شرکت‌های استارت‌آپی که در حوزه مصرف انرژی پیشتاز شدند

یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه صنعتی مدیریت بخش مصرف انرژی است که با ورود شرکت‌های استارت‌آپ به این عرصه شاهد موفقیت‌هایی در این عرصه هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، در دهه‌های اخیر با توجه به تحولات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فناورانه مانند افزایش شهرنشینی، تغییر در الگوی مصرف و میزان مصرف گرایی و افزایش نفوذ و بهرهگیری از فناوری‌های نوین، زندگی بشر با چالش‌ها و مسائل جدیدی در سبک زندگی و محیط زیست مواجه شده است. با این وجود این چالش ها در نوع خود پارادایم جدیدی از زندگی را رقم زده است که مملو از فرصت‌ها و الگوهای نوین کسب و کار است.

با گسترش شرکتهای نوپا (استارت‌آپ‌ها) و اکوسیستم‌های استارت‌آپی در سال‌های اخیر، علاوه بر توجه به حوزه‌هایی که بازگشت سریع اقتصادی داشته‌اند و با مدل‌های کسب و کار جدید توانسته‌اند خدمات و ارزش‌های جدیدی را با بهره‌وری بالاتر و با قیمت پایین‌تر به مشتریان عرضه کنند. روند روبه رشدی از استارت‌آپ‌هایی دیده می‌شود که با تمرکز بر حل مسائل و چالش‌های کلیدی زندگی امروزی، علاوه بر ارائه راه حل‌های خلاقانه مبتنی بر مدل‌های کسب و کار جدید، به حل این مسائل و چالش‌ها کمکهای بزرگی کردهاند.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر یکی از ماموریت‌ها و جهت گیری‌های اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک به توسعه زیست بوم شرکت‌های نوپا و شرکت‌های دانش بنیان بوده است، شناسایی جهت گیری‌های موجود این شرکت‌ها از یک سو و شناخت موضوعات و چالش‌هایی راهبردی کشور از سوی دیگر میتواند به راهنمایی مسیرهای جدید برای شکلگیری و رشد این‌گونه شرکت‌ها کمک کند. بنابراین، یکی از رسالت‌های معاونت علمی هدایت و بازگشایی مسیرهایی جدید برای اکوسیستم شرکت‌های نوپا و دانش بنیان بوده تا هم اثرات اقتصادی و هم و اثرات اجتماعی آن‌ها را به حداکثر برساند.

در سال‌های اخیر با توسعه اکوسیستم کارآفرینی شرکت‌های نوپا در ایران و افزایش تعداد شرکت‌های نوپا در کشور، زمینه ایجاد اشتغال و به ظهور رسیدن ایده‌های نوآورانه جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم گردیده است. هم اکنون که این پارادایم جدید خلق ثروت در حال رشد است و از نویایی خارج شده است و نیازمند متنوع سازی و تمرکز بیشتر بر حوزه های جدید است.

بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه صنعتی مدیریت بخش مصرف انرژی است. در این بین مصرف انرژی با چالش‌هایی مواجه است که از جمله آن افزایش مصرف با نوسانات شدید دما، نبود اطلاعات کافی روند آتی تغییرات اقلیمی، عدم وجود اطلاعات کافی در مورد الگوی مصرف، عدم توجه به معماری پایدار، اتلاف انرژی در بخش صنعت و حمل و نقل و الگوی مصرف نادرست در بخش خانگی است.

در همین راستا برای عبور از این موانع راهکایی ذکر می‌شود. توسعه فناوری‌های ذخیره‌سازی و استفاده مجدد از انرژی مازاد، استقرار سیستم‌های مانیتورینگ محلی و بررسی الگو مصرف و کشف الگو بهینه در هر اقلیم، دیجیتال سازی وسایل، داده کاوی و استفاده از اینترنت اشیاء، زیرساخت بررسی و ارائه راهکار برای واحدهای مصرف کننده، ممیزی انرژی وسایل و ادوات به کمک فناوری‌های جدید و تجهیزات هوشمند و ممیزی انرژی ساختمان‌ها به کمک فناوری‌های جدید و تجهیزات هوشمند است.

در این گزارش سعی می‌شود که چند شرکت استارت‌آپی در حوزه مصرف انرژی معرفی شود.

