آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن رشت – آستارا تا دو روز آینده کلید می‌خورد

اسلامی گفت: راه‌آهن رشت – آستارا تعیین پیمانکار شده و روز چهارشنبه با حضور رئیس جمهور عملیات اجرایی آن کلید می‌خورد.

به گزارش ایسکانیوز محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هماهنگی کریدور ترانزیت شمال – جنوب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بعد از یک وقفه پنج ساله جلسه هماهنگی ترانزیت کریدور شمال – جنوب با حضور ۱۲ کشور عضو تشکیل شد، گفت: در این اجلاس مسائل فی مابین بین کشور‌ها که می‌تواند تسهیل‌کننده و تسریع‌کننده فعالیت‌ها در حوزه ترانزیت باشد بین ۱۲ کشور عضو بررسی می‌شود.

اسلامی ادامه داد: یکی از موارد حائز اهمیت در این کریدور شمال – جنوب افزایش ظرفیت سازی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های این کریدور است، زیرا تا به امروز از ظرفیت‌های این کریدور به نحو مطلوب استفاده نشده و ما باید موانع و مسائل پیش رو در این بخش را برطرف کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: کشور‌ها علاقه‌مندی خوبی به این کریدور نشان داده‌اند به طوری که این ۱۲ کشور مدیران کل، معاونان وزیر و وزیران خود را برای حضور در این اجلاس اعزام کرده‌اند.

وی با اشاره به تقارن افتتاح راه آهن قزوین – رشت با برگزاری این جلسه گفت: تقارن با افتتاح راه‌آهن قزوین – رشت که یک بخش مهم باقی مانده از کریدور شمال – جنوب است نشان‌دهنده اهمیت برگزاری این اجلاس است.

اسلامی تأکید کرد: روز چهارشنبه با حضور رئیس جمهور و وزرای حمل و نقل ۱۲ کشور عضو این راه‌آهن افتتاح می‌شود و مقارن شدن این دو پروژه جلسه شورای هماهنگی کریدور شمال به جنوب را به یک نقطه عطف می‌رساند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن رشت – آستارا تعیین پیمانکار شده است، گفت: همزمان با افتتاح راه آهن قزوین – رشت با حضور رئیس جمهور عملیات اجرایی راه‌آهن رشت – آستارا هم کلید می‌خورد و خوشبختانه تأمین منابع مالی این پروژه هم کلید خورده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان پیشرفت کریدور ترانزیتی شمال - جنوب گفت: این کریدور شامل سه بخش است که بخش اول آن مربوط به زیر ساخت است که ما هم اکنون زیرساخت‌های آن را فراهم کردیم تا بتوانیم از ظرفیت بیشتر این پروژ استفاده کنیم.

اسلامی افزود: یکی از بخش‌های کریدور شمال- جنوب، توسعه زیرساخت‌ها است که باید ظرفیت عبور بار بیشتر از آن را ایجاد کنیم؛ به طور سنتی، بار کشور‌های آسیای میانه و قفقاز از گذشته از ایران عبور می‌کرد که در طول سال‌های اخیر توسعه زیرساخت‌های این کریدور شامل خط آهن بندرعباس- بافق - سرخس، توسعه بنادر جنوبی و چابهار و همچنین بنادر شمالی و نیز خط آهن قزوین رشت- آستارا که بخش قزوین- رشت آن چهارشنبه افتتاح می‌شود، از ظرفیت‌های زیرساختی این کریدور توسعه یافته است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ایجاد قابلیت برای مدیریت جابه‌جایی بار در شرایط کنونی نقش مؤثری در اتصال کشور‌های همسایه به این کریدور دارد.

وی به ایجاد لجستیک در این کریدور اشاره کرد و گفت: با ایجاد لجستیک قدرت حمل و نقل در قالب شرکت‌های حمل و نقل ترکیبی می‌تواند این کریدور را توسعه دهد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین برای گسترش جابه‌جایی‌ها باید قدرت لجستیک را در این بخش افزایش دهیم.

اسلامی افزود: وظیفه ما در هر مقام و جایگاهی اقدام برای رفع مشکلات عملیاتی کردن ترانزیت در این مسیر است.

وی تصریح کرد: مطمئنم با ارائه سیاسی رهبران، رؤسای دولت‌های عضو و کشورهای مسیر کریدور شمال – جنوب به طور قطع موانع روانسازی حمل و نقل و ترانزیت در این مسیر برطرف می‌شود و بعد از آن این کریدور رهگذر توسعه اقتصادی و تجاری در منطقه خواهد بود و رفاه همه ملت‌ها ایجاد می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 998420

وب گردی

وب گردی