آمادگی ایران برای انتقال دانش فنی تولید دارو به کشور عراق

وزیر بهداشت گفت: ایران در زمینه صنعت داروسازی و تولید داروهای اساسی یکی از قوی ترین کشورهای منطقه محسوب می شود. همچنین، در سال های اخیر در زمینه ساخت داروهای بیولوژیک و نوترکیب نیز یکی از مهم ترین قطب های تولیدی منطقه بوده ایم. 

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سعید نمکی در نشست مشترک با وزیر تجارت کشور عراق، ضمن خوشامدگویی به هیات عراقی، با بیان اینکه ایران و عراق دو کشور دوست، برادر هستند،گفت: روابط دو کشور دوست و برادر نقش استراتژیک و مهمی در منطقه دارد. همراهی این دو کشور باهم به عنوان یک قدرت مهم منطقه می تواند در استمرار حضور ما درعرصه های بین المللی، موثر باشد. هر دو کشور از حضور تروریسم و قدرت های بزرگ و زورگو در منطقه آسیب های جدی دیده اند و دوستی و صمیمت ما می تواند در جهت توانمند شدن دو کشور موثر باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کشور جمهوری اسلامی ایران تجارب ارزنده ای در زمینه نظام سلامت دارد، تصریح کرد: ما در بین 23 کشور شرق مدیترانه رتبه نخست را در زمینه کاهش مرگ و میر گروه های آسیب پذیر داشتیم.

دکتر نمکی بیان کرد: ایران در زمینه صنعت داروسازی و تولید داروهای اساسی یکی از قوی ترین کشورهای منطقه محسوب می شود. همچنین، در سال های اخیر در زمینه ساخت داروهای بیولوژیک و نوترکیب نیز یکی از مهم ترین قطب های تولیدی منطقه بوده ایم.

وزیر بهداشت درخصوص توانمندی های کشور در حوزه سلامت گفت: در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی تقریبا در مرز خودکفایی هستیم. همچنین در حوزه ساخت و راه اندازی بیمارستان هایی باکیفیت مناسب نیز تیم های قوی در اختیار داریم.

دکتر نمکی ادامه داد: در حوزه آموزش پزشکی نیز دانشگاه های علوم پزشکی خوبی در سطح کشور داریم که آمادگی آموزش دانشجویان بین الملل در مقاطع مختلف را دارد. در حال حاضر نیز تعداد قابل توجهی دانشجوی عراقی را در دانشگاه های کشور در رشته ها و مقاطع مختلف آموزش می دهیم. در مجموع، کلیه امکانات کشور ایران برای کمک و همکاری با کشور عراق، آماده است.

وزیر بهداشت بیان کرد: امیدوارم پیش از سفر رییس جمهور کشورمان به همراه هیات همراه به کشور دوست و برادرمان عراق، بتوانیم راه‌ های همکاری بین دو کشور را هموار‌تر کنیم.

ضرورت تسهیل در ثبت داروهای ایرانی در عراق

دکتر نمکی گفت: در حال حاضر انتظار داریم که دوستان ما در عراق در زمینه ثبت داروهای ایرانی که یکی از رقبای سرسخت داروهای باکیفیت اروپایی و امریکایی است، مسیر را هموارتر کنند تا ثبت این داروها در کشور عراق تسهیل شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما یکی از دوستان همراه شما در ایام سخت در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی خواهیم بودیم و کشور عراق را تنها نخواهیم گذاشت. همچنین، انتظار داریم که واردات تجهیزات پزشکی به کشور عراق نیز تسهیل پیدا کند.

دکتر نمکی گفت: آمادگی انتقال دانش فنی در زمینه ساخت دارو و تجهیزات پزشکی به کشور عراق را داریم تا بتوانند در این زمینه تولید مستمر داشته باشند.

98 درصد از دارو‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید می ‌شود

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر 98 درصد از دارو‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید می ‌شود و دستور داده ایم که برای دو تا سه درصد داروهای وارداتی نیز حداکثر تا دو سال آینده، دارو‌های هایتک در کارخانه ‌های داخلی، تولید شود و آمادگی داریم، این میزان تولید و دانش فنی را به عنوان پشتوانه برای صنعت دارویی آینده کشور دوست و برادر عراق در اختیار آنها بگذاریم.

دکتر نمکی با بیان اینکه ایران تمامی امکانات خود را در زمینه ساخت تجهیز و راه اندازی بیمارستان در کشور عراق بسیج می‌ کند، ادامه داد: ایران آمادگی دارد تا تجارب موفق خود در زمینه بهداشت، واکسیناسیون و کاهش بیماری های واگیردار در اختیار کشور دوست و برادر عراق بگذارد.

