شرکت‌های استارت‌آپی که موانع انتقال و توزیع برق را دور زدند

یک شرکت استارت‌آپی باتری حرارتی هوشمند طراحی کرده که می‌تواند به صورت یکپارچه با سیستم خننک‌کننده ساختمان ادغام شده و انرژی را ذخیره کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، در ایران پس از تلاش‌های فراوان میزان اتلاف انرژی در سیستم انتقال و توزیع بیش از 11 درصد است.

براساس این گزارش استارت‌آپ‌های حوزه توزیع انرژی با چالش‌‎هایی دست و پنجه نرم می‌کنند که در این گزارش به اختصار به آن‌ها اشاره می‌شود.

افزایش مصرف با نوسانات شدید دما، نبود زیرساخت تبادل بی‌واسطه انرژی، نبود تولید پراکنده و ریز شبکه‌ها، هزینه‌های بالای ذخیره‌سازی انرژی، سختی انتقال انرژی به مناطق صعب‌العبور، راهبری متمرکز انرژی در شبکه توزیع، تلفات بالای شبکه انتقال و توزیع موجود، عدم دسترسی به‌هنگام به داده‌ها در بخش تقاضا و بکارگیری سیستم‌های قدیمی مدیریت اطلاعات از جمله این چالش‌ها است.

می‌توان گفت برای عبور از این چالش‌ها راهکارهایی نیز ارائه شده است که از جمله آن، توسعه فناوری‌های ذخیره‌سازی و استفاده مجدد از انرژی مازاد، تولید وفروش بی‌واسطه انرژی، ایجاد شبکه تولید و ذخیره سازی در خانه‌های دارای موقعیت تولید انرژی پاک، نصب و نگهداری تکنولوژی‌های هوشمند برای ذخیره‌ محلی برق مازاد در زمان افت مصرف، نصب ونگهداری تکنولوژی‌های ریزشبکه‌های تولید خورشیدی و بادی محلی، استفاده از فناوری تحلیل کلان داده‌ها وهوش مصنوعی برای راهبری هوشمند شبکه، کاهش تلفات انرژی از طریق بررسی الگو ورودی و خروجی سیستم توزیع،استفاده از زیرساخت زنجیره بلوک برای تشخیص میزان مصرف و پرت انرژی و استفاده از سنسورهای هوشمند،اعلام به‌هنگام خرابی و وجود بحران در شبکه انتقال و توزیع است.

در این گزارش به چند شرکت استارت‌آپی خارجی که در این حوزه عملکرد موفقی داشته اند اشاره می‌شود.

شرکت تریلیانت یکی از پیشتازان توسعه شبکه هوشمند و اینترنت اشیاء صنعتی است. این شرکت ترکیبی از سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات را به عنوان سیستم عصبی شبکه هوشمند ازائه می‌دهد.

از سال تاسیس این شرکت در 1985،این شرکت همواره یک پیشرو در توسعه زیرساخت‌های اندازه‌گیری پیشرفته(AMI)، راهکارهای پاسخ به تقاضا و مدیریت شبکه بوده است. حوزه‌های کلی فعالیت این شرکت شامل شهر هوشمند، شبکه هوشمند، کنتورهای هوشمند و روشنایی هوشمند است. این شرکت دارای بیش از 100 مشتری از شرکت‌های یوتیلیتی مطرح است.

گفتنی است شرکت تریلیانت در حوزه انتقال و توزیع با سرمایه گذاری 106 میلیون دلار در ایالات متحده راه‌اندازی شده است.

همچنین شرکت Gridco Systems به ارائه محصولاتی جهت کنترل و مدیریت انرژی خدمات برق می‌پردازد. محصولات آن عبارتند از: رگولاتور، کنترل کننده، سیستم‌های مدیریت و تجزیه و تحلیل شبکه، ترانسفورماتورهای تنظیم کننده قدرت که می‌تواند در کاهش و بهینه‌سازی ولتاژ، توزیع انرژی و کیفیت قدرت تاثیر گذار است.

این مدلسازی سیستم‌های قدرت، می‌تواند با ادغام سیستم، آموزش، نصب و پشتیبانی سبب اندازه‌گیری مصرف انرژی و پیش‌بینی هوشمند گشته و به مشتریان کمک می‌کند تا الگوی مصرف خود را تغییر داده به الگوهای پایدار مصرف سوق پیدا کند.

این شرکت با سرمایه‌گذاری بالغ بر 12 میلیون دلار در بخش توزیع و انتقال در ایالات متحده تاسیس شده است.

در کنار این موارد شرکت Moixa سیستم‌های پنل خورشیدی خانگی به همراه باتری‌های هوشمند را ارائه می‌کند. این دو سیستم به طور مکمل عمل کرده به صورتی که پنل‌ها در زمان‌های آفتابی برق تولید می‌کنند و انرژی مازاد تولید شده به صورت انرژی الکتریکی در باتری ذخیره می‌شود تا در زمان نیاز به شبکه وارد شود.

همچنین این شرکت‌ همراه با این سیستم، داشبورد هوشمند مدیریتی را نیز به مشتریان ارائه می‌دهد که از طریق آن مشتریان می‌توانند میزان مصرف خود، وضعیت باتری‌ها و وضعیت پنل‌های خورشیدی را تحت نظر داشته باشند.

همچنین شرکت Ice Energy به طراحی باتری حرارتی هوشمند پرداخته است که می‌تواند به صورت یکپارچه با سیستم خننک‌کننده ساختمان ادغام شده و انرژی را ذخیره کند.

باتری طراحی شده با ایجاد یخ در ساعات غیر اوج مصرف می‌تواند به خنک‌سازی ساختمان، در ساعات پیک مصرف بپردازد. باتری هوشمند از یخ ذخیره شده برای خنک‌سازی خانه تا 4 ساعت استفاده می‌کند. در سازه‌های اداری وصنعتی نیز دستگاه بر روی پشت بام‌ها و یا روی زمین نصب می‌شود.کنترل کننده شبکه هوشمند دشتگاه می‌تواند عملکرد را به طور همزمان برای مشتری ارسال کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998540

وب گردی

وب گردی