انجام 466 پروژه مشترک تحقیقاتی با محققان خارجی

بررسی های نشان می دهد در سال 97-96، بیش از 466 پروژه مشترک تحقیقاتی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی میان اعضای هیات علمی ایرانی و محققان خارجی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال 96-97، بیش از 466 پروژه مشترک تحقیقاتی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی میان محققان اعضای هیات علمی ایرانی و محققان خارجی صورت گرفته است.

براساس داده های مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین‌المللی وزارت علوم، روند پروژه های مشترک در طول چندسال اخیر همواره صعودی بوده است. این پروژه‌ها به دو صورت نظام‌مند و غیر‌نظام‌مند انجام شده است.

پروژه‌های نظام‌مند بر اساس برنامه خاص و هماهنگ با کشور هدف و بر اساس برنامه زمانبندی مشخص و نظارت دو کشور صورت می‌گیرد. در مجموع طی سال گذشته 247 پروژه مشترک نظام‌مند انجام شده که در جدول زیر آمده است:

کشور آفریقای جنوبی پاکستان ایتالیا اتریش هند سوئیس اتحادیه اروپا جذب نخبگان ایکارد جندی شاپور ICRP آلمان

تعداد پروژه‌های مشترک

6 18 4 16 12 16 20 41 6 30 40 40

پروژه‌های غیرنظام‌مند نیز به صورت انفرادی بین یک محقق و عضو هیئت علمی ایرانی با محقق و در محور مورد علاقه دو طرف تعریف و اجرایی می‌شود که 219 مورد است.

اعضای هیات علمی دانشگاه‌های تهران، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، گیلان، تبریز، فرودوسی مشهد، تربیت مدرس و شهید بهشتی بیشترین پروژه های تعریف کرده و در حال اجرا را دارند.

گفتنی است این اقدامات با عقد تفاهم‌نامه بین دانشگاهی یا تفاهم‌نامه وزارتین مربوط به دو کشور امکان‌پذیر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 998294

وب گردی

وب گردی