ضروروت تدوین یک برنامه مشترک بهداشتی و درمانی بین دو کشور ایران و عراق

وزیر بهداشت درخصوص کنترل بیماری های مشترک دو کشور، بیان کرد: با توجه به تردد بسیار زیاد زائرین در ایام اربعین، نیازمند یک برنامه مشترک بهداشتی و درمانی بین دو کشور هستیم تا بتوان بیماری های مشترک بین دو کشور ایران و عراق که می تواند بر هر دو کشور تاثیر بگذارد را به خوبی کنترل کنیم.

دکتر نمکی گفت: امیدوارم حضور وزیر تجارت عراق در کشور ایران، بتواند آغازی خوش، برای همکاری های آینده دو کشور در حوزه سلامت باشد.

ما در کارخانه های تولید داخل تمامی ضوابط مربوط به استانداردهای بین المللی را رعایت می کنیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی از سوی وزیر تجارت عراق، مبنی براینکه علت تعلل در ثبت داروهای ایرانی در کشور عراق مشکلات بروکراسی بوده یا مشکلات فنی دارو، اظهار کرد: تعلل در پروسه ثبت داروها در عراق، قطعا یک تدبیر در حوزه بوروکراتیک بوده است، ما در کارخانه های تولید داخل تمامی ضوابط مربوط به استانداردهای بین المللی را رعایت می کنیم و قبل از اینکه دارویی به بازار داخل ورود کند، بدون انطباق با استانداردهای بین المللی اجازه ورود به بازار را نمی دهیم.

دکتر نمکی افزود: ایران این آمادگی را دارد تا چنانچه طرف عراقی ضوابط خاصی را طلب کرد، با همکاری بین کشور و مقامات مربوطه، این ضوابط را لحاظ کرده و مشکل را حل کنیم. باید سعی کنیم تا مسائل سیاسی سایه افکنده از طریق فشارهای بیرونی، بر روابط بین دو کشور تاثیر نگذارد. در طول سال های گذشته نیز عوامل مختلفی وجود داشته که توانسته روابط بین دو کشور در زمینه تجاری و سیاسی را تحت تاثیر قرار دهد.

وزیر بهداشت گفت: هرساله میلیون ها ایرانی که مشتاق زیارت عتبات عالیات کشور عراق هستند، به این کشور عزیمت کرده و ایران نیز پذیرای تعداد قابل توجهی از عزیزان عراقی که برای درمان، سیاحت و زیارت به ایران سفر می کنند، است؛ لذا جای خرسندی است که هموطنان ما که به عراق سفر می کنند نیز بتوانند از خدمات و امکانات درمانی مطلوب بهره ببرند. به همین دلیل، رابطه تجاری ما با عراق صرفا تجاری نیست، اعتلای سطح بهداشت، درمان و دارو در کشور عراق به نفع ایرانیانی که به این کشور سفر می کنند نیز است، لذا آمادگی داریم تا هرگونه مشکلی که در زمینه کیفیت دارو گزارش می شود را سریعا رفع کنیم.

دکتر نمکی در پاسخ به سوالی درخصوص گسترش همکاری ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با کشور عراق گفت: خوشبختانه با همکاری وزیر بهداشت کشور عراق، راهی طولانی و موثر را در زمینه همکاری های حوزه سلامت آغاز کرده و پیموده ایم و وزیر بهداشت عراق با اتخاذ تصمیمات و دستوراتی که داده اند، روابط دو کشور را بیش از گذشته، تسهیل کرده اند. اما مسلم است که در یک رابطه تجاری بین دو کشور، تا زمانی تقاضاها و مطالبات دو کشور مشخص شود، مقداری زمان صرف خواهد شد. اما هر دو کشور می دانند، روابط طولانی مدت آنها باهم برای هر دو کشور مفید بوده در سایه این فهم و درک متقابل و دوستی و برادری، بسیاری از مشکلات را حل خواهیم کرد.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص راهکار مناسب واردات کالاهای سلامت محور از مرزها، تصریح کرد: هر دو کشور باید سعی کنند به سمت تجارت رسمی پیش روند‌ که ثبت سریع تر داروها یکی از مواردی است که به تجارت رسمی و قانونی دارو کمک می کند. از طرفی تمهیداتی نیز اندیشیده شده تا معابر غیر رسمی ورود کالاها به کشور بسته شود. ساماندگی کوله بران نیز یکی از مواردی بود که به ورود رسمی کالاها به کشور کمک شایانی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998770

وب گردی

وب گردی