«مدرسه ایرانی- معماری ایرانی» دستاورد جدید وزارت آموزش و پرورش

همایش بین‌المللی «مدرسه ایرانی- معماری ایرانی» عنوانی است که به همایش اخیر در استان یزد با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و تعدادی از مسئولان برگزار شد، نام‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، این همایش از سال 72 این همایش در قالب گردهمایی‌های کارشناسان سازمان نوسازی مدارس آغاز شد و بعدها با شکل‌گیری منسجم ‌تری به همایش‌های ملی تبدیل شد که اخیرا شاهد برگزاری هشتمین دوره آن هستیم که در گستره ملی از سال 85 آغاز شد و امسال برای نخستین بار در گستره بین المللی برگزار می‌شود.

در واقع این همایش با رعایت الگوهای بومی و به منظور احیای معماری ایرانی در فضاهای آموزشی کشور برگزار شده است.

عنوان مدرسه ایرانی - معماری ایرانی با الگوی اسلامی در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با توجه به راهکار شماره ۱-۱۴ سند تحول بنیادین نام‌گذاری و هدف‌گذاری شده است.

همچنین آثار ارسال‌ شده به دبیرخانه این همایش که شامل عکاسی، طراحی، پوستر، مقالات و... است، در فضایی به متراژ ۱۰۰۰ مترمربع در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار گرفته است.

این نمایشگاه شامل طرح‌های ارسال‌شده از سوی ادارات کل نوسازی مدارس، مهندسین مشاور و طرح‌های دانشجویی با موضوع فضاهای آموزشی است که شامل ۲۳۴ طراحی، ۸۰ عکاسی، ۱۹۶ چکیده مقالات و ۱۰۶مقاله برگزیده است.

تغییر و تحولات بنیادی آموزش و پرورش با رویکرد احیای معماری ایرانی

در حال حاضر، تحول در آموزش و پرورش با جدیت دنبال می شود و سازمان نوسازی مدارس نیز به سهم خود با تغییر در فضاهای آموزشی، تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را جدی تر از گذشته دنبال می‌کند.

به نظر می رسد آموزش و پرورش در سازمان نوسازی مدارس، رویکردی تحول گرایانه دارد و به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در مدارس و احیای معماری ایرانی در این مراکز است.

رونمایی از تمبر «مدرسه ایرانی ـ معماری ایرانی»

در مراسمی که با حضور وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور و جمعی از مسئولان از تمبر «مدرسه ایرانی ـ معماری ایرانی» رونمایی شد و این تمبر به امضای وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور رسید تا نماد آغاز اجرای آن باشد.

مدارسی که سربازخانه شده‌اند

تعلیم و تربیت دارای پنج رکن اصلی شامل دانش‌آموز، نظام آموزشی، مدرسه و مواد درسی است و تا این ارکان نباشد، تعلیم و تربیت شکل نمی‌گیرد.

با توجه به این که فضای مدرسه رکن سوم است وقتی که نظام آموزش و پرورش غیرفعال و معلم محور باشد، مدرسه به یک سربازخانه تبدیل می‌شود؛ یعنی راهرو که در طرفین یا در بهترین حالت در یک طرف آن کلاس ها شکل می‌گیرد زیرا در این نظام، کلاس فقط مکان آموزش است و نشاطی برای بچه‌ها به همراه نمی‌آورد.

در کشور ژاپن وسعت بسیار بزرگی برای مدارس اختصاص می‌دهند و رمز موفقیت آنها در همین است؛ بنابراین در کشور ما نیز باید به مساحت مدارس توجه و در شورای عالی شهرسازی هم باید به این نکته پرداخته شود.

در نظام آموزشی فعال، دانش‌آموز باید فعال و معلم راهنما باشد و معلم باید سطح معلومات خود را ارتقا دهد تا پاسخگوی تمام سؤالات دانش‌آموزان باشند.

یزد؛ ستون هنر و معماری کشور

هرجا قرار است از معماری ایرانی صحبت شود، نام یزد هم همراه آن است. در معماری ایرانی ما از گذشته وجوه فرهنگ ایرانی را می‌توانیم ببینیم.

می توان گفت یکی از دلایل اینکه استان یزد ۲۵ سال صدرنشین کنکور یزد است، به آن علت بوده که در کنار اهتمام معلمان و والدین، به محیط و مدرسه‌ای برمی‌گردد که دانش‌آموزان در آن تحصیل می‌کنند.

با تمامی این تفاسیر، امیدواریم این همایش به اهداف خود دست یابد و بیشتر شاهد استفاده از معماری و فرهنگ ایرانی در مدارس و ساخت بناها باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 998702

وب گردی

وب گردی