بازگشت عملکرد از دسته رفته بدن با استفاده از ایمپلنت مغزی

هنگامی که آسیب، بیماری یا سکته مغزی یک عنصر ضروری مغز را فلج می کند ایمپلنت عصبی تنها گزینه ممکن برای بازگرداندن عملکرد از دست رفته است. ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی نیز در زمینه ساماندهی فعالیت‌های محققان این حوزه حرکت می‌کند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، قرن ها است که شبکه های بی نظیری از میلیاردها نورون در جمجمه های ما دانشمندان را مبهوت کرده است. با این حال در 10 سال گذشته درک ما از این اندام مرموز متحول شد. پیشرفت های چشمگیر در تکنیک های تشخیصی و مولکولی برخی از پیچیدگی های مغز را آشکار می کنند و دانشمندان به تازگی در یافته اند که چگونه این واقعیت های شگفت آور به رفتار روزمره ما تبدیل می شوند. اما در این میان برخی فناوری ها همچون ایمپلنت مغزی کمک بسیاری به این حوزه کرده است.

در حال حاضر هنگامی که آسیب، بیماری یا سکته مغزی یک عنصر ضروری مغز را فلج می کند ایمپلنت عصبی تنها گزینه ممکن برای بازگرداندن عملکرد از دست رفته است. نخستین دستگاه قابل کاشت مغزی که به طور گسترده ای مورد پذیرش واقع شد ایمپلنت حلزون گوش بود. این دستگاه در درون گوش جاسازی شد. اما اکنون یک ایمپلنت شبکیه مغز قرار است همان کاری را انجام دهد که کاشت حلزون برای کمک به شنوایی بیش از 25 هزار نفر در سراسر جهان انجام داد.

سایر درمان های ایمپلنتی همچون تحریک مغزی عمیق به تسکین درد افرادی که دچار اختلالات مغزی غیر قابل تحمل هستند کمک می کند. به تازگی محققان در حال بررسی استفاده از این تکنیک در افسردگی، اختلال وسواس فکری، اعتیاد و درد هستند. ایمپلنت های عصبی فعالیت های الکتریکی را در مناطق مورد هدف مغز تغییر می دهند با این حال پیش بینی می شود که نسخه های آینده برای رفع عدم تعادل مواد شیمیایی موجود در بدن که باعث اختلالاتی همچون افسردگی می شود این مواد را نیز آزاد خواهند کرد. ثبت سیگنال‌های عصبی یا تحریک سلول‌های عصبی وظیفه یک سیستم ایمپلنت مغزی است. الکترودهای این سیستم پس از برداشته شدن قسمت مشخصی از استخوان جمجمه در تماس با سطح مغز قرار می گیرد.

اما در ایران کارگروهی با عنوان «ایمپلنت مغزی» توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی راه اندازی شده است. پیشرفت فعالیت های فناورانه در این حوزه از اقدامات مد نظر این کارگروه است. این کارگروه در نظر دارد با حمایت از فعالیت ها در این حوزه مسیر پیشرفت کشور را هموار کند.

همچنین طراحی پروژه های مناسب ایمپلنت مغزی برای استفاده در زمینه های پزشکی از دیگر اقدامات این کارگروه است. ایجاد انسجام فعالیت های جزیره ای در این حوزه را باید از اهداف دیگر تشکیل این کارگروه دانست. همچنین از اهداف دیگر می توان به توسعه فناوری های شناختی، تربیت نیروی انسانی متخصص، جهت دهی به فعالیت های تخصصی غیر همگرا، توسعه مرزهای دانش و فناوری در زمینه علوم شناختی و پزشکی و حضور قوی در عرصه های بین المللی اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998648

وب گردی

وب گردی