نتایجی مثبت از پیوند سلول های بنیادی برای درمان MS

گزارش ارائه شده توسط انجمن MS آمریکا به نتایج اولیه مثبت سلول درمانی بیمارانی پرداخته است که به دلیل ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس(MS) متحمل پیوند سلول های بنیادی شده بودند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، این مطالعه که در دانشگاه اوهایو با حمایت مالی انستیتو ملی سلامت(NIH) به انجام رسیده، نشان داده است که استفاده از دوز بالای سرکوب ایمنی و در ادامه پیوند سلول های بنیادی اتولوگ می تواند مانع از پیشرفت MS در بیماران شود.

یکی از این بیماران خانمی 27 ساله بوده است که بیش از 8 سال است که به MS مبتلا شده بود و علی رغم مصرف پنج داروی مختلف MS باز هم دچار عود مجدد بیماری می شد.

برای سلول درمانی این خانم و چند بیمار دیگر، محققین با استفاده از دوز بالای شیمی درمانی، سیستم ایمنی بیمار را به طور کامل حذف کردند و در ادامه سلول های بنیادی خون فرد یا فرد دیگری که از نظر HLA با آن ها مطابق بود را به آن ها پیوند کردند.

پیوند مجدد این سلول های بنیادی موجب، سلول دار شدن مجدد مغز استخوان و تولید انواع مختلف سلول های خونی در مغز استخوان آن ها شد. این بیماران دارای سیستم ایمنی شدند که قادر به حمله سیستم عصبی آن ها نیست.

محققین امیدوارند که با انجام این مطالعه روی یک جمعیت بیشتر و هم چنین زیر نظر داشتن این بیماران برای طولانی مدت، از اثرات درمانی قطعی این رویکرد مطمئن شوند.

پایان مطلب/

کد خبر: 998388

وب گردی

وب گردی