عاقلانه است که آمریکا به برجام بازگردد

سفیر روسیه در واشنگتن با انتقاد از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای، گفت عاقلانه است که ایالات متحده در تصمیم خود تجدید نظر کرده و به این توافق بازگردد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن در نشستی در مورد سیاست خارجی روسیه، بار دیگر از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و گفت به نظر می‌رسد واشنگتن قصد دارد همه‌چیز را تخریب کند، به این امید که بتواند چیز تازه‌ای بسازد.

وی که در اندیشکده «استمسون» صحبت می‌کرد، در پیش‌بینی در مورد آینده برجام را «بسیار دشوار» توصیف کرد و با یادآوری نقشی که به عنوان مسئول بخش کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه در مذاکرات هسته‌ای داشته، گفت زمانی از اتحاد جماهیر شوروی انتقاد می‌شد که در حال نابودی تمام پیمان‌های بین‌المللی است تا ساختارهای تازه‌ای بنا کند، اما «حالا به نظر می‌رسد که ایالات متحده دارد دقیقا همین کار را می‌کند.»

«ویران کردن ساده است، ساختن دشوار»

آنتونوف افزود: «نابود کردن یک چیز بسیار ساده است، اما ساختن دشوار است. به یاد می‌آورم که یک ضرب‌المثل ژاپنی هست که می‌گوید خراب کردن یک قلعه آسان است، اما برای ساخت یک قلعه جدید به سه سال وقت نیاز است.»

او سپس در مورد خروج آمریکا از برجام به بهانه‌های غیرمرتبط به این توافق، گفت: «اولا اینکه ما نگرانی‌های ایالات متحده را درک می‌کنیم، فعالیت‌های مخرب ایران در خاورمیانه و همچنین برنامه موشک‌های بالستیک به علاوه برنامه هسته‌ای. در مورد برنامه هسته‌ای ایران سال‌ها گفت‌وگو شد و این مصالحه بسیار دشوار و پیچیده‌ای میان ۶ کشوری بود که در این مذاکرات مشارکت داشتند. برداشت من این است که بگذارید برجام پابرجا بماند و اگر ایالات متحده در مورد مسائلی که گفتم نگرانی‌هایی دارد، می‌تواند برای چنین بحث‌ها و مذاکراتی با ایران تعامل کند.»

سوال حقوقی درباره قطعنامه شورای امنیت

وی ادامه داد: «اما حالا ایالات متحده تصمیم به خروج از برجام گرفته و یک سوال حقوقی شکل گرفته، شاید یک سوال حقوقی برای همکاران آمریکایی، من اکنون ماهیت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد این موضوع را درک نمی‌کنم، چون برجام مورد تأیید شورای امنیت قرار گرفته است و ناگهان یکی از اعضای شورای امنیت تصمیم به خروج از این توافق گرفت. آیا این بدان معنی است که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد این موضوع هنوز پابرجاست؟ این یک سؤال حقوقی از همکاران من در ایالات متحده است.»

او در توضیح موضع مسکو در قبال برجام، گفت: «از نظر ما، مهم است که به موضع خود در حمایت از برجام پایبند بمانیم، ما همچنین از تصمیم آلمان، انگلستان و فرانسه که تصمیم گرفتند ساز و کار ویژه‌ای راه‌اندازی کنند، استقبال می‌کنیم. نمی‌خواهم از فعل دور زدن تحریم‌های ایالات متحده استفاده کنم، اما [این ساز و کار] می‌تواند به ما در حفظ برجام کمک کند. ضمنا موضع چین را هم فراموش نکنید، چراکه چین هم همچنان بر موضع قبلی خود مبنی بر لزوم اجرای برجام استوار مانده است.»

دعوت به بازگشت به برجام

سفیر روسیه در واشنگتن افزود: «یافتن بهانه برای خروج از این توافق بسیار ساده است و ما به دقت اقدامات ایرانی‌ها را مد نظر داریم. می‌توانم بگویم که امروز و در این مرحله، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده است که تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت کنترل دقیق است و ایران هیچ توافقی ذیل برجام را نقض نکرده است. خوب آیا این به آن معنی است که ما باید این توافق را نابود کنیم؟ به نظر من ما باید تمام تلاش خود را برای حفظ این توافق انجام دهیم تا ایران مانند دیگر اعضا، به اجرای تمام بندهای این توافق ادامه دهد.»

او نهایتا ایالات متحده را به بازگشت به توافق هسته‌ای فراخواند و این کار را اقدامی عاقلانه توصیف کرد. آنتونوف گفت: «اگر ایالات متحده بتواند در تصمیم خود برای خروج از این توافق تجدید نظر کند و با پیروی از تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل متحد به این توافق بازگردد، اقدام عاقلانه‌ای انجام داده است.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در طول رقابت‌های انتخاباتی توافق هسته‌ای با ایران را «فاجعه‌بار» خوانده و وعده خروج از آن را داده بود، اردیبهشت ماه امسال بعد از ماه‌ها شایعه احتمال خروج آمریکا از برجام، رسما دستور این کار را صادر و تحریم‌های ضدایرانی «مرتبط با هسته‌ای» را احیا کرد. با این وجود، ایران همچنان در این توافق باقی مانده و آنطور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۴ گزارش خود تایید کرده، ایران همچنان به محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام، پایبند است. کشورهای اروپایی به همراه روسیه و چین در تلاش برای نگه داشتن در برجام وعده کرده‌اند که خروج آمریکا از برجام و کاهش آورده‌های اقتصادی این توافق را برای ایران جبران کنند. سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس چندی قبل ساز و کاری موسوم به «اینستکس» را ثبت کردند که در مرحله اول فقط قرار است فروش اقلام دارویی و انسانی به ایران را تسهیل کند. این ساز و کار هنوز اجرایی نشده است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 998601

وب گردی

وب گردی