تناقضی در توسعه روابط ما با مصر و ایران وجود ندارد

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با بیان اینکه، روابط ما با مصر وارد عمق استراتژیک خود شده است، تاکید کرد هیچ تناقضی میان پیشرفت و تحول در روابط ما با مصر و میان روابط ما با ایران وجود ندارد .

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) اعلام کرد روابط حماس با جمهوری عربی مصر بدون هرگونه موانع یا شروطی یا بهاهایی که پرداخته شود، وارد عمق استراتژیک خود شده است.

هنیه در نشستی با خبرنگاران فلسطینی در دفترش در غزه اعلام کرد هیچ تناقضی میان پیشرفت و تحول در روابط ما با مصر و میان روابط ما با ایران وجود ندارد چرا که راهبرد ما بر گشایش و انعطاف‌پذیری در برابر همه مبتنی است .

وی تصریح کرد سفر اخیرش به قاهره در چارچوب ارتباط مستمر با کشورهای همسایه و برادران عرب به ویژه مصر انجام شد و روابط با مصر، مثبت و دارای تاثیر عمیق است.

هنیه خاطر نشان کرد ملت فلسطین به رایزنی بیشتر با کشورهای محوری و مهم منطقه برای پایه‌ریزی و توسعه این روابط نیاز دارد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری شهاب، وی به این نکته اشاره کرد که طولانی بودن مدت سفرش به مصر یک مسئله عادی است، زیرا ما می‌خواهیم ثابت کنیم که سفرهای جنبش حماس به ویژه به مصر، موقت و گذرا نیست .

رئیس دفتر سیاسی حماس طولانی بودن سفر اخیر هیئت حماس به ریاست وی به قاهره را به خاطر بررسی پرونده‌های متعدد با مقامات مصری و شخص عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات این کشور از جمله پرونده بازداشت شدگانی دانست که چند روز پیش در راستای اجرای وعده‌های سابق(مصر) آزاد شدند.

هنیه خاطر نشان کرد روابط با مصر وارد فضای بحث و جست‌وجوی راهبردها و گفت‌وگوی راهبردی شده و مرحله بررسی جزئیات را پشت سر گذاشته است.

وی درباره چهار جوان ربوده شده هم اظهار داشت برادران مصری مسئولیت ملی خود را برای آزادی آنها برعهده گرفت و این پرونده در تمام سفرها و دیدارهای جنبش حماس از مصر مطرح می‌شد.

هنیه افزود آزادی این چهار جوان دربرگیرنده علائم و نشانه‌های مثبت است و سطح و ماهیت روابط میان حماس و غزه و دولت مصر را نشان می‌دهد که اجازه مرحله‌ای که با رایزنی و تفاهم فراوان است، می‌دهد.

وی اظهار داشت پرونده امنیتی در تمام سفرهای جنبش حماس به مصر و تلاش‌هایی که دستگاه‌های امنیتی در نوار غزه برای جلوگیری از هرگونه تلاش برای ضربه زدن به امنیت ملی فلسطین و مصر مطرح بود.

هنیه افزود دستگاه‌های امنیتی در غزه فعالیت می‌کنند و ما هیچ فعالیتی در خارج از مرزهای غزه نداریم، غزه منبع تامین امنیت مصر است.

وی درباره ماهیت سفر به قاهره گفت این سفر شامل چهار مسیر و روند بود، دیدارها با مقامات مصری، مسیر داخلی حماس و نشست‌های رهبرانش، تحکیم روابط با ملت مصر و مسیر ملی از طریق دیدار با رهبران فلسطینی در خارج .

هنیه درباره تفاهمات اخیر با اشغالگران تاکید کرد مصر درصدد آن است تا بار دیگر اشغالگران را به اجرای تفاهمات و آنچه باید در دراز مدت انجام شود، ملزم کند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس خاطر نشان کرد اشغالگران عملا از تفاهمات شانه خالی می‌کنند و مقدمات مرحله دوم تفاهمات را آغاز نکرده‌اند بلکه به عملیات رخنه امنیتی در خان‌یونس دست زدند که می‌رفت اوضاع با انفجار فراگیری روبرو شود.

