مجبوریم مصوبه مجلس درخصوص افزایش حقوق را اجرا کنیم/ انتقاد از کسانی که دولت را تنها گذاشتند

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز راهی جز ایستادگی و مقاومت نداریم، گفت: اینگونه نیست که کسی فکر کند ما عاشق چشم و ابروی آمریکا باشیم.

به گزارش ابسکانیوز ، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (پنجشنبه) در جلسه شورای اداری استان گیلان، اظهار داشت: روزها و ماه های سختی بر مردم ما در سال ۹۷ گذشت اما باران رحمت الهی در این سال و موفقیت های ما در عرصه بین المللی جای شکر دارد. درست است که امروز در تحریم هستیم، اما این تحریمی است که از ابتدای انقلاب تا کنون، موافقان آن تنها چند کشور محدود هستند.

وی افزود: در زمان جنگ و پس از آن تحریم داشتیم، اما هیچ وقت پیش نیامد که تحریمی را به سردمداری آمریکا داشته باشیم و موافقان آن فقط رژیم صهیونیستی و چند کشور محدود باشند. متحدان استراتژیک آمریکا، کل اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی، کانادا، مکزیک و حتی در داخل آمریکا نیز این تحریم را محکوم می کنند. در نظرسنجی اخیری که در آمریکا صورت گرفت، ۶۰ درصد مردم آمریکا تحریم ایران را از سوی ترامپ غلط خواندند و این موفقیتی بسیار مهم در عرصه سیاسی، فرهنگی و افکار عمومی است.

روحانی ادامه داد: در منطقه موفقیت های زیادی بدست آوردیم که با توجه به حساسیت منطقه، موفقیت های بسیار مهمی است. برای اولین بار در این منطقه است که تصمیم گیری اصلی برای امنیت منطقه و بویژه سوریه توسط سه کشوری صورت می گیرد که یکی از آنها ایران است. جلسات ایران، روسیه و ترکیه محور اصلی حل و فصل بحران در سوریه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای دیگری امروز متقاضی عضویت در این حرکت سیاسی و منطقه‌ای هستند، گفت: این برای ما موفقیت است. نظام جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه توفیقات بزرگی را بدست آورد و این را نباید فراموش کنیم. نیروهای مسلح و دولت همه دست به دست هم دادند در این پیروزی و دولت پول، سلاح، سیاست خارجی، بخشی از کار اطلاعاتی را انجام می‌دهد و نیروهای مسلح هم در میدان هستند و کار را انجام می دهند.

وی افزود: در دنیای به هم پیوسته‌ای زندگی می کنیم و ما نمی‌توانیم نسبت به همسایگان‌مان بی تفاوت باشیم. می‌توانستیم نسبت به عراق بی تفاوت باشیم، اما قطعا اگر حمایت جمهوری اسلامی ایران نبود، بغداد و اربیل حتما سقوط می کردند و داعش بر این منطقه مسلط می‌شد و مشکلاتی را برای مردم و ملت عراق به وجود می آورد و آنها را آواره می کرد و مجبور بودند به ایران پناه بیاورند. مگر می توان در برابر آواره آنها را راه نداد؟ ما که اروپا نیستیم که مرز‌مان را ببنیدم، ما آمریکا نیستیم که با تفنگ مردم را بزنیم و یا آوارگان را به کشورمان راه ندهیم، باید از آنها پذیرایی می کردیم کما اینکه از مردم عراق، کویت و افغانستان نیز تا کنون پذیرایی کرده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه ملت ایران علیرغم سختی ها و مشکلات نشان داد مقاوم و ایستاده است و قدرت بزرگی در منطقه است، عنوان کرد: مردم ۲۲ بهمن بسیار باشکوهی را برگزار کردند که نشانه آگاهی آنها است. جمهوری اسلامی ایران در طول حوادث سال ۹۶ به گونه‌ای عمل کرد که در طول یک سال ۷۱ هزار خانه را ساخت یا مرمت کرد. تمام خانه‌های زلزله کرمان بازسازی شد. آمریکا را ببینید وقتی جایی دچار سونامی، طوفان و یا گردباد می شود چقدر بازسازی ها طول می‌کشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: می‌دانیم که روزهای سختی برای کشور هست، اما راه دومی بجز مقاومت نداریم و اگر داشتیم دنبال آن می رفتیم. امروز راهی جز ایستادگی و مقاومت نداریم. در سفر سال ۹۶ به نیویورک، ۸ بار دولت آمریکا برای ملاقات با رئیس جمهور آمریکا درخواست داد و در سال ۹۷ نیز ۵ نفر از رهبران دنیا واسطه برای این دیدار شدند. به آنها گفتم که شرایط و زمان را مناسب نمی‌بینم، آمریکا باید اول به برجام برگردد و به اشتباه خود اعتراف کنند.

