آذری جهرمی: خیلی از مردم گوشی‌های اپل را خاموش کرده‌اند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای بهبود شرایط اکوسیستم استارت‌آپی نیازمند توجه ویژه به تربیت نیروی انسانی متخصص و تحریک بازار هستیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدجواد آذری جهرمی در «اولین رویداد نوروز نوآوری» با محوریت «متنوع سازی اکوسیستم استارت‌آپی و نوآوری ایران»، هم‌زمان با اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری حضور پیدا کرد.

او پیش از ایراد سخنرانی در این مراسم با حضور در جمع جوانان فعال در حوزه استارت‌آپی از نزدیک با مشکلات و موانع پیش روی آن‌ها آشنا شد و دستوراتی را نیز به‌منظور تسهیل شرایط کاری آن‌ها صادر کرد.

آذری جهرمی سپس با قرار گرفتن پشت تریبون این مراسم ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد و جایزه ملی گفت: کشور ما با مشکلی جدی مواجه است و آن‌هم بهره‌وری پایین در حوزه‌های مختلف است. البته راه‌حل خیلی مشخص افزایش بهره‌وری نوآوری‌های جدید در هر عرصه‌ای است و فناوری اطلاعات هم یکی از بسترهای بسیار خوب برای پیاده‌سازی خلاقیت‌هاست.

وزیر جوانان دولت تدبیر و امید افزود: ظرفیت جوانان کشور هم‌، ظرفیت خوبی است؛ هرچند با نشست‌هایی که این روزها با استارت‌آپ‌ها داریم گلایه‌هایی مطرح می‌شود و انتظار دارند دولت در این زمینه با آموزش نیروی انسانی کاردان و متخصص به آن‌ها کمک کند.

وی بابیان اینکه این ‌ نشانه خوبی از بلوغ اکوسیستم استارت‌آپی است، گفت: عمده گلایه‌ها بر این است که کیفیت نیروی انسانی فارغ‌التحصیل از دانشگاه متناسب با ظرفیت‌های موردنیاز بازار کار نیست. هرچند معتقدم ظرفیت نیروی جوان بسیار خوبی در کشور وجود دارد که می‌تواند مثمر‌ثمر باشد.

وزیر ارتباطات افزود: آنچه ضرورت دارد همه به‌نوبه خود به آن بپردازیم، ایجاد تغییرات در زیرساخت‌های موجود به‌خصوص در اکوسیستم استارت‌آپی به‌منظور ایجاد تسهیلاتی است که این جوانان بتوانند در بازار پیش رو حضور پررنگ‌تری داشته باشند و نیازمندی‌های کشور را مرتفع کنند تا هم مشکل بهره‌وری در کشور را حل کنند و هم ثروت آفرینی و ایجاد اشتغال داشته باشند.

آذری جهرمی بابیان اینکه برگزاری این نشست‌ها و همایش‌ها خیلی خوب است و می‌تواند تأثیرگذار باشد به‌شرط آنکه فراموش نکنیم وظیفه اصلی ما صرفاً برگزاری رویداد و همایش نیست، گفت: وظیفه اصلی ما این است که بازارها را فعال کنیم. در سال جاری باید هم سازمان فناوری اطلاعات و هم معاونت علمی ریاست جمهوری برای دو موضوع با همگرایی یک برنامه‌ریزی مدون داشته باشند.

وی افزود: نخست برای بحث توسعه آموزش و رفع مشکلی که از سمت اکوسیستم استارت‌آپی اعلام‌ شده است و ما موظفیم به‌عنوان حاکمیت برای تربیت نیروی انسانی در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.

وزیر ارتباطات بابیان اینکه یک‌زمانی در کشور سازمان فنی و حرفه‌ای داشتیم، گفت: در حوزه کسب‌وکارهای نوپا یا باید از همان ظرفیت استفاده شود و یا باید نهادسازی شود. این ضرورت فوری بازار است که بتوانیم نیروی‌هایی که فارغ‌التحصیل می‌شوند را بارور و غنی‌سازی کنیم تا به اکوسیستم تزریق شوند.

وی در ادامه تأکید کرد: نکته دوم تحریک بازار است. شهر هوشمند در کشور باید حرکت کند تا این استارت‌آپ‌ها بتوانند دستاوردهای خود را پیاده‌سازی کنند. بایستی بحث هوشمندسازی انرژی در دستور کار قرار گیرد و در حوزه کشاورزی هوشمند که چالش بزرگ ما در کشور است به این سمت حرکت و بازار را فعال کنیم.

آذری جهرمی ادامه داد: حال من از کشاورزی و انرژی نام بردم؛ اما می‌شود از بهداشت و سلامت هم نام برد. اساساً یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای تحول دیجیتال حوزه سلامت است که با سرعت زیادی هم می‌شود به آن دسترسی پیدا کرد. این دو موضوع (آموزش و تحریک بازار) مهم‌ترین اقدامات برای کمک به اکوسیستم استارت‌آپی است.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف کشور هم طبیعتاً باید مقررات‌ خود را متناسب با این فضا تغییر دهند که این حرکت و جنبشی که در میان جوانان ایجادشده است متوقف نماند و به ثمر بنشیند تا دستاوردش برای نظام و کشور، توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری باشد و درنهایت هم باعث رفاه برای مردم شود.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه در هر حوزه‌ای که فناوری و نوآوری ایجاد شد زندگی مردم راحت شده و رفاه برای آن‌ها به وجود آمده است، گفت: خیلی‌ها پیش‌ از این «اپل» را دوست داشتند؛ ولی محدودیت‌هایی که اخیراً برای شرکت‌های ایرانی ایجاد کرده‌اند باعث شد گوشی‌های اپل را خاموش کرده و کنار بگذارند. سازمان تنظیم مقررات رادیویی به‌زودی گزارش خود در این‌ ارتباط را منتشر خواهد کرد.

وی افزود: فعالیت و توسعه خدمات در حوزه فناوری اطلاعات و حوزه کسب‌وکارهای نوپا و توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور باعث ایجاد رفاه برای مردم شده است و مردم دیگر از موبایل صرفاً برای پیام‌رسان‌ها یا یک شبکه اجتماعی و بازی و سرگرمی استفاده نمی‌کنند.

وزیر ارتباطات بابیان اینکه گوشی‌های موبایل بخشی از زندگی روزمره مردم شده است، گفت: گوشی که روی آن سیستم حمل‌ونقل و شبکه بانکی کار نکند محکوم‌ به خارج شدن از بازار است؛ این خود به معنای آن است که فعالیت‌ها در حوزه فناوری توانسته است برای مردم رفاه به ارمغان بیاورد.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه سال پیش رو طبیعتاً به لحاظ اقتصادی بر اساس سیگنال‌هایی که وجود دارد به لحاظ تأمین منابع در حوزه‌های مختلف با محدودیت‌هایی مواجه خواهیم بود، گفت: این‌ خبر خوبی نیست و می‌تواند یک تهدید باشد؛ اما برای اکوسیستم نوآوری و اکوسیستم استارت‌آپی یک فرصت است. فرصتی که سازمان‌های مختلف نیازمند افزایش بهره‌وری و بالطبع نیازمند اکوسیستم استارت‌آپی می‌شوند.

وزیر ارتباطات در خاتمه ابراز امیدواری کرد که تلاش‌ها و حمایت‌های مؤثر و هم‌افزایی‌های مجموعه‌های مختلف در سال آینده به اهداف تعیین‌شده برای کمک به اکوسیستم استارت‌آپی منجر شود و چهارچوب خوبی برای فعالان این حوزه ایجاد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 998616

وب گردی

وب گردی