گفت‌وگوهای دینی موجب دستیابی به نقاط مشترک می‌شود/ اخلاق و معنویت؛ زمینه‌های شکل‌گیری

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار محققان آلمانی با بیان اینکه گفت‌وگوهای دینی موجب دستیابی به نقاط مشترک می‌شود، گفت: اگر امروز خواهان همزیستی مسالمت‌آمیز در بین جوامع بشری هستیم باید عقلانیتی که مزین به اخلاق و معنویت است را در جامعه گسترش دهیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، توماس ورتز، محقق و مدرس مطالعات اسلامی در دانشگاه‌های آلمان، کریستین استروبل، محقق و مسئول اداره گفت‌وگوی مذهبی در آکادمی اسقف اعظم روتنبورگ ـ اشتوتگارت و رینر اوچسلن، از پژوهشگران مذهبی آلمان، 14 اسفندماه ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

ابراهیمی‌ترکمان در سخنانی، ضمن ابراز خرسندی از روند رو به گسترش مناسبات فرهنگی بین دو کشور ایران و آلمان بر ضرورت تداوم همکاری‌های مشترک به ویژه در زمینه گفت‌وگوی بینادینی تأکید کرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به برگزاری و مشارکت در ۱۰ دور گفت‌وگوی دینی با شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان، گفت‌وگو با کلیسای ارتدکس روسیه، دعوت از رهبران و اندیشمندان دینی، برگزاری و مشارکت در گفت‌وگو با بودیسم و اسلام و هندوئیزم اشاره کرد و گفت: تاکنون این دور از گفت‌وگوها برای ما نتیجه مؤثری در شناخت یکدیگر و فواید بسیار زیادی داشته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: به اعتقاد ما، گفت‌وگوهای دینی برای اثبات حقانیت یکدیگر نیست بلکه به منظور دستیابی به نقاط مشترک برای همکاری است.

ابراهیمی‌ترکمان تأکید کرد: بازگشت توأم به خرد و معنویت می‌تواند غبار غفلت را از جان آدمی بروبد و اندیشه محبت به دیگران را در وجود او به اندیشه برتر مبدل کند. ما با برگزاری این دور از گفت‌وگوهای بینادینی به دنبال صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز هستیم.

تأکید بر ایجاد دوستی بین مردم جهان

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر تلاش علما و رهبران دینی برای ایجاد دوستی بین مردم جهان گفت: نیاز امروز بشر از دین، معنویت و اخلاق است. اگر امروز خواهان همزیستی مسالمت‌آمیز در بین جوامع بشری هستیم باید عقلانیتی که مزین به اخلاق و معنویت است را در جامعه گسترش دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخشی دیگر از این سخنانش، به آثار «تفتازانی» فقیه، متکلم، منطق‌دان و ادیب قرن هشتم اشاره کرد و گفت: اهمیت تفتازانی در گسترش و اعتلای معارف و فرهنگ اسلامی در دوره پس از ویرانگری‌های مغول به اندازه‌ای است که مورخان، وی را حد فاصلِ متأخران دانسته‌اند و عمده‌ترین فعالیت این منطق‌دان، در حفظ و گسترش علوم، نگارش درسنامه‌های گوناگون بود که اهل علم همواره به آنها توجه داشته‌اند.

توماس ورتز، محقق و مدرس مطالعات اسلامی در دانشگاه‌های زوریخ، برن، ارشاس (دانمارک) و آزاد برلین، هم در سخنانی گفت: تلاش ما بر این است تا ارزش‌های اخلاقی و معنویت را در جامعه خود و همسایگانمان گسترش دهیم.

وی افزود: تکنولوژی هم مزایا و هم منافع خود را به دنبال دارد، باید به اهداف خود که همان اخلاق و معنویت است، آگاه باشیم و از تکنولوژی می‌توانیم به عنوان ابزاری مثبت در این مسیر استفاده کنیم.

این محقق آلمانی در سخنانش تأکید کرد: گفت‌وگو پدید آورنده صلح است و عدم گفت‌وگو منجر به حل مسائل نخواهد شد. به نظر می‌رسد همکاری‌های مشترک فرهنگی بین دو کشور برای شکل دادن به گفت‌وگوهای بینادینی بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 998578

وب گردی

وب گردی