وی گفت: اینگونه نیست که کسی فکر کند ما عاشق چشم و ابروی آمریکا باشیم، شاید آنها عاشق چشم و ابروی ایران عزیز باشند، آنها در پی ما هستند و به دنبال مذاکره هستند، ما هم از مذاکره فراری نداریم و اهل این کار هستیم. چون تخصص مذاکره دارم با قدرت می گویم که هیچ ترسی از میز مذاکره نداریم و آنچنان منطق ما قوی و چارچوب دار است که در برابر آمریکا و یا هر کس دیگری هستیم.

روحانی با بیان اینکه همانگونه که از میدان جنگ ترسی نداریم از میدان مذاکره هم نمی‌ترسیم، افزود: اصل این است که به منافع ملی خود برسیم و ما عاشق چشم و ابروی منافع ملی‌مان هستیم. تاکنون ملت ما در صحنه های مختلف موفق بوده، علیرغم اینکه آمریکا به دنبال شکستن ملت ما بوده، اما بزرگترین پالایشگاه ما در سال ۹۷ افتتاح شد. یکی از مهمترین راه آهن های ما در این سال افتتاح شد و تا آخر سال بزرگترین طرح گازی را در عسلویه افتتاح خواهیم کرد. در هر استانی که می رویم، ۴ تا ۱۰ هزار میلیارد طرح و پروژه افتتاح می شود و به همان اندازه نیز کلنگ زنی می شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در میدان جنگ گاهی میزنیم و گاهی هم ممکن است بخوریم؛ همه تلاش ما یک جمله بیشتر نیست و آن هم تلاش برای کم کردن هزینه ها است. اگر می خواهیم بایستیم و دشمن را مجبور به عقب نشینی کنیم باید هزینه بدهیم. تلاش مسئولین باید این باشد که این هزینه کمتر شود.

وی با تاکید بر اینکه رابطه ما با دنیا اعم از اروپا، روسیه، هند و یا همسایگان بر مبنای منفعت مشترک است، اظهار داشت: رابطه بر اساس منفعت یک طرفه اولا شدنی نیست و ثانیا اگر هم بشود، ماندگار نیست و پس از مدتی از بین خواهد رفت.

روحانی گفت: نمایندگان مجلس به مشکلات حوزه انتخابیه واقف هستند و افکار عمومی از آنها می‌خواهد که مشکلات را مطرح کنند. در مجلس هم که این روزها در خصوص معیشت مردم بحث بود، ممکن است مجلس نظری داشته باشد که ما مخالف یا موافق باشیم، اما نهایتا اگر مجلس موضوعی را تصویب کرد و شورای نگهبان هم تایید کرد، ما اجرا می کنیم، حال ممکن است در اجرای آن مشکل و سختی داشته باشیم اما بهرحال ما مجری هستیم.

