زمین را نجات دهیم

شصت سال است که کشاورزان در کشور ما در حال مصرف کود شیمیایی هستند. مقیاس مصرف این کودها ۲ تا 4 میلیون تن در سال است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، این مقدار ورودی کودهای شیمیایی به زمین های زراعی بسیار زیاد است و آلودگی خاک، آبهای زیرزمینی و غیره را به دنبال دارد. این آلودگی وارد مواد غذایی ما می شود و انسان آسیب می بیند. با استفاده از این کودها انواع آسیب ها و بیماری های غیرعفونی مثل سرطان و بیمارهای تکوینی به سراغ انسان می آید.

به جرئت می توانم بگویم کودهای زیستی هیچ گونه ضرری برای انسان، جانداران و محیط زیست ندارد. در واقع کودهای زیستی باکتری های موجود در خاک هستند که با استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی جمعیت آنها رو به کاهش گذاشته و تغییر کرده است.

در واقع استقاده از کود زیستی از نظر مفهوم علمی احیا کردن جمعیت باکتریهای مفید است و این مزیت خیلی مهمی برای دنیای آلوده امروز محسوب می شود. در حقیقت با استفاده از کودهای زیستی، از موجودی که دوستدار محیط زیست است استفاده می کنیم. برخلاف کودهای شیمیایی که ضد میحط زیست است و آثار مخربی بر روی محیط زیست می گذارد.

مزیت بعدی کودهای زیستی این است که ورودی آن به زمین بسیار کم است. به عنوان مثال به ازای صد کیلو کود فسفاته، صدگرم یعنی یک هزارم کود زیستی استفاده می کنیم. یا به ازای ۲۵ تا ۵۰ کیلو اوره تنها صد گرم کود زیستی استفاده می شود.

آزمایش های انجام شده نشان می دهد که کودهای زیستی برای همه محصولات زراعی، باغی، سبزی و صیفی قابل استفاده هستند. امروزه توصیه بسیاری از کشورها استفاده از کشاورزی زیستی است. یعنی نهادهای که به کار بریم که حتی الامکان زیستی باشد و برای تکمیل آن از نهاده شیمیایی استفاده شود.

محمدعلی ملبوبی: مدیر کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

انتهای پیام/

کد خبر: 998510

وب گردی

وب گردی