی و بیانیه گام دوم انقلاب

بعد از انتشار بیانیه گام دوم در رسانه ها، جامعه دانشگاهی اعم از سیاستگذران حوزه پژوهش و آموزش عالی، استادان، تشکل های دانشجویی، دانشجویان، نخبگان و... برای اجرایی کرردن اهداف مد نظر و یاد شده در این بیانیه اقداماتی صورت دادند، که به برخی از آنان اشاره می شود:

تاسیس دبیرخانه راهبردی در بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی

محمود هاشمی رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز ضمن اعلام خبر تاسیس دبیرخانه راهبردی گام دوم انقلاب در بسیج اساتید این دانشگاه، در خصوص اهداف و وظایف دبیرخانه گفت: این دبیرخانه ذیل 7 ماموریتی که مقام معظم رهبری با همان عناوین که به صورت صریح در بیانیه نام برده شده است، تحت عنوان کارگروه مشخص شده است.

شایان ذکر است؛ معاون فرهنگی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی، دبیر دبیرخانه راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب است و در این دبیرخانه برای هر کارگروه یک استاد به عنوان مسئول با پنج استاد متخصص در حوزه و رشته مورد نظر به هم اندیشی می پردازد و در نهایت قرار است پس از یک سال چکیده و عصاره تحقیقات و پژوهش های انجام گرفته در قالب گزارش کار به بیت رهبری ارائه شود.

تاسیس دبیرخانه راهبردی در بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران بزرگ

اسماعیل حشمتی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون کار‌ ویژه بسیج دانشجویی استان تهران در راستای پیشبرد اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، عنوان کرد: مجموعه بسیج دانشجویی در هر 7 مولفه نقش تعریف کرده و برای بررسی، تجزیه و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب یک شورای هم اندیشی تشکیل شده است.

گفتنی است؛ نگاه بسیج دانشجویی به بیانیه گام دوم انقلاب نگاه اجتهادی است که در این شورا نخبگان دانشگاهی با نگاه ریزبینانه، اجتهادی و استنباطی مولفه‌ها را بررسی و اقدام به ارائه برنامه برای تسریع تحقق این مولفه‌ها می کنند.

همچنین بسیج دانشجویی مبنای شناسایی و واکاوی مشکلات و ارائه راهکار علمی برای حل آنها را بر عهده قرارگاه های شهید احمدی روشن گذاشته است. این قرارگاه های در بیشتر واحدهای دانشگاه آزاداسلامی استان تهران نیز در حال فعالیت هستند.

عدم خودباوری دانشجویان در زمینه پیشرفت علمی و نقش اساتید

محمد نوری دبیر سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران بزرگ در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به فضای عمومی دانشگاه که گاهی یاس و ناامید در آن موج می زند، گفت: ذهن دانشجویان تهی از خودباوری در زمینه پیشرفت علمی است، بخش عمده این تفکر هم به استادانی بر می گردد که در دهه 60 دست آموخته غرب بودند؛ یعنی در کشورهای غربی تحصیلات کردند.

وی با بیان نفوذ علمی در کشور، تصریح کرد: برخی از استادان که تحصیلکرده غرب هستند مهره نفوذ علمی دشمنان هستند و با القای تفکرِ ما نمی توانیم به رشد علمی در جهان برسیم و با سایر کشورها رقابت کنیم افکار دانشجویان را جهت دهی منفی می کنند.

رسالت تشکل های دانشجویی و بیانیه گام دوم انقلاب

تشکل های دانشجویی که بخشی از جریان و جامعه دانشگاهی هستند، در رساندن انقلاب به جایگاه مدنظر در 50 سال آینده بسیار اثرگذار است و با توجه ذات خود که مطالب گر و چاوش گر است می توانند وظیفه دانشگاه که تولید علم است را دوباره یادآوری و قوت بخشی کنند.

طی روزهای گذشته شاهد تدوین و انتشار تولید محتوای گوناگون از سوی تشکل های دانشجویی برای لبیک گفتن به بیانیه گام دوم انقلاب در فضای رسانه ای هستیم که خود گویای آگاهی دانشجویان بر وظایف علمی و دانشگاهی است.

سخن آخر

به عنوان جمع بندی گزارش می توان نگاشت؛ حال که مقام معظم رهبری نگاه ویژه بر جوانان و دانشجویان و از سوی دیگر جایگاه علم و دانش در کشور دارد، بر جریان دانشگاهی ضروری است در آغاز دهه پنجم انقلاب بررسی لازم صورت گیرد که کدام یک از آرمان های انقلاب اسلامی محقق نشده یا به درستی شکل اجرایی به خود نگرفته است.

در گام نخست تشکل های دانشگاهی و دانشجویی باید به شناسایی ایرادات و مشکلات اقدام کنند و در گام بعدی راهکارهای عملی برای تحقق اهداف و حل مشکلات به مسئولین ذی ربط تحویل دهند. همچنین دانشجویان در گام دوم انقلاب باید مشکلات در حوزه علم و پژوهش را مرتفع کنند و با مطالبه گری صحیح اقدام به الگو سازی درست از جامعه اسلامی ایرانی برای جهانیان ترسیم کنند.

مهمترین موضوع مورد نظر این است که جریان دانشجویی باید از برخورد شعاری و تبلیغاتی پرهیز کند و اگرچه در مقایسه با قبل از انقلاب کارهای زیادی در حوزه های گوناگون صورت گرفته اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم و با سعه صدر باید به پیشرفت کشور کمک رسانی کنیم.

استادان راهنما و مشاور نیز می توانند تولید محتوای دانشجویی به‌خصوص در بخش تحصیلات تکمیلی و در پایان‌نامه‌های دانشجویی یا پژوهش‌های دانشجویی را به مسبر نقش آفرینی دانشجویان در حل مشکلات و پیشرفت های علمی هدایت کنند.

در انتها و قبل از هر اقدام شتاب زده باید از مسئولین دانشگاهی و دانشجویان سؤال کرد که چه گام‌های مؤثری را در راستای جهاد علمی برداشته اند؟ چند گام دیگر تا تحقق اهداف علمی مد نظر انقلاب علمی باقی مانده است؟ چقدر اقدام به ترسیم نقشه راه علمی و ارائه گزارش عملکرد برای رسانه ها و جامعه کرده اید؟

انتهای پیام/

کد خبر: 998262

وب گردی

وب گردی