رئیس جمهور ادامه داد: همیشه بین مجلس و دولت این بحثها هست چراکه ما دولت حزبی نداریم. در دنیا دولت‌ها حزبی هستند و حزب هم حاکم بر دولت و هم بر مجلس است. بسیاری از دولت ها قدرت خود را از مجلس می گیرند. ما سیستم حزبی در کشور نداریم، در این لایحه‌ای که به مجلس داده ایم، یکی از بحث های ما هویت دادن به احزاب بود. البته سخت است چراکه ما حزب ساخته شده درست در ایران نداریم.مشکلی داریم که باید برطرف شود، اینکه حزب نداریم و احزاب ما معمولا فصلی و در زمان انتخاب هستند. باید چند حزب درست و قوی در کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دولت من دولت کاملا غیرحزبی و غیرجناحی است، اظهار داشت: این امتیازاتی دارد، اما سخت هم هست و وقتی روز سخت پیش می آید کسی برای آن سینه سپر نمی‌کند. یکی می گوید من نبودم، دیگری می گوید من هم نبودم، یکی دیگر می‌گوید من گفتم این بهتر است و همه در می‌روند چراکه تعهد آنچنانی ندارند.

روحانی تاکید کرد: حزب باید تعهد به مردم بسپارد و در روز مشکل به میدان بیایند.

رئیس جمهور عنوان کرد: اگر امروز در کشور اقتصاد ما در اختیار بخش خصوصی آگاه و آشنای به تجارت جهانی بود و یا چند بانک خصوصی قویم داشتیم، تحریم اثر کمتری داشت. یکی از مشکلات اصلی ما این است که چگونه بانک ها را ساماندهی کنیم. در دولت یازدهم ریشه موسسات غیرمجاز را کندیم و بار سنگینی بر روی دوش دولت گذاشته شد تا پول مردم را برگردانیم.

وی با بیان اینکه ادغام بانک‌های نیروهای مسلح گام دقیق دیگری بود که در روزهای اخیر صورت گرفت، خاطرنشان کرد: تصمیم اصلی این کار را در ماه خرداد و در جلسه بسیار طولانی اتخاذ شد و قدم بسیار خوبی است. قدم های دیگری را نیز در سال آینده بر خواهیم داشت.

روحانی حل مشکل پسماند در سواحل شمالی و جنوبی را اولویت خود در محیط زیست برشمرد و عنوان کرد: پسماند یک مشکل اساسی برای زیبایی شهرها و محیط زیست است. مشکل این است که بخش خصوصی سرمایه گذاری نمی‌کند چراکه می‌گوید برق تولید شده از پسماند را به قیمت گران تر به وزارت نیرو می‌فروشد و وزارت نیرو نیز این برق را باید با قیمت ارزان به مردم بدهد. چرا که برای برق، آب، گاز، بنزین، نفت و گازوئیل تقریبا قیمت ناچیزی نسبت به منطقه و دنیا برای آن پرداخت می‌کنیم. همین بنزینی که در ایران لیتری ۱۰۰۰ تومان است در عربستان لیتری ۵ هزار تومان و در کویت ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

رئیس جمهور، ادامه داد: وقتی میخواهیم سوخت را گران کنیم به زندگی مردم فشار وارد می شود و اگر ارزان هم باشد، مصرف بالا و قاچاق خواهیم داشت. الان کل منطقه جنوب را برای مبارزه با قاچاق سوخت در دریا به عهده سپاه گذاشته ایم که کار بسیار مشکلی است.

وی گفت: اگر چه برای غلبه بر مشکلات قوای دیگر و نیروهای مسلح و امنیتی می‌خواهند کمک کنند، اما از آنجا که مبنای برنامه‌ریزی‌ها مشکل دارد، حریف قاچاق نمی‌شویم و وقتی به طور مثال صادرکنندگان در برخی موارد ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور برنمی‌گردانند باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شاهد اینگونه مسایل نباشیم.

روحانی با بیان اینکه یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم برای چند سال این بوده که میزان صادرات غیرنفتی بیش از واردات بوده است و این از زمان دولت مصدق در ایران سابقه نداشته است، خاطرنشان کرد: البته اینکه از کل ارز حاصل از صادرات چقدر به داخل کشور برگردانده شده موضوع دیگری است.