تفاهمات به دست آمده با نظارت مصر، قطر و سازمان ملل بر دو مرحله تصریح می‌کند، مرحله اول به مدت دو هفته و مرحله دوم به مدت 6 ماه که دربرگیرنده طرح‌های مهم و راهبردی برای نوار غزه در پرونده برق و فعال سازی بود.

هنیه درباره پرونده آشتی فلسطینی تاکید کرد که حماس معتقد است وحدت یک ضرورت راهبردی است و ما دلایل شکست روند آشتی و ایجاد گشایش در آن تا این لحظه را به برادران مصری اعلام کردیم.

وی اظهار داشت به برادرانمان در جنبش فتح اعلام می‌کنیم که ما در برابر یک خطر راهبردی واقعی هستیم و هیچ گروهی به تنهایی نمی‌‌تواند با این خطرمقابله کند،‌ولی زمانی که متحد باشیم می‌توانیم با آن مقابله کنیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس، عدم تحقق آشتی را دارای تاثیرات منفی بر تمام سرزمین‌ها و شهروندان فلسطینی در غزه به سبب تحریم‌های اعمال شده از سوی تشکیلات خودگردان دانست و تاکید کرد حماس هرگز از مسئولیت‌های خود شانه خالی نخواهد کرد.

وی افزود ما وقت اضافی در اختیار نداریم، خطر در پیش روی ما است و تنها با یک موضع یکپارچه و قدرتمند فلسطینی می‌توانیم با آن مقابله کنیم.

هنیه اعلام کرد به مقامات مصری راه‌های اجتناب از شکست در خصوص آشتی را در صورت تمایل مصری به دعوت مجدد از گروه‌های فلسطینی با هدف تحقق آشتی اعلام کرده است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد تحقق آشتی از طریق اجرای توافقات امضا شده و نه توافقات جدید و تشکیل دولت وحدت ملی متشکل از گروه‌‌ها و آماده‌سازی برای انتخابات فراگیر شامل ریاست تشکیلات خودگردان، مجلس قانونگذاری و مجلس ملی و همراه آن رفع تمام تحریم‌های اعمال شده علیه نوار غزه امکان دارد.

هنیه بار دیگر بر مخالفت جنبش حماس با برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری به تنهایی یا برگزاری انتخابات در کرانه باختری بدون نوار غزه یا انتخابات بدون قدس تاکید کرد.

گام‌های بعد از تحقق آشتی ملی بر اساس دیدگاه هنیه، شامل موضوع سیاسی و توافق درباره برنامه سیاسی مورد توافق از طریق دعوت به برگزاری نشست موقت رهبران یا دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی امکان دارد.

وی درباره سازمان آزادیبخش فلسطین هم تصریح کرد حماس خواهان سازمان آزادیبخش است، اما سازمانی که رهبری فراگیر و قدرتمندی داشته باشد و از طریق برگزاری انتخابات و از دروازه مجلس ملی تجدیدساختار شود.

رئیس دفتر سیاسی حماس به تحرکات اخیر آمریکا اشاره کرد و آن را بیانگر جانبداری آشکار این کشور از رژیم صهیونیستی دانست که پیامدها و تاثیرات مستقیم و خطرناک بر فلسطینی‌ها دارد. هنیه همچنین به پرونده فلسطینی‌های بازداشت شده در کشور لیبی اشاره کرد و از مقامات این کشور خواست فلسطینی‌های محکوم شده به اتهام وابستگی به جنبش حماس را آزاد کنند. وی از حکم صادره درباره مروان الاشقر نماینده جنبش حماس در لیبی ابراز تعجب کرد و گفت چنین حکمی با تاریخ لیبی و حمایت مردم این کشور از فلسطین همخوانی ندارد.

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 998603

وب گردی

وب گردی