رسیدن به مرجعیت علمی در کشور، نیازمند تقویت روحیه کار و تلاش است

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، گفت: برای رسیدن به مرجعیت علمی باید روحیه کار و تلاش را در کشور افزایش دهیم. همه افراد باید تلاش کنند تا حضوری پررنگ در تولید علم و پیشرفت کشور داشته باشند.

محمدحسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در مکزیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و تأکید ایشان به تولید علم و ایجاد مرجعیت علمی در کشور، گفت: تولیدات علمی بسیاری توسط دستگاه حکومتی، بخش خصوصی و مردم در کشور انجام شده است که باید از طریق پژوهش‌های علمی بهترین راهکار برای استفاده بهینه از پژوهش‌های موجود را تدارک ببینیم.

وی افزود: در حقیقت با علم و پژوهش می‌توان مسیر درست را شناسایی و به آن عمل کرد. در حال حاضر، تعداد دانشجویان ما در کشور بیش از تعداد جمعیت ساکن در برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و این شرایط و امکاناتی است که حکومت در اختیار مردم قرار داده و یک ظرفیت بالقوه عظیمی را ایجاد کرده، هم‌اکنون ظرفیت دانشگاه‌های ما به پنج میلیون نفر رسیده است.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام در ادامه خاطر نشان کرد: کسی که درس می‌‌خواند و دانشجوست باید هدف خود را کسب علم و دانشمند شدن قرار دهد نه اخذ مدرک؛ بنابراین اگر کسب علم به جای مدرک‌گرایی مورد توجه قرار گیرد و به آن عمل شود شاهد پیشرفت چشمگیری خواهیم بود و مهم‌ترین بخش پیام مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، خطاب به جوانان است که می‌توانند چهل سال آینده را ببینند و خود را برای آن آماده کنند.

قدیری ابیانه یاد‌آور شد: ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم که رسیدن به مرجعیت علمی برای توسعه کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و برای رسیدن به این مرحله با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که در کشور وجود دارد باید گام‌‌های استواری را در این مسیر برداریم.

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم تبدیل به مرجعیت علمی شویم، دانشگاه‌های ما نباید ماشین صدور مدرک باشند و باید بین دانشگاه‌‌ها و مراکز پژوهشی همچنین کارخانجات و صنایع مختلف ارتباط متقابلی وجود داشته باشد و دوران تحصیل دانشجویان توام با مهارت آموزی باشد تا بتوانیم در تولید علم پیشگام باشیم.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام متذکر شد: برای افزایش سرعت علم در کشور باید خصوصی‌سازی کنیم و به این بخش، توجه بیشتری داشته باشیم؛ چون مدیریت دولتی در این راستا، پاسخگو نبوده و اکثریت مدیران دولتی به افزایش چارت سازمانی معتقدند؛ اما بخش خصوصی از کمترین امکانات بیشترین بهره را می‌برد.

قدیری ابیانه یادآور شد: بدون شک، برای رسیدن به مرجعیت علمی باید روحیه کار و تلاش را در کشور افزایش داده و همه افراد باید تلاش کنند تا حضوری پررنگ در تولید علم و پیشرفت کشور داشته باشند.

وی تاکید کرد: ایجاد ساختارهای تخصصی در دانشگاه آزاد همچون معاونت علوم انسانی، نوید‌بخش توسعه این علم خواهد بود و با توجه به فضایی که در ارائه نظریات متخصصان غربی در دانشگاه‌ها وجود دارد ایجاد زیر ساخت‌های مناسب در این امر شروعی طلایی برای توسعه علم، در حوزه علوم انسانی خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 998430

وب گردی

وب گردی