رئیس جمهور اضافه کرد: بعضاً سیستم‌های نظارتی و در قوانین و آیین‌نامه‌ها مشکلاتی داریم که باید همه آنها را اصلاح کنیم. امسال 14 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی پرداخت کرده‌ایم اما متأسفانه بخش عمده کالاهایی که به دست مردم می‌رسد با ارز 4200 تومانی نیست. لذا باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که وقتی ارز 4200 تومانی برای واردات به تاجری داده می‌شود، بتوان تا مرحله توزیع و رسیدن به دست مصرف‌کننده بر آن نظارت داشت.

وی افزود: هدف دولت این است که در حد امکان تلاش کند تا دریافتی کسانی که حقوق ثابت دارند، افزایش یابد. دولت چیزی را پیشبینی کرده و مجلس طرح دیگری را ارائه کرده و در نهایت آنچه مجلس مصوب کرده اگر شورای نگهبان تصویب کند، عملا ما مجبور و ناچاریم که آن را اجرا کنیم. ممکن است از نظر ما راه حل بهتری وجود داشته باشد و راه حل بهتر همانی است که در لایحه وجود دارد. ضمن اینکه بایستی به مستمری‌بگیران هم کمک کنیم و در 3 سال اخیر آنچه به این قشر پرداخت کرده‌ایم، بیش از 4 برابر شده است، اما می‌دانیم که کافی نیست.

روحانی تصریح کرد: دولت برغم همه مشکلات تلاش می‌کند که کالاهای اساسی به اندازه کافی و وفور در بازار وجود داشته باشد.

رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت نظارت بسیار دقیق در تمام امور، اظهار داشت: راه مبارزه با فساد جز استفاده از سیستم‌های الکترونیکی نیست و با استفاده از این فناوری باید تولیدکننده به مصرف‌کننده متصل شود ضمن اینکه بایستی در تمامی مراحل شفاف‌سازی وجود داشته باشد و از توان سایبری به طور کامل استفاده گردد.

وی خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر که از تأکیدات دینی‌مان است در حقیقت به معنای نظارت همگانی است. همه مردم باید بتوانند نظارت داشته باشند تا امور اصلاح شود.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز از لحاظ ذخایر استراتژیک هیچ مشکلی در کشور نداریم و تقریباً همه روزه موجودی تمام ذخایر را چک می‌کنم، گفت: مشکلی که در این زمینه وجود دارد، عمدتاً در سیستم توزیع است که بایستی در این زمینه به چارچوبی رسیده و آن را با هماهنگی لازم اجرا کنیم تا مردم دغدغه‌ای برای تأمین کالاهای اساسی و ضروری خود نداشته باشند.

رئیس جمهور تأکید کرد: باید بخش خصوصی را وارد میدان کرده و دولت در این زمینه وظیفه دارد حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد.

وی سرمایه و فناوری را حلال مشکلات دانست و گفت: باید در زمینه اقتصاد و فناوری‌های نو تلاش‌های مضاعفی انجام دهیم و در این زمینه استان گیلان از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است که باید آن را فعال سازد.

روحانی با اشاره به اینکه مشکلات استان گیلان پشت سرسبزی آن مخفی مانده است، تصریح کرد: دولت مصمم است برای بهبود آبادانی و توسعه استان اقدامات لازم و ضروری را انجام دهد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به احداث خط آهن رشت به آستارا گفت: در این زمینه مشکل اصلی تملک اراضی است و اگر این موضوع با کمک مسئولین استانی و مردم برطرف شود، زمان اتمام پروژه طولانی نخواهد بود، چرا که دولت آمادگی دارد اعتبارات آن را به طور کامل و در کوتاه‌ترین زمان پرداخت کند.

کد خبر: 998766

وب گردی

وب گردی