شرکت Simple Energy نرم‌افزار مبتنی بر داده‌هاست که منافع و خواسته‌های افراد را شناسایی می‌کند و به کاربران در مورد استفاده از انرژی خود اطلاع می‌دهد و در صرفه‌جویی انرژی به آن‌ها کمک می‌کند. این نرم‌افزار با استفاده از شبکه اجتماعی و با شیوه بازسازی کار با نرم‌افزار را برای مشتریان سرگرم‌کننده می‌کند. همچنین مشتریان با اتصال و مصرف انرژی از منابع پاک و یا کمک کردن مصرف خود از منابع فسیلی بخشی از صرفه‌جویی خود را به عنوان اعتبار دریافت می‌کند.

براساس این گزارش شرکت Biofuelbox تولید انرژی‌های جایگزین است که پالایشگاه‌های زیستی ماژولار را برای تبدیل مواد زائد به بایودیزل کمک می‌کند. این سیستم برروی استفاده از مواد مختلف مانند گریس قهوه‌ای، لجن و فاضلاب، روغن پخت‌وپز، روغن ماهی‌زدایی، چربی‌های حیوانی، جلبک دریایی و نیز چربی‌های شهری تمرکز دارد. این شرکت با تصفیه زباله و بازیافت منابع و بهره‌برداری از پالایشگاه‌های زیستی به دنبال تولید بایودیزل برای استفاده در بخش حمل و نقل است.

همچنین شرکت Enervee مدعی است که اولین پلت‌فرم تجاری بهره‌وری انرژی در جهان را ایجاد نموده است. این پلت‌فرم به امتیازدهی و رتبه‌بندی تمام وسایل مصرف کننده انرژی شامل لامپ‌های روشنایی، لوازم برقی خانگی، ماشین‌ها و.. از نظر بازده انرژی می‌پردازد و از این طریق به مشتریان امکان انتخاب بهترین وسیله با بالاترین بهره‌وری انرژی را می‌دهد. این پلت‌فرم امکان امتیاز دهی توسط کاربران و آگاهی از تخفیف‌ها و مشوق‌ها را به کاربران می‌دهد. داده‌ها توسط دولت‌ها و شرکت‌های برق به منظور ردیابی روند بازار و تشویق مصرف‌کنندگان به خرید لوازم کارآمدتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت eKotrope در سال 2011 با هدف تولید نرم‌افزار بر پایه فناوری پیشرفته توسط ناسا برای اندازه‌گیری کارایی انرژی در خانه‌های قدیمی و جدید تاسیس شد. یکی از نرم‌افزارهای طراحی شده توسط این شرکت به طراحان ساختمان در آنالیز عملکرد و قیمت تمام المان‌های طراحی انرژی کمک می‌کند و سازندگان را قادر می‌سازد تا خلاء میان فناوری‌های سبز و نیاز مشتریان را پر کنند. به علاوه این نرم‌افزار امکان نمایش مزایای سرمایه‌گذاری‌های وابسته به انرژی را به صورت تصویری فراهم می‌کند و مشتریان را از مزایا و معایب بهره‌وری انرژی در اجزا خاص ساختمان آگاه می‌سازد. دو نرم‌افزار دیگر این شرکت یکی مربوط به محاسبه هزینه کل مالکیت خانه و دیگری جهت کمک به بازرسان انرژی در فرآیند ممیزی است.

شرکت plotwatt با اندازه‌گیری، مدلسازی و شبیه‌سازی راهکارهای بهینه‌سازی انرژی پیش از سرمایه‌گذاری‌، افراد و صاحبان کسب و کاها را جهت اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری‌های خود برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به انرژی راهنمایی می‌کند. این شرکت یک پلت‌فرم در اختیار کاربران می‌گذارد تا از طریق ان داده‌های مربوط به کنتور هوشمند خود را تحلیل کرده و عملکرد ااقتصادی خود را بسنجند. این پلت‌فرم به شما می‌گوید که انرژی در چه جاهایی به هدر می‌رود و چه راهکاری برای جلوگیری از هدررفت ان وجود دارد. به عبارتی دیگر این پلت‌فرم راهکارهای مانیتورینگ انرژی را شخصی نموده و به بیزینس‌ها و خانوارها امکان کاهش قبوض انرژی را می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998693

وب گردی

وب گردی